13.05.2024
Ciekawe projekty
AI Masters
Projekt wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania unikalnych scenariuszy historii, które pobudzają wyobraźnię uczniów i pozwalają im na selektywną i cząstkową pracę nad problemem. Tworzyli rozmaite opowiadania i filmy: horrory, fantasy, cyberpunk oraz opowieść szpiegowską, a także wspólną, międzynarodową historię tłumaczoną także na języki ojczyste.
Koordynator:
Michał Siwkowski - Szkoła Podstawowa nr 4 Specjalna dla Uczniów z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi w Olsztynie
Kraje partnerskie:
Litwa, Portugalia, Turcja, Węgry
Obszary tematyczne:
sztuka, matematyka, informatyka, języki obce, język polski
Języki:
angielski
Strona projektu:
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2024
- 1 miejsce w konkursie na "Najlepszy Litewski projekt eTwinning
Projekt ten nie tylko rozwinął kreatywność uczniów i umiejętności opowiadania historii, ale także zapewnił przestrzeń do międzykulturowej współpracy i wymiany, która wcześniej była dla nich niedostępna. Ostateczne produkty projektu, czyli książki z opowiadaniami/ flipbooki, audiobooki i filmy, powstały dzięki wspólnemu wysiłkowi uczniów.
Poprzez proces przekazywania podpowiedzi z jednej szkoły do drugiej, uczniowie współpracowali nad opracowaniem dłuższej narracji. Wnosili swoje pomysły, rozszerzali fabułę i napisali odpowiednie sekcje historii, tworząc spójną i wciągającą opowieść. Po zakończeniu fazy wspólnego pisania historie zostały przetłumaczone na język ojczysty uczniów.
Każdy z nich miał możliwość przyczynić się do tworzenia spersonalizowanych książek i filmów poprzez projektowanie okładek, formatowanie tekstu, przygotowanie i wybór ilustracji tworzonych z pomocą SI. Dzięki wspólnej pracy powstały książki skierowane do ich głuchoniemych kolegów, audiobooki dla niewidomych uczniów i filmy/flipbooki dla uczniów wymagających dodatkowych bodźców audio-wizualnych.
Działania w projekcie:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania unikalnych scenariuszy historii, które pobudziły wyobraźnię uczniów i pozwoliły im na selektywną pracę nad częścią opowiadania (AI Dungeon).
- Użycie sztucznej inteligencji do generowania obrazów SI, bazując na opisie z przygotowanych przez uczniów opowiadań.
- Tworzenie muzyki za pomocą SI (AIVA)
- Przygotowanie narracji do audiobooków za pomocą SI (Uberduck)
- Opracowanie filmów z przygotowanych audiobooków, obrazów oraz muzyki i umieszczenie ich na platformie Youtube.
- Tłumaczenie historii na języki ojczyste uczniów.
- Tworzenie spersonalizowanych książek i flipbooków (w języku ojczystym i obcym) dla uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi.
Projekt był atrakcyjny dla uczniów z wielu powodów. W innowacyjny i kreatywny sposób zajmował się aktualną i interesującą ich tematyką. Pokazywał jak SI może wspierać uczniów niepełnosprawnych otwierając im zupełnie nowe drogi i możliwości działania oraz rozwijając ich indywidualne pasje i talenty. Byli zafascynowani SI. Dostrzegli jak może pozytywnie wpłynąć na ich życie pozaszkolne, również w kontekście ich niepełnosprawności. Niejednokrotnie prosili o dalsze prace projektowe, nawet po ukończeniu wszystkich zadań.
Międzynarodowa komunikacja i współpraca pozwoliła im nawiązać nowe, wspaniałe kontakty, poznać kulturę odległych miejsc. Codzienne obcowanie z SI pomogło także zrozumieć potencjalne zagrożenia i nauczyć bezpiecznego korzystania z nowoczesnej technologii.
Koordynator
11.03.2024
Szkoła podstawowa, Edukacja specjalna, Transformacja cyfrowa