Tydzień z Planem Daltońskim

Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie https://etwinning.pl/szkolenia-etwinning/kursy-internetowe

Adresaci szkolenia

Kurs jest przeznaczony dla zarejestrowanych użytkowników programu eTwinning, którzy chcą zapoznać się z Planem Daltońskim. Plan Daltoński jest podejściem pedagogicznym, które koncentruje się na indywidualnych potrzebach uczniów i promuje aktywne, samodzielne uczenie się. Opiera się na czterech kluczowych filarach: współpracy, samodzielności, odpowiedzialności i refleksji.

Wymagania wstępne

Od uczestników wymagana jest podstawowa umiejętność posługiwania się komputerem w zakresie pobierania programów, umiejętność korzystania z przeglądarek internetowych. Każdy uczestnik kursu powinien być zarejestrowany na portalu eTwinning.

Cele kursu

  • wdrożenie do wykorzystania  Planu Daltońskiego  w pracy dydaktycznej
  • nabycie umiejętności tworzenia instrukcji w Planie Daltońskim
  • nabycie umiejętności tworzenia materiałów edukacyjnych
  • umiejętne organizowanie samokształcenia
  • sprawne korzystanie z platformy Moodle

Opis kursu

Podczas tygodniowego kursu Tydzień z Planem Daltońskim  uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani z jego elementami kluczowymi - filarami: współpraca, samodzielność, odpowiedzialność i refleksja. Dowiedzą się również jak można zorganizować przestrzeń edukacyjną  oraz jakich pomocy należy użyć, by zmaksymalizować  pożądane efekty rozwoju uczniów. Uczestnicy poznają rolę i znaczenie instrukcji w Planie Daltońskim, spróbują sami zapisać taką instrukcję. Przyjrzą się motywacji wewnętrznej i zewnętrznej uczniów, poznają strategie jej rozwoju. Pod koniec kursu uczestnicy zostaną poproszeni o podzielenie się zasobami przydatnymi w poznawaniu i implementacji Planu Daltońskiego. Dzięki temu powstanie wirtualny zasobnik materiałów.

Treści kursu zostały podzielone na 5 modułów.

  • W module 1 uczestnicy kursu poznają Filary Planu Daltońskiego. Uczestnicy obowiązkowo wykonają zadanie 1.
  • W module 2 uczestnicy przekonają się, że warto zastanowić się nad  organizacją edukacyjnej przestrzeni. Dowiedzą się jakich pomocy dydaktycznych używają nauczyciele praktycy Planu Daltońskiego. Uczestnicy obowiązkowo wykonają zadanie 2.
  • W module 3 uczestnicy kursu przyjrzą się motywacji wewnętrznej i zewnętrznej uczniów. Uczestnicy obowiązkowo wykonają zadanie 3.
  • W module 4 uczestnicy kursu zapoznają się z rolą instrukcji Planie Daltońskim. Uczestnicy obowiązkowo wykonają zadanie 4.
  • Moduł Podsumowanie – uczestnicy otrzymają informacje o zaliczeniu kursu i wypełnią ankiety ewaluacyjne.

Udział w kursie pozwoli uczestnikom wpłynąć na efektywność pracy z uczniami, rozwiną umiejętności praktyczne dot. motywowania uczniów, planowania i organizacji przestrzeni edukacyjnej, tworzenia instrukcji,  zwiększą też efektywność nauczania.

Treści szkoleniowe

  1. Filary Planu Daltońskiego
    • Współpraca
    • Samodzielność
    • Odpowiedzialność
    • Refleksja
    • zadanie 1
  1. Organizacja edukacyjnej przestrzeni i pomoce dydaktyczne
    • Projektowanie przestrzeni sprzyjającej współpracy i samodzielności
    • Pomoce dydaktyczne wspierające Plan Daltoński
    • zadanie 2
  1. Motywacja uczniów
  • Różnice między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną
  • Strategie rozwijania motywacji wewnętrznej uczniów
  • zadanie 3
  1. Instrukcja w Planie Daltońskim
  • Rola i znaczenie instrukcji w Planie Daltońskim
  • Tworzenie efektywnych instrukcji
  • zadanie 4

Podsumowanie

    • ankieta ewaluacyjna nr 1
    • ankieta ewaluacyjna nr 2
    • certyfikat ukończenia szkolenia

Zasady organizacyjne

Kurs jest prowadzony metodą e-learning na platformie zdalnego nauczania Moodle pod adresem: https://kursy.etwinning.pl. Nabór uczestników prowadzony jest poprzez formularz na stronie http://etwinning.pl/kursy-internetowe. Kurs rozpoczyna się w poniedziałek o godzinie 9.00, kończy w następny poniedziałek o godzinie 23.55. Obejmuje 7 dni pracy (14 godzin) i ma charakter zadaniowy. Uczestnicy mają całodobowy dostęp do platformy Moodle, materiałów szkoleniowych, treści zadań. W razie potrzeby korzystają ze wsparcia trenera na „Forum pomocy”. Wszystkie ważne dla uczestników informacje organizacyjne zamieszczane są przez trenera na „Forum Aktualności”, dlatego każdy z uczestników powinien z tego forum systematycznie korzystać. Uczestnik powinien zarezerwować codziennie przeciętnie 1-2 godziny prywatnego czasu, pracować systematycznie i zapoznawać się z materiałami zgodnie z kolejnością modułów oraz wykonywać zadania zgodnie z ustalonymi terminami.

Wszystkie treści szkoleniowe zostaną udostępnione w poniedziałek do godziny 9.00.

Na zapoznanie się z materiałami przygotowanymi w modułach 1, 2, 3 i  4  oraz wykonanie obowiązkowych zadań uczestnicy mają czas do kolejnego poniedziałku do godziny 23.55. Najpóźniej w ostatnim dniu kursu zostanie odsłonięty moduł „Podsumowanie”, w którym udostępnione będą ankiety ewaluacyjne oraz dostęp do generatora certyfikatów dla tych uczestników, którzy ukończą kurs z pozytywnym rezultatem.

Jeśli uczestnik nie rozpocznie pracy w ciągu 3 dni od rozpoczęcia kursu, zostanie z niego usunięty przez prowadzącego.

 

Autorką kursu jest Malwina Kordus

Zaświadczenie o zrealizowanym kursie można pobrać z jego strony w terminie do 7 dni od daty ukończenia szkolenia.

Wszystkie materiały zamieszczone na platformie Moodle są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji jest zabronione.

Szczegółowych informacji na temat szkolenia udziela Agnieszka Woźniak agnieszka.wozniak@frse.org.pl