Voices and News

Projekt miał na celu wyposażenie uczniów szkół średnich w umiejętności i wiedzę niezbędna im do stania się świadomymi i zaangażowanymi obywatelami. Poprzez pracę w międzynarodowych zespołach oraz dyskusję dotyczącą problemów światowych i pisaniu artykułów na ich temat promowali współpracę i szacunek dla różnych perspektyw otwierając się na wartości europejskie. Jako finałowy efekt stworzyli wspólną e-gazetę zbierające efekty ich działań oraz opracowane i nagrane wiadomości - news broadcast.

Koordynatorka:
Anna Bułaj-Michalska
XLII Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej w Łodzi

Kraje partnerskie:
Włochy, Grecja, Turcja, Słowacja

Obszary tematyczne:
historia, WOS, języki obce

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

 

Uczestnicząc w różnorodnych zajęciach z zakresu umiejętności korzystania z mediów i dziennikarstwa, uczniowie krytycznie analizowali informacje, doskonalili swoje umiejętności cyfrowe i tworzyli własne oryginalne treści informacyjne w formie wiadomości.

W pierwszych miesiącach pracy projektowej stycznia stworzyli zespoły, aby pisać artykuły na takie tematy jak: zmiany klimatyczne, równość płci, fake news, kryzys związany z uchodźcami, najważniejsze informacje sportowe oraz dziwaczne rekordy świata. Angażowali się w dyskusje i uczestniczyli w sesjach online, aby dzielić się postępami. Na kolejnym etapie dzielili się wyszukanymi przez siebie intrygującymi tytułami-nagłówkami wiadomości w sieci. Najciekawsze z nich, wybrane za pomocą aplikacji Mentimeter, stały się tematami wspólnie tworzonych artykułów. Nauczyciele opracowali quiz oparty na tych historiach, a jako podsumowanie działań uczniowie przygotowali transmisję wiadomości wcielając się w rolę prezenterów.

Na zakończenie odbyło się spotkanie online, na którym uczniowie wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:

  • Jaki wpływ mają media społecznościowe na postrzeganie siebie i zdrowie psychiczne wśród nastolatków?
  • W jaki sposób globalne  protesty na rzecz sprawiedliwości rasowej zmieniły poglądy dotyczące równości i praw obywatelskich w Twojej społeczności?
  • W jaki sposób innowacje technologiczne kształtują przyszłość edukacji i uczenia się?
  • Jak kraje dostosowują się do wyzwań związanych z masową migracją?
  • W jaki sposób postępy w eksploracji kosmosu przyczyniają się do naszego zrozumienia wszechświata?
  • W jaki sposób globalizacja popkultury za pośrednictwem platform takich jak Netflix i YouTube wpływa na lokalne kultury i tradycje?
  • W jaki sposób międzynarodowe wydarzenia sportowe, takie jak Igrzyska Olimpijskie, wpływają na globalne postrzeganie zasad fair play i jedności?
  • Jakie są konsekwencje fake news i jak możemy zwalczać dezinformację?
  • W jaki sposób międzynarodowe zawody sportowe, takie jak Mistrzostwa Świata FIFA czy Igrzyska Olimpijskie, wpływają na tożsamość narodową i globalną jedność? I wiele innych.

Lekcje angielskiego stały się ucieczką od codziennej rutyny na rzecz rzeczywistego doświadczenia z partnerami z innych krajów. Moi uczniowie byli zmotywowani do poprawy swoich umiejętności językowych, aby efektywniej komunikować się z uczniami z partnerskich krajów. Byli zaangażowani i chętnie brali udział we wszystkich działaniach związanych z projektem.

Niezwykle istotna była dla nich nauka o kulturach innych krajów i upodobaniach a także zwyczajach rówieśników ze szkół partnerskich. Odkryli, że mimo różnic w otaczających ich rzeczywistościach mają bardzo podobne zainteresowania, ulubionych idoli, marzenia i plany na przyszłość.

Najważniejsze jednak było zgłębianie zagadnień o globalnym znaczeniu – stwierdzili jednogłośnie, iż dzięki projektowi nie tylko zrozumieli znaczenia różnych społecznych zjawisk, ale także rozmaite perspektywy i spojrzenia na dotykające nas wszystkich sytuacje.

Koordynatorka