Universum Challenges

Tajemnice kosmosu mogą być doskonałym motywatorem do nauki języka obcego, ponieważ fascynacja wszechświatem otwiera przed uczniami nowe perspektywy i stymuluje ich ciekawość. W ramach projektu uczniowie mieli okazję nie tylko zgłębiać wiedzę astronomiczną, ale także doskonalić umiejętności językowe poprzez współpracę z rówieśnikami z innych krajów, a wszystko to rozpoczęło się w Roku Mikołaja Kopernika. Pracując nad międzynarodowymi prezentacjami i quizami, a także przygotowując wywiady z astronautami, uczniowie musieli komunikować się w języku obcym, co znacząco zwiększyło ich motywację i zaangażowanie w naukę. Kosmiczne wyzwania nie tylko rozbudziły ich pasję do nauki, ale również pokazały, jak praktyczne i fascynujące może być używanie języka obcego w różnych sytuacjach.

Koordynatorka:
Malwina Kordus
Szkoła Podstawowa nr 26 we Wrocławiu

Kraje partnerskie:
Grecja, Hiszpania, Słowenia

Obszary tematyczne:
przyroda, fizyka, informatyka, sztuka, języki obce

Języki:
niemiecki

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

 

Partnerzy kładli duży nacisk na współpracę uczniów - niemalże w każdym zadaniu uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach nad konkretnym wyzwaniem.

Najważniejsze działania w wykonaniu zespołów uczniowskich:

  • Przygotowanie prezentacji i quizu „Bezpieczny Internet”.
  • Opracowanie mapy „Wirtualna podróż po krajach partnerskich” z prezentacjami uczniowskimi wykonanymi w międzynarodowych grupach.
  • Poznawanie planet Układu Słonecznego. W tym celu przygotowali prezentacje, eksplorowali układ za pomocą okularów VR, używali kostki Merge Cube, tworzyli też układ słoneczny za pomocą długopisów 3D.
  • Umieszczanie życiorysów wybranych astronomów i astronautów z własnego kraju na TS – następnie kraj partnerski opracowywał infografikę danej postaci.
  • Nagrywanie wywiadu z astronautą, wcielając się w role reporterów i bazując na wcześniej zebranych pytaniach i odpowiedziach. Uczniowie dowiedzieli się jak ważnym dla astronauty jest utrzymanie sprawności fizycznej. Razem przygotowali więc lekcję jogi i ćwiczyli ją na żywo online.
  • Opracowanie kosmicznego przepisu. Zadaniem pozostałych było skomentowanie i próba przygotowania dania.
  • Przygotowanie kapsuły czasu -  uczniowie przygotowali ją nie tylko online, spakowali ją również fizycznie, opisując sobie wzajemnie jej zawartość.
  • Pakowanie wirtualnej walizki w podróż po kosmosie, zabierając 3 najbardziej potrzebne rzeczy.
  • Podsumowanie i granie we wspólną grę.

Nasz projekt połączył uczniów z różnych krajów, umożliwiając im wspólne eksplorowanie tajemnic kosmosu i jednoczesne doskonalenie umiejętności językowych. Uczniowie przedstawiali się, poznawali podstawowe informacje o krajach partnerskich, pisali kartki świąteczne, przygotowywali przepisy kulinarne, poznali słownictwo dot. ubioru i rzeczy codziennego użytku. Podczas spotkań online, w trakcie nagrywania wywiadów z astronautami ćwiczyli wymowę oraz umiejętność słuchania, komunikowania się. Projekt był realizowany również na lekcjach fizyki, podczas których uczniowie zgłębiali wiedzę o Układzie Słonecznym oraz na lekcjach historii, poznając dokonania Mikołaja Kopernika.

Koordynatorka