Chefs Across Borders

Projekt miał na celu łączenie kultur poprzez działania kulinarne. Uczniowie z różnych krajów wspólnie pracowali w grupach międzynarodowych, aby upowszechnić własne tradycyjne posiłki, a także próbowali gotować posiłki według przepisów podanych w kraju partnerskim. Posiłki zostały zebrane na cyfrowym stole obiadowym.

Koordynatorka:
Ewa Gajek i Irena Łaczna – Technikum w Dolnośląskim Zespole Szkół w Karpaczu

Kraje partnerskie:
Grecja, Hiszpania, Turcja

Obszary tematyczne:
przedmioty zawodowe: gastronomiczno-hotelarskie, języki obce, TIK

Języki:
angielski, polski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/120786

Nagrody i wyróżnienia:

 

Działania projektowe oparte były na stałej komunikacji, w ramach której uczestnicy poznawali się, dyskutowali na tematy kulinarne, wymieniali przepisami i omawiali ich wykonanie.

Każde zadanie realizowane było w trybie miesięcznym, wg ustalonego wcześniej planu:

  • Wrzesień: przygotowanie przestrzeni do współpracy, ustalenie szczegółów kolejnych działań.
  • Październik: Przedstawienie projektu uczniom, burze mózgów, tworzenie grup międzynarodowych, przełamanie lodów poprzez rozmowy na chat.
  • Listopad: omawianie tematów i planu na forum, wybór dań do prezentacji.
  • Grudzień: wybór tradycyjnej zupy i prezentacja jej – gotowanie i dzielenie się przepisem.
  • Styczeń: wymiana przepisów i wspólne gotowanie dań z krajów partnerskich.
  • Luty: wybór przystawki/dania głównego/deseru do prezentacji nt. kultury swojego kraju.
  • Marzec: wymiana przepisów z gotowaniem (wideo).
  • Kwiecień: przygotowanie cyfrowego stołu ze wszystkich potraw i książki cyfrowej
  • Maj: ocena, wyniki, ewaluacja.

Uczniowie samodzielnie wybierali potrawy, które prezentowali innym krajom, sami dobierali i modyfikowali przepisy kulinarne. Samodzielnie w grupach zaopatrywali się w produkty i gotowali wykorzystując do tego celu pracownię gastronomiczną lub swoje kuchnie. W kreatywny sposób przedstawili też określone dania jako swoją historię i przygodę kulinarną, proces i czas przygotowywania (konkretna pora roku, określone sytuacje, lokalny przepis itp.). Aby nagrać lokalne przepisy uczniowie współpracowali także ze starszymi osobami z ich rodzin włączając w działania projektowe historię i kulturę lokalnej społeczności.

Projekt był bardzo atrakcyjny dla uczniów, ponieważ mogli realizować swoje pasje kulinarne, sprawdzić się w innych przepisach niż swoje własne, smakować nowych potraw. Dał możliwość rozwijania kompetencji i umiejętności z zakresu komunikacji, adaptacji, elastyczność, aktywnego wyszukiwanie, krytycznego czytania (wyszukiwanie i prezentacja źródeł), wyszukiwania informacji, współpracy, pracy zespołowej, organizacji czasu.

Koordynatorki