08.04.2024
Lista szkoleń
Tydzień z Scratchem
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie https://etwinning.pl/szkolenia-etwinning/kursy-internetowe
Adresaci szkolenia
Kurs adresowany jest do wszystkich osób zarejestrowanych w programie eTwinning, które chcą poznać środowisko Scratch 2.0 (online) i wykorzystać programowanie (kodowanie) na zajęciach edukacyjnych oraz w realizowanych projektach.
Wymagania wstępne
Od uczestników szkolenia wymagana jest umiejętność posługiwania się komputerem w zakresie zarządzania folderami i plikami, uruchamiania programów, posiadanie konta pocztowego, a także umiejętność sprawnego posługiwania się Internetem. Wymagane jest też, aby każdy uczestnik zarejestrował się na platformie eTwinning.
Opis kursu
Podczas kursu uczestnicy zostaną wprowadzeni do programowania wizualnego w środowisku Scratch 3.0 (online). Poznają budowę środowiska, jego podstawowe elementy i polecenia. Będą mieli możliwość obejrzenia wielu interesujących przykładów projektów i nauczą się wykorzystywać prace innych jako podstawy do tworzenia własnych projektów (remiksów). Utworzą własne projekty. Otrzymają także wskazówki, gdzie szukać wartościowych materiałów, które mogą być pomocne w samodzielnym poznawaniu środowiska Scratch.
W module 1 przybliżone zostaną podstawowe informacje dotyczące środowiska Scratch. Uczestnicy zapoznają się z przykładowymi projektami wykonanymi w Scratchu i opisem jego podstawowych elementów – menu głównego oraz paneli. Założą konto Scratch i wykonają Zadanie na rozgrzewkę.
Moduł 2 to poznanie podstawowych bloków programu Scratch. Uczestnicy poznają też sposoby rysowania różnych figur. Wykonają obowiązkowe Zadanie 2.
W module 3 uczestnicy poznają możliwość utworzenia studia, czyli miejsca na gromadzenie prac własnych lub prac uczniów. Poznają przykładowe studia i ich zawartości. Utworzą własne studio na prace tworzone podczas kursu. Nauczą się też dodawać projekty do studia. Wykonają obowiązkowe Zadanie 3.
Moduł 4 jest poświęcony możliwościom korzystania z wiedzy i umiejętności innych użytkowników społeczności Scratch. Uczestnicy poznają wartościowe zasoby wspomagające samodzielną naukę programowania w Scratch. Poznają możliwość tworzenia remiksów na podstawie projektów wykonanych przez innych użytkowników. Wykonają obowiązkowe Zadanie 4.
W module 5 uczestnicy poznają możliwości optymalizacja programu, która polega na najlepszym wykorzystaniu dostępnych w języku bloków dla uzyskania zaplanowanych efektów. Zapoznają się z przygotowanym przykładem i wykonają obowiązkowe Zadanie 5. Osoby chętne będą mogły wykonać zadanie dodatkowe nie podlegające ocenie.
Moduł 6 poświęcony jest rozwijaniu kreatywności. Uczestnicy na podstawie inspiracji innymi projektami będą tworzyli własne programy. Wykonają obowiązkowe Zadanie 6.
W module 7 uczestnicy poznają praktyczne możliwości wykorzystania bloku Dane i tworzenia zmiennych. Wykonają obowiązkowe Zadanie 7. Wezmą także udział w forum dyskusyjnym na temat pomysłów na wykorzystanie programowania w Scratch w projektach eTwinning.
Na zakończenie kursu uczestnicy obejrzą przykładową pracę konkursową, wypełnią ankietę ewaluacyjną, udostępnioną w module 8 „Podsumowanie”.
Cele kursu
- umiejętne organizowanie samokształcenia;
- sprawne korzystanie z platformy Moodle.
Treści szkoleniowe
Treści kursu są podzielone na 7 modułów, w których znajduje się materiał teoretyczny poparty przykładami oraz siedem obowiązkowych zadań do wykonania.
1. Środowisko Scratch
- Kilka przykładów na początek
- Mitch Resnick - Nauczmy dzieciaki kodować
- Link do strony Scratch
- Zakładanie konta
- Opis środowiska Scratch
- Zadanie 1 – na rozgrzewkę
2. Oswoić składnię
- Słowniczek podstawowych bloków programu Scratch 3.0
- Rysujemy kwadraty
- Jak narysować inne ciekawe figury?
- Zadanie 2
3. Warto mieć studio
- Studia – przykłady
- Tworzenie studia i dodawanie projektów
- Studio projektów kursu
- Zadanie 3
4. Społeczność programująca, czyli od kogo się uczyć?
- Od kogo się uczyć?
- Projekt „Kolorowy pisak”
- Oryginał i remiks
- Zadanie 4
5. Optymalizacja
- Przykład
- Zadanie 5
- Zadanie dla chętnych
6. Kreatywność
- Projekt „Paletka”
- Zadanie 6
7. Programowanie dla każdego...
- Kategoria Dane
- Wykorzystanie bloku „Dane”
- Scratch w eTwinningu – forum
- Zadanie 7
Kurs obejmuje 7 dni pracy (14 godzin) i ma charakter zadaniowy. Uczestnicy mają całodobowy dostęp do platformy Moodle, materiałów szkoleniowych, treści zadań. W razie potrzeby korzystają ze wsparcia trenera na forum pomocy dla każdego modułu. Wszystkie ważne dla uczestników informacje organizacyjne zamieszczane są przez trenera na „Forum Aktualności”.
Uczestnik powinien zarezerwować codziennie przeciętnie 1-2 godziny prywatnego czasu. Z uwagi na to, iż każdy ma indywidualne tempo i styl nauki, a kurs dotyczy jednej aplikacji, uczestnicy otrzymują od razu dostęp do wszystkich jego części. Powinni jednak pracować systematycznie i zapoznawać się z materiałami zgodnie z kolejnością modułów oraz wykonywać zadania zgodnie z ustalonymi terminami.
Wszystkie materiały zamieszczone na platformie Moodle są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji jest zabronione.
Zaświadczenie o odbytym kursie można pobrać z jego strony w terminie do 7 dni od daty ukończenia szkolenia.
Szczegółowych informacji na temat szkolenia udziela Agnieszka Woźniak agnieszka.wozniak@frse.org.pl
30.08.2016
Kursy internetowe, Kursy internetowe - związane z programowaniem
-
Kursy internetowe - związane z programowaniem
-
Kursy internetowe
02.04.2024
Tydzień z Wooclap
-
Kursy internetowe
19.03.2024
Tydzień z AI dla anglistów
-
Kursy internetowe
19.03.2024
Tydzień z lekcją AI w kwadrans
-
Kursy internetowe
14.03.2024
Tydzień z Canvą i sztuczną inteligencją
-
Kursy internetowe - pozostałe
26.09.2023
Tydzień z Chatem GPT w edukacji