MeteoroloKids

Głównym celem działań projektowych było podniesienie świadomości na temat pogody, zagadnień z nią związanych, tak aby dzieci mogły świadomie podejść do tematu zmian klimatycznych. Poznawały i pogłębiały swoją wiedzę na temat głównych zjawisk meteorologicznych, samodzielnie poszukiwały i analizowały zdobyte informacje. Wcielając się w rolę meteorologa porównały pogodę w krajach partnerów, na bazie zdobytych wiadomości tworzyły i przedstawiały prognozę pogody. Badały zmiany pogody w swoich miastach a także ich wpływ na kondycję naszej planety.

Koordynatorka:
Anna Bębenek
Publiczne Przedszkole nr 18 w Jastrzębiu-Zdroju

Kraje partnerskie:
Hiszpania, Włochy, Turcja, Bułgaria, Słowenia, Republika Mołdawii, Francja, Szwecja

Obszary tematyczne:
wychowanie przedszkolne, edukacja ekologiczna, biologia, przyroda, języki obce, informatyka

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

Dzieci w wieku przedszkolnym są z natury ciekawe świata, empatyczne i tym samym wrażliwe na to, co złego i dobrego dzieje się w ich otoczeniu. Projekt uświadomił im, iż są ważną częścią otaczającej ich przyrody, a poprzez liczne, angażujące aktywności rozwinął pozytywne zachowania wobec środowiska. Obserwując zjawiska meteorologiczne uczyły się nie tylko przyrody, ale także samodzielnego wyciągania wniosków i wiązania ich z otaczającymi przejawami zmiany klimatycznej.

Podczas realizacji projektu powstały liczne prace plastyczne, chmury wyrazowe, ilustrowana przez dzieci książka przedstawiająca główne zjawiska atmosferyczne, raporty pogodowe z zebranych i przeanalizowanych danych, samodzielnie stworzone prognozy pogody, interaktywna mapa powstała na bazie przysłów o pogodzie i liczne gry utrwalające zdobytą wiedzę.

Bardzo ciekawym zadaniem było pisanie książki o zmianach klimatycznych. Miała ona dwa wątki: pozytywny (jak będzie wyglądała planeta Ziemia, gdy będziemy o nią dbać) i negatywny (ukazujący  skutki zmian klimatycznych). W efekcie powstał niezwykły materiał edukujący kolejne pokolenia przedszkolaków.

Zorganizowano także spotkania z osobami na co dzień zajmującymi się sprawami Ziemi i klimatu (astrofizykiem i fizykiem) dostarczając uczniom fachowej wiedzy i możliwości zadania nurtujących ich pytań.

Dzieci bardzo poruszył temat ochrony środowiska i zmobilizował do szukania rozwiązań. A na pytanie: Co może zrobić mały człowiek dla wielkiej planety Ziemia - padło wiele kreatywnych odpowiedzi, z których część udało się wdrożyć.

Przedsięwzięcie zostało podzielony na etapy, z których każdy zakończono stworzeniem wspólnego produktu. Każdy z nich miał przypisane jasno określone zadania, terminy i aktywności. Działania podporządkowane były poznawaniu przyrody w naturalny sposób, czyli poprzez obserwację i działania przyrodnicze w kontakcie z naturą. Bardzo ważną rolę w projekcie odgrywała praca zespołowo-zadaniowa.

 

Organizowaliśmy liczne spotkania online dla dzieci. To była dla nich niesamowita atrakcja, a także możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych. Razem wykonały wiele prac plastycznych, z których powstały piękne prezentacje i książki. Nie tylko upiększyły one salę przedszkolną, ale zwróciły ich uwagę na piękno, rozwinęły w nich wrażliwość, poczucie własnej wartości i mocy sprawczej. Cudownie było widzieć twórczy rozwój tych małych ludzi. Każda z tych prac, bez względu na sposób wykonania była ważna, cenna i po prostu świetna.

Największa wartością dodaną projektu jest jednak wzrost poczucia wartości oraz empatii u dzieci, a także ich większa o naszą planetę. Bo to od tych małych ludzi w przyszłości będzie zależał los naszej Ziemi.

Koordynatorka