Ruszaj z nami w pogoń za rzekami

Projekt przygotowany przez studentki kierunku nauczanie biologii i przyrody na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach modułu STEAM i TiK w projektach międzynarodowych na lekcjach. Celem modułu była praktyczna nauka, w oparciu o treści i zalecenia podstawy programowej, tworzenia interdyscyplinarnych projektów STEAM dedykowanych uczniom Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce (szkole patronackiej Wydziału Biologii UAM). Moduł prowadzą prof. Marlena Lembicz i ambasador eTwinning Tomasz Ordza.

Autorki:

 

Adrianna Klaczyńska

Studentka studiów II stopnia na kierunku nauczanie biologii i przyrody. Fascynuje ją człowiek i sposób w jaki postrzega świat. Od zawsze wiedziała, że chce zostać nauczycielką. Uwielbia gotowanie i podróże.

 

 

 

 

 

Joanna Płócienniczak

Studentka nauczania biologii i przyrody, która lubi niestandardowe podejście do edukacji.Ze świata biologii fascynują ją kleszcze, a dokładniej ich wpływ na nasze życie.
Swoją kreatywność i artystyczną duszę wyraża w wolnych chwilach tworząc samodzielnie rozmaite rzeczy, grając na flecie poprzecznym, a także czasami coś piekąc.

 

 

 

Elżbieta Zdzinnicka

Studentka II stopnia nauczania biologii i przyrody, która od zawsze chciała zostać nauczycielką.Jej zainteresowania to behawior zwierząt, fotografia oraz teatr. W wolnym czasie chętnie podróżuje.

 

 

Każda rzeka skrywa swoją tajemnicę, ale czas biegnie nieubłaganie/nieustannie z jej nurtem. Ruszaj z nami w pogoń za rzekami to propozycja projektu dla uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Jego celem jest zapoznanie i wzbudzenie zainteresowania wśród uczniów rzekami na świecie. Całość projektu ubrana jest w liryczną formę z sąsiadującymi rymami, ale inspiracją jest postać Phileasa Fogga z powieści przygodowej francuskiego pisarza Juliusza Verne pt. „W 80 dni dookoła świata”, w której głównym motywem jest podróż i wyścig z czasem.
W trakcie trwania spotkania uczniowie stoczą “zawziętą walkę” wykonując różne aktywności koncentrujące się na metodzie STEAM i zawierające narzędzia TIK. Uczniowie zostają zapoznani z wybraną rzeką danego kontynentu. Na każdym z nich czeka zadanie, a ich interdyscyplinarność sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Efektem pracy uczniów będzie stworzenie środka transportu, wykonanie profilu glebowego i doświadczeń chemicznych, obliczenie rzeczywistej długości rzeki korzystając ze skali mapy oraz wykonanie listu gończego poszukiwanej rośliny lub zwierzęcia. Zadania zostały zawarte w formie escape roomu, gdzie za wykonanie aktywności uczniowie zbierają kolejne cyfry kodu. Ci, którym tak jak Phileasowi Foggowi, uda się wygrać wyścig z czasem zostaną nagrodzeni niespodzianką.

Kilka słów o projekcie

Rzeka jako miejsce skrywające wiele tajemnic, nie zatrzymuje się ani na chwilę. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy jaka różnorodność panuje w tym ekosystemie. Z tą myślą stworzyłyśmy projekt, którego celem było zapoznanie uczniów z różnorodnością rzek oraz zainteresowanie ich tym tematem. Było to możliwe dzięki twórcom modułu STEAM I TIK w projektach międzynarodowych na lekcjach. Pani Profesor Marlenie Lembicz, nauczycielce akademickiej Wydziału Biologii UAM w Poznaniu, która przekazała nam ogrom wiedzy, a także motywowała i dopingowała nas do tworzenia kreatywnych pomysłów. Pan Tomasz Ordza, Ambasador eTwinning i współprowadzący zajęcia, pokazał nam możliwości działania platformy zrzeszającej społeczności szkolne przy tworzeniu, współpracowaniu i dzieleniu się projektami nie tylko w skali krajowej, ale i międzynarodowej.

 

Aby rozpocząć naszą podróż potrzebujemy środka transportu, więc pierwszym zadaniem, w naszym projekcie, będzie wykonanie łodzi, tratwy z dostępnych materiałów (zakrętek, papieru, butelek itp.) i nieograniczoną wyobraźnią uczniów- jak się okazało była ona przeogromna. Powstały szalupy, żaglówki, a nawet floty z dodatkową pomocą statków powietrznych. Gdy już mamy nasz środek transportu możemy ruszać w podróż, czas start!

A collage of several images of people eating at a tableDescription automatically generated with low confidence