25.03.2025
Ciekawe projekty
Once Upon a STEAM
Pomysł na projekt pojawił się podczas przebywania z dziećmi, które zadają mnóstwo pytań dotyczących świata, pytają często "dlaczego?", szukają alternatywnych pomysłów/rozwiązań. Polegał na połączeniu literatury dziecięcej z metodą STEAM oraz metodą projektu badawczego.
Koordynatorka:
Magdalena Dybiżbańska-Klinkosz
Niepubliczne Przedszkole „Calineczka” w Gdańsku
Kraje partnerskie:
Grecja, Słowacja
Obszary tematyczne:
wychowanie przedszkolne, języki obce, język polski, geografia, matematyka
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2025
- Konkurs Krajowy eTwinning w Grecji - Pierwsze miejsce w kategorii STEAM
Nauczycielki wybrały 5 książek dla dzieci i w każdej przerywały lekturę, aby stworzyć kontekst do użycia metody STEAM oraz zadać dzieciom pytanie:
- The Very Hungry Caterpillar: Gąsienica nie może zrobić kokonu. Co teraz? gdy już dzieci odpowiedziały, że jej pomożemy, następowała dalsza część pytań: Jak możemy pomóc gąsienicy? Z czego możemy zrobić kokon?
- Father Christmas needs a wee: O nie, w domku nr 5 nie zostawiono nic dla Mikołaja! Co teraz?
- The Colour Monster: Skąd wiemy, co czujemy? Jak powkładać uczucia do osobnych słoików?
- Going on a Bear Hunt: Jak możemy odnaleźć drogę do domu?
- Jack and the Beanstalk: co Jack może zrobić z nasionami? W jaki sposób możemy je posadzić?
Później pałeczkę przejmowały dzieci. Za pomocą map myśli stworzonych we współpracy ze wszystkimi partnerami, szukały najlepszych ich zdaniem rozwiązań. Gdy miały mnóstwo pomysłów wybierano metodą głosowania 4 najciekawsze, po czym każdy z partnerów dostawał inny pomysł do sprawdzenia. Dzielono si następnie rezultatami i wyciągano wnioski.
Na przykład podczas spotkania online zrzucali kokon gąsienicy, aby sprawdzić, który jest najmocniejszy, czy sadzili fasolę. Każda z grup (offline) przygotowywała zakodowaną mapę dla pozostałych, szykowała zimowy napój dla Mikołaja dzieląc się przepisami z partnerami, czy przedstawiała scenki poszczególnych emocji.
Szóstą historię dzieci stworzyły samodzielnie. Każda grupa wymyślała część filmu, kończąc jakimś problemem, którego rozwiązanie było zadaniem kolejnej grupy.
Ważnym elementem tych działań było popełnianie błędów, podejmowanie decyzji, sprawczość, krytyczne myślenie oraz współpraca. Wszystkie zagadnienia rozwiązywane były według jednego schematu:
-
- Problem
- Pomysł na rozwiązanie
- Wybór najlepszego wraz z podaniem argumentów
- Sprawdzanie: eksperymentowanie, obserwacja, wytwarzanie czegoś, dyskusja
- Obserwacja rezultatów oraz wyciąganie wniosków
Jeżeli hipoteza okazywała się sukcesem partnerzy przechodzili do kolejnego etapu, kolejnej historii, jeśli nie wracali do punktu wyboru rozwiązania i powtarzali schemat do skutku.
Projekt proponował uczniom wiele angażujących aktywności wynikających z metody STEAM oraz metody projektów badawczych Niezwykle istotnym elementem projektu były spotkania online, podczas których dzieci rozmawiały, sprawdzały hipotezy, razem się bawiły i rozwijały swoje kompetencje językowe, a możliwość podejmowania decyzji wzmacniała ich pewność siebie i poczucie sprawczości.
Działania miały niezwykle pozytywny wpływ także na nauczycieli. Pomogły im rozwinąć myślenie out of the box poprzez niezwykłe połączenia tematów, narzędzi i aktywności oraz otworzyły ich na pomysły dzieci i ich niezwykłą kreatywność.
Koordynatorka
-
Edukacja przedszkolna
-
Edukacja przedszkolna
25.03.2025
Little Caterpillar Feeds Beautiful Young Minds
-
Edukacja przedszkolna
24.03.2025
Human Anatomy from a Child's Perspective
-
Edukacja przedszkolna
22.04.2024
Insects around us
-
Edukacja przedszkolna
09.04.2024
The sense of Rainbow colours
-
Edukacja przedszkolna
08.04.2024
Empathy Turtles For me, for You and Nature