13.05.2024
Ciekawe projekty
STEAM like Leonardo
Projekt miał na celu ułatwienie uczenia się trudnych przedmiotów (głównie ścisłych, takich jak nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka) poprzez sztukę i interdyscyplinarne podejście bazujące na doświadczeniach, eksperymentach, nauce poprzez działanie, które umożliwia jednocześnie artystyczną ekspresję. Realizując projekt uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach zadaniowych, rozwijając kompetencje kluczowe, analizowali i rozwiązywali problemy, podejmowali wyzwania, uczyli się przez quizy i interaktywne Escape Roomy, poznawali i stosowali różnorodne narzędzia ICT, opracowywali i prezentowali materiały w języku angielskim.
Koordynatorka:
Małgorzata Garkowska - Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu
Kraje partnerskie:
Belgia, Hiszpania, Rumunia, Włochy
Obszary tematyczne:
matematyka, fizyka, astronomia, historia, WOS, biologia, przyroda, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/71362/home
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2022
- Nagroda dla jednej z aktywności projektowych (Catapult Challenge) w konkursie 2020 STEM Discovery Campaign (konkurs organizowany przez Scientix)
Projekt był połączeniem wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. W jego ramach odbyły się liczne działania skupione wokół sześciu tematów: Leonardo i jego czasy, Leonardo jako artysta, anatom, wizjoner, wynalazca i matematyk. Partnerzy wykorzystywali m.in. rozszerzoną rzeczywistość czy PBL. W ten sposób uczniowie uczyli się w grupach międzynarodowych poprzez rozwiązywanie problemów, a poszukiwanie rozwiązań tych problemów nauczyło ich twórczej, samodzielnej pracy i pozwoliło na poszerzenie wiedzy.
Działania w poszczególnych etapach projektu:
- Leonardo i jego czasy
- Przygotowanie linii czasu dotyczącej okresu renesansu
- Przygotowanie linii życia Leonarda da Vinci. Każdy kraj był odpowiedzialny za inny okres i w ten sposób powstała wspólna linia czasu
- Leonardo artysta - poznanie najważniejszych dzieł Leonarda, jego technik malarskich
- Przygotowanie interaktywnych opisów obrazów
- Żywe obrazy wraz z opisem odczuć osób uwiecznionych na obrazach
- Warsztaty z perspektywy i rysowania brył platońskich
- Perspektywa z wykorzystaniem Geogebry
- Prezentacje dotyczące Leonarda artysty
- Film Spotkanie dwóch wielkich
- Leonardo anatom - zagadnienia związane z układem krążenia, sercem oraz dłonią
- Przygotowanie prezentacji na temat serca i dłoni (w grupach międzynarodowych)
- Budowa modelu dłoni
- Rysunki - szkice anatomiczne serca i dłoni
- Warsztaty - poznanie słownictwa.
- Leonardo – wizjoner – zagadnienia wiązane z optyką, ze światłem (właściwości światła) i widzeniem, anatomia oka, w jaki sposób widzimy;
- Odpowiedzi na pytania: dlaczego niebo jest niebieskie, a podczas zachodu słońca czerwone; jak może zrobić tęczę; jak przemieszcza się światło; zabawy z pryzmatem.
- Przygotowanie i nagranie doświadczeń związane ze światłem;
- Odpowiedzi na pytania: jak działa oko; dlaczego liście są zielone, a pomidory czerwone; dlaczego nogi pod wodą wyglądają na zakrzywione; dlaczego czasami potrzebujemy soczewek, jak one działają;
- Leonardo – wynalazca – zagadnienia związane z lataniem, wynalazkami m.in. katapulta;
- Przygotowanie prezentacji dotyczące wynalazków Leonardo związanych z lataniem w międzynarodowych grupach zadaniowych – historycy, fizycy, biologowie, inżynierowie,
- Przygotowanie i nagranie doświadczeń związane z lataniem,
- Budowa wiatromierza i katapulty.
- Leonardo - matematyk
- Matematyczne origami - konkurs międzynarodowy w formie wyzwań
- Przybliżenie zagadnień dotyczących m.in. złotego podziału odcinka, ciągu Fibonacciego, wielościanów foremnych i archimedesowskich, kopuł geodezyjnych.
Realizacja projektu wzbogaciła i umożliwiła pogłębianie treści nauczania, uwzględniając również różny stopień zainteresowań i uzdolnień uczniów. Interdyscyplinarne podejście dało uczniom przestrzeń do nieszablonowego myślenia, pozwoliło zauważyć związki między różnymi przedmiotami i dziedzinami życia, zachęcając do stosowania swojej wiedzy w praktyce. Uczniowie nauczyli się dzielić obowiązki, iść na kompromis, słuchać i inspirować się nawzajem.
Koordynatorka
11.05.2022
Szkoła ponadpodstawowa
-
Szkoła ponadpodstawowa
-
Szkoła ponadpodstawowa
13.05.2024
Used but Not Useless
-
Szkoła podstawowa
13.05.2024
Let’s podcast!
-
Szkoła ponadpodstawowa
02.04.2024
Comp@ss
-
Szkoła ponadpodstawowa
19.03.2024
Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen
-
Szkoła ponadpodstawowa
16.05.2023
The Fellowship of Maths