15.04.2025
Ciekawe projekty
My Green World
W dzisiejszych czasach wielu ludzi żyje z dala od środowiska naturalnego, przed ekranami, wśród czterech ścian, w betonowych budynkach. Nie słysząc śpiewu ptaków, oddychając zanieczyszczonym powietrzem bardzo często dużo czasu spędzając przed ekranem komputera, telefonu czy innych urządzeń elektronicznych. Ten projekt miał za zadanie pokazać jakie korzyści są z obcowania ze środowiskiem naturalnym a także zaszczepić wśród uczniów czerpanie radości z tego, że jesteśmy częścią natury.
Koordynatorka:
Dorota Przybylska
Szkoła Podstawowa w Świerczowie
Kraje partnerskie:
Rumunia, Turcja
Obszary tematyczne:
biologia, ekologia, informatyka, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2025
Najważniejsze punkty projektu:
- Ograniczenie czasu ekranowego - uczniowie prowadzili obserwacje czasu spędzanego przed ekranem oraz dzielili się refleksjami na ten temat. zachęciło ich do spędzania czasu na świeżym powietrzu i z dala od ekranów. Realizowali projekty ogrodnicze - założyli hodowlę roślin w szkole zdobywając przy tym wiedzę o roślinach, ich wymaganiach i sposobach ich rozmnażania.
- Wprowadzenie elementów natury do uczniowskich pokojów - uczniowie poprzez hodowlę kwiatów w swoich pokojach nie tylko zmienili przestrzeń wokół siebie ale również wpłynęło to na postrzeganie przez nich tej przestrzeni jako środowiska przyjemnego, wyciszającego, relaksującego oraz wpływającego na jakość powietrza w ich pokojach.
- Poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego - zajęcia na świeżym powietrzu, takie jak spacery na łonie natury, wędrówki i obserwowanie ptaków, zostały zorganizowane w celu promowania zdrowia fizycznego. Wynikiem tego uczniowie wykazali lepszą sprawność fizyczną, jak również stwierdzili niższy poziom stresu, co przekłada się na lepsze zdrowie psychiczne.
- Poprawa umiejętności językowych i kompetencji cyfrowych - poprzez webinaria, pisanie historyjek i wysyłanie listów elektronicznych (e-maili) do swoich przyjaciół uczniowie mieli okazję porozmawiać, słuchać, czytać i pisać po angielsku, poprawiając swoje umiejętności językowe, natomiast poprzez poznanie i korzystanie z narzędzi Web 2.0 zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe.
- Rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak umiejętność kompromisu, rozwiązywania problemów, pracy zespołowej i nawiązywania kontaktów społecznych - poprzez wspólne działania (między innymi wybór logo, układanie tekstu do piosenki, zakładanie hodowli, wybór materiałów na tablicę pamiątkową, uczestnictwo w webinarach) uczniowie musieli podejmować decyzje na drodze kompromisu, wspólnie działać nad realizacją zadania, nawiązywać interakcje z innymi uczestnikami projektu co wpłynęło na zwiększenie u nich tzw "kompetencji miękkich".
Moi uczniowie po raz pierwszy wzięli udział w projekcie eTwinning. Bardzo chciałam pokazać im, że można uczyć się w inny sposób niż tradycyjnie. Od samego początku byli bardzo zaciekawieni i mocno zaangażowani. Projekt nie tylko połączył ich ponad granicami, ale także umożliwił im aktywne zaangażowanie się w znaczące dyskusje, rozwiązywanie problemów i kreatywne myślenie.
Poprzez integrację praktycznych działań, takich jak ogrodnictwo i opiekę nad zwierzętami z globalnymi tematami, takimi jak zrównoważony rozwój, stworzyliśmy praktyczne doświadczenie edukacyjne, które współgrało z codziennym życiem uczniów. To była prawdziwa przyjemność pracować z tak wspaniałym zespołem w ramach programu łączącego różne kultury i systemy edukacyjne.
Koordynatorka