13.05.2024
Ciekawe projekty
Smart Cities now and 2040
Tematem projektu była digitalizacja miast oraz inteligentne rozwiązania przyszłości dla ich mieszkańców. Młodzież planowała różne udogodnienia oraz kierunki rozwoju miast, przy uwzględnieniu osób niepełnosprawnych i ich potrzeb. Wspólnie zastanawiali się także nad dopasowywaniem tempa zmian zachodzących w miastach do możliwości mieszańców, tak aby jak najpełniej mogli włączyć się w ten proces.
Koordynatorka:
Anna Pławecka – II Liceum Ogólnokształcące im. Czesława Miłosza w Jaworznie
Kraje partnerskie:
Grecja, Niemcy
Obszary tematyczne:
geografia, historia, WOS, biologia, przyroda, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/121510/home
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2022
- Nagroda w 68. Europejskim Konkursie organizowanym przez NSS Niemcy „Digital EU and You?!”
Interdyscyplinarne działania obejmujące treści programowe z zakresu WOS, przyrody, j. angielskiego i geografii wspierały rozwój kompetencji kluczowych w zakresie tworzenia i rozumienia informacji, wielojęzyczności, cyfrowych, osobistych, społecznych, obywatelskich, wykorzystania wiedzy do interpretacji wydarzeń, pozyskiwania i wykorzystania informacji na temat życia społecznego, formułowania swoich opinii przez dyskusję, współpracy w grupie, i wiele innych.
Podstawą działań była współpraca. W 5- i 6-osobowych grupach międzynarodowych uczniowie wypracowali wizję inteligentnego miasta 2040. Każdy zespół opracował i przedstawił inny aspekt życia w mieście wspólnie tworząc materiały. I tak oto uczniowie zbudowali projekt inteligentnego miasta 2040 o nazwie EUtopia. Powstały ciekawe materiały:
- blog o inteligentnych domach,
- filmy o inteligentnych szkołach, inteligentnych muzeach, restauracjach i dostarczaniu przesyłek,
- prezentacja o inteligentnych systemach płatności,
- film na bazie grafiki o inteligentnych rozwiązaniach transportowych,
- książeczka elektroniczna o inteligentnych asystentach – systemach wspomagających codzienną egzystencję ludzi chorych, np. :codzienne czynności typu parkowanie czy uczestnictwo w kulturze.
Grupy narodowe przygotowały ponadto quizy i zadania dla partnerów, by ułatwić im zapoznanie się z przygotowanymi przez siebie treściami dotyczącymi ich własnych miast. Quizy były rozwiązywane wspólnie podczas zajęć w szkole lub online. Spotkania odbywały się cyklicznie przez cały czas trwania projektu.
Najważniejsze działania:
- Zbadanie potrzeb i oczekiwań uczniów wobec projektu poprzez burzę mózgów na padlecie.
- Analiza materiałów internetowych dotyczących stopnia digitalizacji miast w krajach poszczególnych partnerów/porównanie/wyciągnięcie wniosków (research work).
- Badania prowadzone przez uczniów w terenie na temat stopnia digitalizacji własnego miasta (zbadanie potrzeb mieszkańców miast) – kontakty z mieszkańcami i instytucjami w mieście.
- Praca w grupach międzynarodowych nad poszczególnymi aspektami rozwoju inteligentnego miasta przyszłości (w oparciu o wyniki badań na terenie swoich miast) - spotkania online.
- Wypracowanie wspólnych propozycji inteligentnych rozwiązań dla miast Europy (zastosowanie różnych narzędzi online)
- Stworzenie wspólnego produktu: mini-strony internetowej przedstawiającej pomysły do realizacji w inteligentnym mieście 2040
- Zapoznanie lokalnych urzędników/naukowców i przedsiębiorców z wypracowanymi w międzynarodowych grupach pomysłami.
- Stworzenie testów dla partnerów i wszystkich odwiedzających stronę projektu, ułatwiających syntezę rezultatów projektu.
Projekt uświadomił uczestnikom, że mają wpływ na kształt swojego miasta i regionu oraz podkreślił istotę znajomości j. obcych w celu komfortowego wejścia w życie społeczne. Dzięki współpracy międzynarodowej i rzeczywistej komunikacji uczniowie zdobyli nawyk porozumiewania się w j. angielskim za pomocą internetu. Umożliwił także uczestnikom dotarcie do ważnych osobistości w mieście. Uczniowie odczuli, że mają wpływ na ważne decyzje dotyczące ich najbliższego otoczenia. Mogli wykazać się inicjatywą i dostrzec, że ich działania wyzwalają kolejne inicjatywy, a współpraca przynosi najlepsze efekty.
Koordynatorka
-
Szkoła ponadpodstawowa
-
Szkoła ponadpodstawowa
13.05.2024
Used but Not Useless
-
Szkoła podstawowa
13.05.2024
Let’s podcast!
-
Szkoła ponadpodstawowa
02.04.2024
Comp@ss
-
Szkoła ponadpodstawowa
19.03.2024
Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen
-
Szkoła ponadpodstawowa
16.05.2023
The Fellowship of Maths