Here & Now with Art and Mindfulness at School

Uważność to kompetencja przyszłości. Jak ćwiczyć ją w tym w pędzącym świecie i pomóc dzieciom skupić się na tym, co “tu i teraz”?

W projekcie wypracowano i przetestowano konkretne narzędzia oraz aktywności, dzięki którym nauczyciele wraz z uczniami mogą ćwiczyć uważność, świadomość swoich emocji, rozwijać akceptację siebie i innych. Zgromadzone rezultaty wspierają w radzeniu sobie ze stresem i nieprzyjemnymi emocjami, poprawiają koncentrację i uwagę oraz pomagają zyskać więcej spokoju i radości z życia.

Koordynatorka:
Aneta Kleisa - Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni

Kraje partnerskie:
Chorwacja, Francja, Grecja, Litwa, Rumunia, Turcja

Obszary tematyczne:
informatyka, geografia, biologia, sztuka, język polski, języki obce

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

 

Projekt realizowano na etapie 2 klasy szkoły podstawowej i w bibliotece szkolnej. Wiele działań było prowadzonych w formie zabawy, aby zmotywować uczestników do udziału w zajęciach i czerpania z nich przyjemności, np.: ćwiczenia i zabawy oddechowe, porównywanie i nazywanie dźwięków, napinanie i rozluźnianie ciała, zabawy i gry na koncentrację i pamięć.

Takie ćwiczenia włączają ciekawość, wyostrzają zmysły i pozwalają dostrzec rzeczy w nowym świetle.

Temat pozwolił na korelację między wszystkimi przedmiotami obowiązującej podstawy programowej. Przykładem takiej multidyscyplinarności sa aktywności pod hasłem: Wdzięczność. Partnerzy stworzyli „Drzewo wdzięczności” i zaaranżowali przestrzeń wokół niego (ed. artystyczna). Następnie dzieci opowiadały za co są wdzięczne i zapisały wypowiedzi na listkach, które zamieściły na drzewie (ed. w zakresie jęz. polskiego). Tę aktywność umieścili w kalendarzu mindfulness (Canva) jako propozycję aktywności dla naszych projektowych partnerów. Uczniowie stworzyli też chmurę wyrazów w programie Wordart pt. “Co mnie uszczęśliwia?” (ed. w zakresie TIK) i poznali nowe słówka podczas tłumaczenia wyrazów na język angielski (ed. w zakresie jęz. obcego). Zrobili także fotografie do tematu “What makes me happy?”, a następnie stworzyli kolaż z tych fotografii (ed. plastyczna i techniczna). Na koniec wykonali “słoiczki wdzięczności” w ramach aktywności zaproponowanej przez uczniów z Turcji (kształtowanie umiejętności pisania, porządkowania wypowiedzi).

Projekt zintegrował też treści programu edukacyjnego w zakresie edukacji europejskiej, edukacji wartości i szacunku dla dziedzictwa kulturowego innych krajów, a także wykorzystanie narzędzi cyfrowych do współtworzenia materiałów i dzielenia się wynikami swojej pracy z rówieśnikami. Przykłady to praca nad tematami: “Pokaż mi swoje miejsce na Ziemi” (Google Earth) i “Moje miasto i kraj” (Google Prezentacje), gdzie uczniowie sprawdzali nawzajem swoją wiedzę o krajach partnerskich, przygotowując pytania i zagadki dla rówieśników.

Najważniejsze aktywności:

  • Jak być bardziej uważnym w szkole? - zasady/porady dotyczące uważności zebrane na wspólnym Padlecie
  • Tu i Teraz (Prezentacje Google)–współtworzona przez wszystkich partnerów przestrzeń, do dzielenia się krótkimi ćwiczeniami uważności, do wykorzystania w szkole.
  • Kolorowe mandale. Mandala jako metoda medytacji i działanie arteterapeutyczne - uczniowie tworzyli mandale do kolorowania dla swoich rówieśników z projektu. (Genially, Google Docs, mandala creators).
  • Malowanie emocji - w każdej grupie odbyły się zajęcia z rozpoznawania emocji i użycia sztuki do ich wyrażania. Prace partnerzy umieszczali we współtworzonym ebooku w Google Docs.
  • Malowanie do muzyki i prezentacja prac plastycznych dzieci z informacją o utworze muzycznym (Google Docs).
  • Co mnie uszczęśliwia? - Uczniowie zrobili zdjęcia, rysunki, plakaty na temat tego co daje im radość. Prace zostały wystawione w szkole i na TwinSpace.
  • Książki, sztuka i muzyka, które pomagają nam być życzliwymi, uważnymi i szczęśliwymi – wspólna lista inspiracji (Padlet)
  • Let’s get to know each other - uczniowie z wszystkich grup tworzyli zagadki i pytania dla siebie nawzajem i sprawdzali swoją wiedzę na temat krajów uczestniczących.
  • Kalendarz “Here & Now” (opracowany w formie cyfrowej i papierowej) - zawiera opis aktywności mindfulness opracowanych i zaproponowanych na każdy miesiąc roku przez grupy uczestniczące w projekcie. Wszystkie szkoły dzieliły się doświadczeniami z ich realizacji na wspólnej grupie FB i na TwinSpace.

 

Praca w projekcie eTwinning była dla moich uczniów nowym, ekscytującym i ciekawym doświadczeniem. Był to ich pierwszy projekt eTwinning. Najbardziej emocjonującym wydarzeniem było uczestnictwo w spotkaniu on-line na Zoomie, podczas którego uczniowie mogli się poznać i śpiewać wspólnie piosenki świąteczne. Niejednokrotnie słyszałam też od nich, że lubią zajęcia z uważności, a nawet, że ich potrzebują.

Ćwiczenie uważności pomaga dzieciom w koncentracji, poprawia pamięć, daje im przede wszystkim dobry fundament do budowy poczucia pewności siebie i do rozwijania wewnętrznych kompetencji, niezbędnych do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami.

Koordynatorka