15.04.2025
Ciekawe projekty
Mysteries in the Mist
W sercu Londynu grupa nastolatków z 4 krajów Europy rozpoczyna niezwykłą podróż, której celem jest nie tylko odkrycie tajemnic miasta, ale także nawiązanie międzynarodowych przyjaźni i rozwój różnorodnych umiejętności. Wszystko zaczyna się od spotkania z tajemniczym, ulicznym artystą, profesorem Orionem, który inspiruje uczniów do wspólnego działania. Profesor wprowadza ich w fascynujący świat zagadek, historii i sztuki, stając się nieformalnym przewodnikiem i symbolem ich wirtualnej wyprawy. Tak rozpoczyna się niezwykłą projektowa przygoda…
Koordynatorka:
Barbara Głuszcz
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie
Kraje partnerskie:
Hiszpania, Francja, Włochy
Obszary tematyczne:
biologia, informatyka, historia, sztuka, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2025
- Nagroda w Europejskim Konkursie eTwinning 2025
Pierwszym zadaniem uczestników jest wspólne stworzenie historii życia profesora Oriona. W międzynarodowych grupach uczniowie wymyślają opowieści, które ilustrują przy pomocy obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Ta kreatywna współpraca nie tylko rozwija ich wyobraźnię, ale także wzmacnia umiejętności językowe i cyfrowe, dając im okazję do nauki od siebie nawzajem.
Podczas swojej wirtualnej podróży po Londynie uczestnicy odwiedzają kultowe miejsca, takie jak Covent Garden, gdzie czeka na nich seria zagadek kryptograficznych ukrytych wśród straganów. Rozwiązywanie tych łamigłówek to nie tylko intelektualne wyzwanie, ale również okazja do pracy zespołowej, w której każda osoba ma swoje zadanie. Wyniki rozwiązań były wprowadzane na TwinBoard, a całość podsumowano w prezentacji Google Slides, gdzie uczestnicy umieszczali zdjęcia i opisy odkrytych miejsc. Każdy sukces motywował uczniów do dalszej eksploracji, wzmacniając poczucie jedności i współpracy.
Kolejnym przystankiem jest British Museum, gdzie uczniowie wchodzą w rolę odkrywców starożytnych artefaktów. Aby dowiedzieć się, za który eksponat jest odpowiedzialna każda grupa, uczestnicy muszą rozwiązać serię zagadek. Odpowiedzi są zapisywane na Forum, a gdy cała grupa zgadza się co do poprawności odpowiedzi, otwierają grupową kłódkę za pomocą nazwy przypisanego artefaktu. To zadanie łączy rozwijanie umiejętności historycznych, logicznego myślenia i współpracy w grupie.
Płynąc wirtualnie Tamizą, uczestnicy zgłębiają historie i ciekawostki związane z rzeką oraz miejscami wzdłuż jej brzegów. To tutaj poznają jej znaczenie dla Londynu – zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Każda grupa tworzy prezentację, która zawiera opis rzeki, mostów, dzikiej przyrody, a także interesujących faktów i ciekawostek.
Zwieńczeniem ich wyprawy jest eksploracja okolic Buckingham Palace. Uczniowie oglądają immersyjne filmy, rozwiązują krzyżówki i zagadki oraz tworzą ulotki turystyczne, w których dzielą się swoimi odkryciami. Każde zadanie łączy naukę z elementami gry, co sprawia, że cały proces jest angażujący i motywujący.
W międzyczasie uczniowie biorą udział w quizach, ankietach i wyzwaniach, które pozwalają im lepiej poznać siebie nawzajem oraz kulturę swoich krajów.
Projekt kończy się wielkim Escape Roomem, który stanowi podsumowanie zdobytej wiedzy.
Współpraca w projekcie opierała się na regularnych kontaktach między uczniami i nauczycielami ze szkół partnerskich, a także na wspólnym planowaniu i realizacji działań. Już na początku odbyły się „tajemnicze wideokonferencje”, podczas których uczniowie zadawali pytania, aby odgadnąć kraje i miasta swoich partnerów.
Każda szkoła przygotowała film promujący swoje miasto, który został zamieszczony na Padlecie. Uczniowie oglądali je, zadawali pytania i dzielili się wrażeniami, co pozwalało na lepsze poznanie rodzinnych miejscowości partnerów. Każdy kraj przygotował zestaw pięciu pytań do wspólnego quizu. Ta forma interakcji motywowała uczniów do uważnego zapoznawania się z materiałami i angażowała ich w naukę poprzez zabawę.
W międzynarodowych grupach uczniowie stworzyli fascynujące historie, które zilustrowali za pomocą obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Gotowe opowiadania zostały opublikowane w StoryJumper, tworząc wspólną książkę, z której wszyscy mogli być dumni. Uczniowie, pracując w zespołach międzynarodowych, tworzyli za pomocą serwisu Postermywall plakaty na temat bezpieczeństwa w sieci i uczestniczyli w grach edukacyjnych. Takie działania podkreślały znaczenie współpracy i wzajemnego uczenia się. Wspólna praca nad zagadkami i zadaniami rozwijała umiejętność współpracy oraz korzystania z technologii.
Nasz projekt był dla uczestników niezwykłą przygodą, pełną zaskakujących momentów i możliwości wykraczających poza codzienne lekcje. Już od samego początku wciągnął ich różnorodnością, dynamiką oraz szansą na poznanie rówieśników z innych krajów. Praca w międzynarodowych zespołach okazała się jednym z najbardziej atrakcyjnych elementów projektu. Uczniowie poznawali swoich rówieśników z innych krajów i wspólnie tworzyli różnorodne materiały.
Dzięki projektowi uczestnicy mieli również okazję poszerzyć swoją wiedzę o kulturze i historii Londynu oraz miast partnerskich. Rozwiązywanie zagadek związanych z Covent Garden, British Museum czy Buckingham Palace pozwalało im uczyć się poprzez doświadczenie i zabawę. Tworzenie quizów o miastach partnerów oraz udział w wideokonferencjach rozwijały ciekawość świata i budowały zrozumienie międzykulturowe.
Koordynatorka