Necessary Skills and Instruments for Supply Chain Management

Podstawowe aktywności spedytora to pośrednictwo pomiędzy firmami, które wysyłają i odbierają towary a firmami przewozowymi, stąd konieczność sprawnego i skutecznego nawiązywania i podtrzymywania kontaktów biznesowych w efekcie czego powstaje osobista sieć kontaktów stanowiąca o wartości pracownika na rynku. Celem projektu było wdrożenie uczniów do prawidłowego i zgodnego z aktualnymi trendami posługiwania się swoimi przyszłymi, podstawowymi narzędziami pracy.

Koordynatorzy:
Ludmiła Mieńszykowa-Dessus i Krzysztof Wszelaki – Technikum nr 25 im. Stanisława Staszica (Zespół Szkół nr 10 im. Stanisława Staszica w Warszawie)

Kraje partnerskie:
Austria

Obszary tematyczne:
przedmioty zawodowe, sztuka, geografia, informatyka, języki obce, język polski

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/126506/home

Nagrody i wyróżnienia:

 

W ramach projektu uczniowie odtwarzali minicykl pracy spedytora:

  • Kontakt z klientem poprzez:
    • rozmowy telefoniczne;
    • korespondencję mailową;
    • spotkania biznesowe połączone z prezentacjami firmy.
  • Organizacja przewozu ładunku z Austrii do Polski (znalezienie firmy przewozowej, omówienie frachtu za przewóz, sporządzenie dokumentacji)
  • Utworzenie działającej online bazy danych umożliwiającej dodawanie i wyszukiwanie kontrahentów (klientów oraz firm przewozowych).
  • Zdobycie doświadczenia zawodowego poprzez współpracę ze szkołami z innych państw i szkół.

Całość projektu odbyła się na 11 jednostkach lekcyjnych:

  1. Przełamanie lodów
  2. Boże Narodzenie
  3. Komunikacja niewerbalna:
    1. rozmowy telefoniczne
    2. prezentacja firmy
  4. 4. Biznes międzynarodowy:
    1. zamówienia przez stronę internetową;
    2. spotkanie ze specjalistą ds. sprzedaży;
    3. zamówienia przez e-mail;
    4. podsumowanie.
  5. Podstawowe narzędzia tworzenia międzynarodowego łańcucha dostaw:
    1. utworzenie strony internetowej z bazą danych online przez uczniów profilu informatycznego;
    2. uzupełnianie bazy danych przez spedytorów
  6. Podsumowanie projektu.

Blok dot. rozmów z wykorzystaniem mowy niewerbalnej w kontakcie z klientami odbywał się głównie w międzynarodowych grupach ćwiczeniowych. Podczas rozmów telefonicznych zgadywano jakie dodatkowe czynności wykonuje dana osoba – wskazując jak bardzo przeszkadza to w efektywnej komunikacji. Prezentacje wykonywane były wcześniej przez uczniów, a następnie wspólnie omawiane. Na koniec każdego spotkania następowała prezentacja nauczycielska zawierająca najistotniejsze informacje z danego tematu.

Podczas spotkania ze specjalistą z dużej międzynarodowej firmy spedycyjnej uczniowie poznali najnowsze trendy w temacie kontaktów z klientem. Blok dot. realizacji usługi odbył się w oparciu o austriacką Training Company, poprzez którą uczniowie dokonywali zakupów oraz organizowali transport z Austrii do Polski kontaktując się z realnymi firmami transportowymi w celu ustalenia stawki za przewóz; uczniowie z Austrii wystawiali stosowne dokumenty na zakupiony towar. Opracowano też wymogi odnośnie projektowanej bazy danych klientów.

III etap projektu to wykonanie responsywnej strony internetowej z bazą danych umożliwiającą dodawanie i wyszukiwanie rekordów poprzez zapytania online. Strona oparta została na technologii PHP i MySQL. Uczniowie dodali w sumie ok. 500 rekordów do bazy zawierających również kontakty do osób decyzyjnych w kwestii obsługi przesyłek.

 

Największą atrakcją i wyzwaniem dla uczniów było sprawdzenie swoich umiejętności językowych i zawodowych w środowisku zbliżonym do realnych warunków pracy. Dodatkowo udział w projekcie międzynarodowym uczniowie mogą wpisać w swoje CV jako formę praktyki oraz pochwalić się bazą rzeczywistych kontrahentów, która jest niezbędnym narzędziem w pracy spedytora. Zaś uczniowie z klasy informatycznej mogą przedstawić pracodawcy wyniki swojej pracy w postaci bazy, która jest obecnie wykorzystywana w świecie biznesu.

Uczniowie poznali na czym polega praca spedytora w transporcie międzynarodowym, co pomoże im podjąć świadomie decyzję co do swojej przyszłości w tym zawodzie. Zyskali sporą wiedzę o realnym funkcjonowaniu rynku w dziale sprzedaży oraz organizacji transportu.

Koordynatorzy