13.05.2024
Ciekawe projekty
DRE@M - Digitally Raising European Awareness in Media
Dzieci korzystają dziś z technologii nieustannie. W ramach projektu uczyły się korzystać z niej świadomie, aktywnie, bezpiecznie i wydajnie. Partnerzy wspólnie tworzyli dla nich zadania rozwijające algorytmiczne myślenie, współpracę i komunikację. Współtworzyli materiały, gry edukacyjne, książeczki, quizy i prezentacje efektów pracy, pozostawali w stałym kontakcie aby głosować na logo, przygotowywać wspólnie albumy i prezentacje multimedialne.
Koordynatorka:
Edyta Borowicz-Czuchryta – Szkoła Podstawowa w Szczekarkowie
Kraje partnerskie:
Grecja, Hiszpania, Turcja
Obszary tematyczne:
fizyka/astronomia, informatyka, geografia, historia, sztuka, projektowanie i technologia. edukacja europejska, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/150919/home
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2022
Pomysł na projekt zrodził się podczas spotkania polskiej eTwinnerki i tureckiego nauczyciele podczas warsztatów w Brukseli. Oboje uczestniczyli w spotkaniu z astronautką opowiadającą o swoich doświadczeniach w kosmosie i postanowili zabrać swoich uczniów na podobną przygodę.
Po prezentacji planowanych działań, za pomocą dyskusji i burzy mózgów, zebrano także pomysły uczniów i te najciekawsze dodano do kalendarza projektu. Powstały mieszane zespoły szkolne, prowadzono badania w małych grupach i przygotowywano wspólne rezultaty. Partnerskie szkoły zapraszały także do swoich placówek różnych ekspertów z dziedziny kosmosu i astronautyki, informatyki, programowania, aby zgłębić tajniki kosmosu, programowania i rozwinąć zainteresowania prozawodowe swoich podopiecznych.
Najważniejsze działania uczniów:
- Projektowanie i tworzenie logo na międzynarodowy, projektowy konkurs.
- Przygotowanie wystawy multimedialnej na temat umiejętności korzystania z mediów.
- Opracowanie słownika multimedialnego z wyrażeniami i słownictwem związanymi z Media Literacy i międzykulturowym dialogiem. Uczniowie zorganizowali spotkanie na zoomie i uczyli się nawzajem słówek w różnych językach.
- Przygotowanie fotoalbumu "Fake Photos" prezentującego manipulacje i przekłamania w materiałach graficznych obecnych w mediach.
- Tworzenie i wypełnianie ankiety na temat Pokolenia Z.
- Przygotowanie (w międzynarodowych grupach) albumów prezentujących zainteresowania Pokolenia Z. Uczniowie spotkali się na zoomie i opowiadali o swoich hobby.
- Opracowanie filmu przedstawiającego problemy i zagrożenia związane z Internetem.
- Przygotowanie e-booka z najważniejszymi zasadami dotyczącymi bezpiecznego korzystania z sieci.
- Spisanie w formie ebooka pomysłów, wyobrażeń i refleksji uczniów na temat życia w odległej przyszłości (rok 2221).
- Stworzenie interaktywnej prezentacji na temat zawodów przyszłości.
- Podjęcie wspólnego wyzwania: przez okres dwóch tygodni, w godzinach 19:00-20:00 uczniowie prowadzili DIGITAL DETOX polegający na podejmowaniu różnych działań bez tabletów, telefonów czy komputerów. Takie aktywności były dokumentowane w formie zdjęć, z których uczestnicy stworzyli wspólny album.
- Wspólne świętowanie Dnia Bezpiecznego Internetu i wspólne rozwiązywanie quizu o bezpieczeństwie.
- Przygotowanie plakatów multimedialnych o wybranych naukowcach. Na ich podstawie stworzono Quizizz, który wspólnie rozwiązywano podczas Tygodnia Nauki.
- Udział w spotkaniu z Richardem Rogersem z NASA w Hauntsville w USA. Uczniowie rozmawiali o pracy astronautów i innych zawodach przyszłości.
- Bieżąca ewaluacja podejmowanych działań, jako podstawa do usprawnienia kolejnych aktywności.
Nauczyliśmy się wykorzystywać nowoczesne technologie. Uczniowie realizując zadania projektowe rozwijali swoje kompetencje językowe, społeczne, programistyczne i informatyczne oraz kształtowali swoją orientację prozawodową. Nawiązaliśmy międzynarodowe znajomości i utrwaliliśmy naszą przyjaźń, czego najlepszym dowodem jest kolejny projekt stanowiący kontynuację naszej współpracy. Najtrudniejszy dla wszystkich był moment zakończenia projektu i rozstania się na czas wakacji.
Koordynatorka