27.03.2025
Ciekawe projekty
The Ring of Fire
Projekt przybliża uczniom wiedzę o klęskach żywiołowych poprzez pryzmat mitologii greckiej. Podążając za Hefajstosem, bogiem ognia i kowalstwa, wyruszają w podróż wokół Pacyficznego Pierścienia Ognia - strefy o długości 40 000 km w kształcie podkowy, gdzie znajduje się 755 aktywnych wulkanów i występuje częsta aktywność sejsmiczna.
Koordynatorka:
Edyta Karwowska
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika w Warszawie
Kraje partnerskie:
Grecja, Portugalia, Cypr
Obszary tematyczne:
informatyka, sztuka, języki obce, chemia, matematyka, język polski, edukacja wczesnoszkolna
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2025
Projekt koncentrował się na edukacji w zakresie zagrożeń naturalnych występujących w rejonie Pacyficznego Pierścienia Ognia, takich jak wulkany, trzęsienia ziemi, pożary, powodzie, tsunami.
Przekazywanie wiedzy odbywało się poprzez interdyscyplinarne działania STEAM, łącząc elementy mitologii greckiej (postać boga Hefajstosa jako przewodnika) z naukami przyrodniczymi. Uczniowie poprzez różnorodne aktywności poznawali mechanizmy powstawania zagrożeń naturalnych oraz sposoby bezpiecznego zachowania się w sytuacjach kryzysowych.
Projekt wprowadził innowacyjne metody nauczania poprzez kompleksowe podejście STEAM. W obszarze nauk przyrodniczych uczniowie przeprowadzali eksperymenty związane z wulkanami, trzęsieniami ziemi, powodziami, ogniem, co pozwoliło na praktyczne zrozumienie tych zjawisk. Wykorzystanie technologii obejmowało tworzenie prezentacji w różnych narzędziach m.in. Genially i e-booków, rozwijając jednocześnie kompetencje cyfrowe. W ramach inżynierii projektowali i budowali modele np. budowa sejsmografu, maty antypowodziowej z plasteliny itp. ucząc się o zabezpieczeniach przed katastrofami naturalnymi. Aspekt artystyczny był realizowany poprzez tworzenie rysunków, komiksów, podczas gdy matematyka została zintegrowana poprzez obliczenia, kodowanie online m.in. z robotami.
Szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu, ucząc przez zabawę z wykorzystaniem wierszyków i piosenek. Praktyczne ćwiczenia, takie jak przyjmowanie pozycji bezpiecznej czy poznawanie numerów alarmowych, były prowadzone w sposób dostosowany do wieku uczniów. Nauczyciele stale monitorowali postępy i dostosowywali poziom trudności zadań.
Wspólnie wypracowane materiały:
- Bezpieczeństwo w Internecie (wypracowane wspólnie zasady – prezentacja)
- Wulkany:
- Projekt CodeWeek 2023
- Słownik z pojęciami na temat wulkanu w językach partnerów (angielski-polski-grecki-portugalski)
- Konkurs na najlepszy Wulkan (praca artystyczna)- prezentacja
- Trzęsienia ziemi:
- Historia "Podróż do wnętrza Ziemi" (StoryJumper)
- E-book z ćwiczeniami „Jak postępować podczas trzęsienia ziemi (BookCreator)
- Ogień:
- Praca plastyczna - wóz strażacki z odcisków dłoni (Milanote) - galeria prac
- Powodzie:
Projekt "Ring of Fire" okazał się niezwykle atrakcyjny dla wszystkich grup uczestników. Uczniowie szczególnie docenili możliwość przeprowadzania praktycznych eksperymentów oraz poznanie i wykorzystanie różnorodnych narzędzi cyfrowych w procesie nauki. Współpraca międzynarodowa pozwoliła im nawiązać kontakty z rówieśnikami z innych krajów, a elementy kreatywne i artystyczne (prace plastyczne i piosenki w języku angielskim) sprawiły, że nauka stała się przyjemną zabawą.
Nauczyciele znaleźli w projekcie przestrzeń do rozwoju zawodowego poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z innych krajów. Interdyscyplinarne podejście STEAM oraz zgodność z podstawą programową ułatwiły im integrację projektu z codzienną pracą dydaktyczną.
Koordynatorka
06.05.2025
Edukacja wczesnoszkolna
-
Edukacja wczesnoszkolna
-
Szkoła podstawowa
10.03.2025
At the Beginning, There Was a Word
-
Edukacja wczesnoszkolna
09.04.2024
H2O - the liquid of Life
-
Edukacja wczesnoszkolna
22.03.2024
Autumn Tree
-
Edukacja wczesnoszkolna
11.03.2024
A Rainbow of Emotions
-
Edukacja wczesnoszkolna
24.04.2023
Nature in Art