22.04.2025
Ciekawe projekty
Voices and News
Projekt miał na celu wyposażenie uczniów szkół średnich w umiejętności i wiedzę niezbędna im do stania się świadomymi i zaangażowanymi obywatelami. Poprzez pracę w międzynarodowych zespołach oraz dyskusję dotyczącą problemów światowych i pisaniu artykułów na ich temat promowali współpracę i szacunek dla różnych perspektyw otwierając się na wartości europejskie. Jako finałowy efekt stworzyli wspólną e-gazetę zbierające efekty ich działań oraz opracowane i nagrane wiadomości - news broadcast.
Koordynatorka:
Anna Bułaj-Michalska
XLII Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej w Łodzi
Kraje partnerskie:
Włochy, Grecja, Turcja, Słowacja
Obszary tematyczne:
historia, WOS, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2025
Uczestnicząc w różnorodnych zajęciach z zakresu umiejętności korzystania z mediów i dziennikarstwa, uczniowie krytycznie analizowali informacje, doskonalili swoje umiejętności cyfrowe i tworzyli własne oryginalne treści informacyjne w formie wiadomości.
W pierwszych miesiącach pracy projektowej stycznia stworzyli zespoły, aby pisać artykuły na takie tematy jak: zmiany klimatyczne, równość płci, fake news, kryzys związany z uchodźcami, najważniejsze informacje sportowe oraz dziwaczne rekordy świata. Angażowali się w dyskusje i uczestniczyli w sesjach online, aby dzielić się postępami. Na kolejnym etapie dzielili się wyszukanymi przez siebie intrygującymi tytułami-nagłówkami wiadomości w sieci. Najciekawsze z nich, wybrane za pomocą aplikacji Mentimeter, stały się tematami wspólnie tworzonych artykułów. Nauczyciele opracowali quiz oparty na tych historiach, a jako podsumowanie działań uczniowie przygotowali transmisję wiadomości wcielając się w rolę prezenterów.
Na zakończenie odbyło się spotkanie online, na którym uczniowie wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:
- Jaki wpływ mają media społecznościowe na postrzeganie siebie i zdrowie psychiczne wśród nastolatków?
- W jaki sposób globalne protesty na rzecz sprawiedliwości rasowej zmieniły poglądy dotyczące równości i praw obywatelskich w Twojej społeczności?
- W jaki sposób innowacje technologiczne kształtują przyszłość edukacji i uczenia się?
- Jak kraje dostosowują się do wyzwań związanych z masową migracją?
- W jaki sposób postępy w eksploracji kosmosu przyczyniają się do naszego zrozumienia wszechświata?
- W jaki sposób globalizacja popkultury za pośrednictwem platform takich jak Netflix i YouTube wpływa na lokalne kultury i tradycje?
- W jaki sposób międzynarodowe wydarzenia sportowe, takie jak Igrzyska Olimpijskie, wpływają na globalne postrzeganie zasad fair play i jedności?
- Jakie są konsekwencje fake news i jak możemy zwalczać dezinformację?
- W jaki sposób międzynarodowe zawody sportowe, takie jak Mistrzostwa Świata FIFA czy Igrzyska Olimpijskie, wpływają na tożsamość narodową i globalną jedność? I wiele innych.
Lekcje angielskiego stały się ucieczką od codziennej rutyny na rzecz rzeczywistego doświadczenia z partnerami z innych krajów. Moi uczniowie byli zmotywowani do poprawy swoich umiejętności językowych, aby efektywniej komunikować się z uczniami z partnerskich krajów. Byli zaangażowani i chętnie brali udział we wszystkich działaniach związanych z projektem.
Niezwykle istotna była dla nich nauka o kulturach innych krajów i upodobaniach a także zwyczajach rówieśników ze szkół partnerskich. Odkryli, że mimo różnic w otaczających ich rzeczywistościach mają bardzo podobne zainteresowania, ulubionych idoli, marzenia i plany na przyszłość.
Najważniejsze jednak było zgłębianie zagadnień o globalnym znaczeniu – stwierdzili jednogłośnie, iż dzięki projektowi nie tylko zrozumieli znaczenia różnych społecznych zjawisk, ale także rozmaite perspektywy i spojrzenia na dotykające nas wszystkich sytuacje.
Koordynatorka
06.05.2025
Szkoła ponadpodstawowa
-
Szkoła ponadpodstawowa
-
Szkoła ponadpodstawowa
15.04.2025
S.A.F.E. Supported - Aware - Feeling Well – Engaged
-
Szkoła ponadpodstawowa
25.03.2025
Movie Makers
-
Szkoła ponadpodstawowa
13.05.2024
What’s new about the news
-
Szkoła ponadpodstawowa
13.05.2024
Used but Not Useless
-
Szkoła podstawowa
13.05.2024
Let’s podcast!