The Ring of Fire

Projekt przybliża uczniom wiedzę o klęskach żywiołowych poprzez pryzmat mitologii greckiej. Podążając za Hefajstosem, bogiem ognia i kowalstwa, wyruszają w podróż wokół Pacyficznego Pierścienia Ognia - strefy o długości 40 000 km w kształcie podkowy, gdzie znajduje się 755 aktywnych wulkanów i występuje częsta aktywność sejsmiczna.

Koordynatorka:
Edyta Karwowska
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika w Warszawie
 

Kraje partnerskie:
Grecja, Portugalia, Cypr

Obszary tematyczne:
informatyka, sztuka, języki obce, chemia, matematyka, język polski, edukacja wczesnoszkolna

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

 

Projekt koncentrował się na edukacji w zakresie zagrożeń naturalnych występujących w rejonie Pacyficznego Pierścienia Ognia, takich jak wulkany, trzęsienia ziemi, pożary, powodzie, tsunami.

Przekazywanie wiedzy odbywało się poprzez interdyscyplinarne działania STEAM, łącząc elementy mitologii greckiej (postać boga Hefajstosa jako przewodnika) z naukami przyrodniczymi. Uczniowie poprzez różnorodne aktywności poznawali mechanizmy powstawania zagrożeń naturalnych oraz sposoby bezpiecznego zachowania się w sytuacjach kryzysowych.

Projekt wprowadził innowacyjne metody nauczania poprzez kompleksowe podejście STEAM. W obszarze nauk przyrodniczych uczniowie przeprowadzali eksperymenty związane z wulkanami, trzęsieniami ziemi, powodziami, ogniem, co pozwoliło na praktyczne zrozumienie tych zjawisk. Wykorzystanie technologii obejmowało tworzenie prezentacji w różnych narzędziach m.in. Genially i e-booków, rozwijając jednocześnie kompetencje cyfrowe. W ramach inżynierii projektowali i budowali modele np. budowa sejsmografu, maty antypowodziowej z plasteliny itp. ucząc się o zabezpieczeniach przed katastrofami naturalnymi. Aspekt artystyczny był realizowany poprzez tworzenie rysunków, komiksów, podczas gdy matematyka została zintegrowana poprzez obliczenia, kodowanie online m.in. z robotami.

Szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu, ucząc przez zabawę z wykorzystaniem wierszyków i piosenek. Praktyczne ćwiczenia, takie jak przyjmowanie pozycji bezpiecznej czy poznawanie numerów alarmowych, były prowadzone w sposób dostosowany do wieku uczniów. Nauczyciele stale monitorowali postępy i dostosowywali poziom trudności zadań.

Wspólnie wypracowane materiały:

 

Projekt "Ring of Fire" okazał się niezwykle atrakcyjny dla wszystkich grup uczestników. Uczniowie szczególnie docenili możliwość przeprowadzania praktycznych eksperymentów oraz poznanie i wykorzystanie różnorodnych narzędzi cyfrowych w procesie nauki. Współpraca międzynarodowa pozwoliła im nawiązać kontakty z rówieśnikami z innych krajów, a elementy kreatywne i artystyczne (prace plastyczne i piosenki w języku angielskim) sprawiły, że nauka stała się przyjemną zabawą.

Nauczyciele znaleźli w projekcie przestrzeń do rozwoju zawodowego poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z innych krajów. Interdyscyplinarne podejście STEAM oraz zgodność z podstawą programową ułatwiły im integrację projektu z codzienną pracą dydaktyczną.

Koordynatorka