eSafety

Uczestnicy projektu przyglądali się różnym zjawiskom w świecie mediów cyfrowych. Podejmowali aktualne i istotne dla młodych ludzi tematy, szczególnie ważne w okresie pandemii, kiedy większa część naszej aktywności (nauka, życie towarzyskie, zakupy) przeniosła się do Internetu. Pracowali nad tematami cyberprzemocy, uzależnień cyfrowych, mediów społecznościowych, influenserów, itp.

Koordynatorzy:
Arleta Szydłowska – Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych – Technikum nr 13 we Wrocławiu

Kraje partnerskie:
Niemcy, Włochy, Turcja, Grecja

Obszary tematyczne:
języki obce, przedmioty zawodowe – tworzenie środków reklamowych

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/120511

Nagrody i wyróżnienia:

  • Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
  • Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2022
  • Nagroda w 68. Konkursie Europejskim pt.: Digital EU and You w Niemczech,

 

Projekt rozpoczął się we wrześniu 2020, jeszcze w trybie stacjonarnym. Działania zaplanowano w trybie blended learning - uczniowie cześć zadań realizowali w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, część wykonywali na komputerze – czytali, komentowali, formułowali wypowiedzi w wirtualnej przestrzeni TwinSpace. Po przejściu na naukę zdalną (październik 2020), działania projektowe przeniosły się do aplikacji Teams.

Aktywności służyły realizacja tematów z podstawy programowej - uczniowie otrzymywali zadania do realizacji, pracowali nad nimi w małych grupach lub samodzielnie i po przedstawieniu rezultatów otrzymywali oceny.

Jednym z celów projektu (który stał się bardzo ważny w okresach zamknięcia) było rozwijanie kreatywności uczniów. Uczestnicy mieli okazję tworzyć graffiti online (w wybranych programach) oraz przygotować pomysłowe memy nt. influencerów i zdalnej nauki. Tworzyli animowane awatary (np. Lincoln, Churchill, królowa brytyjska) i w ich usta wkładali ostrzeżenia dot. cyberbezpieczeństwa. Inne kreatywne zadania to stworzenie „fake newsa” (grafiki) na swój temat czy zadanie z kodami qr dot. praw autorskich – rolą uczniów było napisanie pytań oraz ukrycie ich pod przygotowanym kodem.

Większość materiałów wypracowanych w projekcie może być rokrocznie użyta w czasie Dnia Bezpiecznego Internetu. Ponadto rezultaty te mogą zostać wykorzystywane w innych projektach poświęconym ebezpieczeństwu.

Najważniejsze działania projektowe oparte na współpracy to:

  • UZALEŻNIENIA CYFROWE - dyskusja na forum (MEDIA ADDICTION - 9 wątków).
  • FAKE NEWS - zadanie z filmem “Fake News”, tworzenie fałszywych informacji (padlet, gif), ćwiczenie umiejętności weryfikowania informacji, wychwytywania fałszywych treści.
  • CYBERPRZEMOC - przygotowanie wywiadów z bohaterami filmu Gone too far (prezentacja Thinklink, ebook).
  • PRAWO AUTORSKIE/CREATIVE COMMONS - zadanie z filmem Creativity, Copyright, and Fair Use - (Edpuzzle), tworzenie pytań i kodów qr.
  • INFLUENCERZY i NAUKA ONLINE - prezentacje Google Slides, filmy.
  • ZAKUPY ONLINE - współtworzenie mapy myśli (Mindomo), przygotowanie prezentacji.
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE - quiz (QUIZIZZ).
  • NETYKIETA - przygotowanie wspólnego plakatu.
  • CYBERBEZPIECZEŃSTWO - tworzenie awatarów (Voki), przygotowanie prezentacji (Calameo, Genial.ly) i filmów (Top Ten e-Safety Rules, SID 2021), wirtualnej wystawy do obejrzenia przy użyciu gogli Oculus Go 3D, przygotowanie wspólnego akrostychu na SID (Safer Internet Day).

W projekcie eSafety stosowałam metodę STUDENT CENTERED APPROACH - to uczeń był w centrum procesów edukacyjnych, ważne były jego potrzeby, zainteresowania, aktywność. Stąd wykorzystanie graficznych zainteresowań uczniów klasy reklamy, inspiracja subkulturami internetowymi (memy) i streetartem (graffiti) oraz podejmowanie tematyki bliskiej uczniom (nauka online, influenserzy, uzależnienia cyfrowe). To wszystko było ważne i ciekawe w czasach, kiedy życie w realu zostało zredukowane do minimum. Międzynarodowa współpraca dawała poczucie kontaktu ze światem zewnętrznym.

Koordynatorka