10.10.2024
Aktualności
(Niedo)rzeczne poszukiwanie
Projekt przygotowany przez studentki kierunku nauczanie biologii i przyrody na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach modułu STEAM i TiK w projektach międzynarodowych na lekcjach. Celem modułu była praktyczna nauka, w oparciu o treści i zalecenia podstawy programowej, tworzenia interdyscyplinarnych projektów STEAM dedykowanych uczniom Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce (szkole patronackiej Wydziału Biologii UAM). Moduł prowadzą prof. Marlena Lembicz i ambasador eTwinning Tomasz Ordza.
Autorki:
Wiktoria Michalak
Studentka nauczania biologii i przyrody, którą od zawsze fascynuje otaczająca natura. Szczególnym jej zainteresowaniem jest człowiek i jego koncepcje dotyczące zjawisk biologicznych. Jako nauczyciel pragnie, aby uczniowie pełni wiary w siebie i swoje możliwości poznawali świat.
Weronika Wąsiak
Studentka studiów drugiego stopnia na kierunku Nauczanie biologii i przyrody. Pasjonatka biologii, która uwielbia podróże. W wolnym czasie czyta książki czy układa puzzle.
Zajęcia prowadzone w ramach projektu (Niedo)rzeczne poszukiwanie wykorzystują STEAMowe podejście do edukacji. Naszym celem jest zapoznanie uczniów z problemem zanikającej bioróżnorodności w systemie rzecznym na przykładzie gatunku jesiotra bałtyckiego (Acipenser oxyrinchus). W trakcie spotkania poruszana jest tematyka bezpośredniej działalności człowieka (np. budowanie zapór, przełowienie), wpływu obcych gatunków i zmian klimatycznych na system rzeczny, a także kwestie podejmowania prób reintrodukcji omawianego gatunku. Całość zajęć polega na prowadzeniu przez uczniów naukowego śledztwa dotyczącego obecnego występowania jesiotrów bałtyckich na terenach polskich rzek i Morza Bałtyckiego. W oparciu o list otrzymany od jesiotra z Kanady oraz materiały przygotowane przez prowadzących uczniowie są zobowiązani rozwiązać postawione przed nimi problemy. Końcowym efektem pracy uczniów jest odpowiedź na list oraz zawarcie w niej najważniejszych informacji i wniosków.
Scenariusz przewiduje wykorzystanie nowoczesnych technologii (narzędzia TIK), m.in. tabletów i ozobotów. Z ich pomocą to rysunki jesiotra, wykres zmian liczebności populacji a także zaplanowanie najkorzystniejszej trasy wędrówki jesiotrów (ozoboty). Projekt opiera się na idei interdyscyplinarności i wszechstronności w procesie uczenia się, które umożliwiają rozwój kreatywności i innowacyjności.
Idea projektu
Pomysł na projekt zrodził się dzięki modułowi: STEAM i TIK w projektach międzynarodowych na lekcjach. Ogólnym celem modułu jest jak najlepsze kształcenie przyszłych kadr nauczycieli i rozwijanie ich w kierunku nowoczesnych sposobów prowadzenia zajęć w szkole. Jest on realizowany na Wydziale Biologii UAM w Poznaniu w ramach studiów drugiego stopnia na kierunku Nauczanie biologii i przyrody. Możliwość odbycia takich zajęć zawdzięczamy prof. dr hab. Marlenie Lembicz i ambasadorowi programu eTwinning (oraz wicedyrektorowi Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce) Tomaszowi Ordzy. W ramach tego modułu kilka grup otrzymało możliwość przygotowania a także przetestowania własnych, autorskich projektów, którym przewodniczyło hasło: rzeki planety.
Całość naszego projektu opiera się o wykorzystanie STEAMowego podejścia do edukacji i narzędzi TIK. Założenia, działania i efekty końcowe projektu zostały osadzone na platformie eTwinning. Projekt stawia na interdyscyplinarność tj. łączenie nauk ścisłych (w tym przypadku biologii) ze sztuką, technologią, matematyką i inżynierią. Jest to zestawienie ucznia z pełnią znaczenia słowa jakim jest nauka. Stawianie na rozwój jego kreatywności, wszechstronności oraz innowacyjności poprzez ukazanie integralności różnych dyscyplin (Khine i in., 2019). Ponadto w obecnych czasach niezwykle istotna jest asymilacja nowoczesnej technologii jako narzędzia umożliwiającego lepszą jakość edukacji. Dzięki temu uczeń może dostrzec jej szerokie zastosowanie w świecie nauki i wykorzystywać je również w celu własnego rozwoju.
Hasło “rzeki planety” przywołuje wiele refleksji i zwraca uwagę ku niezwykle ważnym tematom związanym z kwestiami wód na całym globie. W kontekście rzek często mówi się o ich ochronie, zanieczyszczeniu i wpływie człowieka. Pojęcia te rzadko są rozpatrywane na przykładzie jednego, konkretnego organizmu. Przez co wiele informacji wypływających z rzetelnych źródeł wiąże się z utrudnionym zrozumieniem ich przez uczniów. Na początku rozmyślając o nadrzędnym haśle, poszukiwałyśmy pomysłów w kierunku bioróżnorodności rzek. Ostatecznie po zapoznaniu się z ogólnodostępnymi informacjami skupiłyśmy swoje działania na stworzeniu zajęć przedstawiających problem zanikającej bioróżnorodności w obrębie systemów rzecznych. Tym sposobem udało nam się dotrzeć do olbrzyma pochodzącego z czasów neolitu, czyli jesiotra ostronosego (Acipenser oxyrinchus), a szczególnie do jego bałtyckiej populacji. Gatunek ten niegdyś występował licznie w Odrze i jej dopływach, w szczególności w Warcie, Noteci, Prośnie i niektórych rzekach Śląska. Jednakże w połowie lat 50 XX wieku wyginął. Obecnie jest wdrożony program mający za cel przywrócenie tego gatunku do europejskich rzek.
Kilka słów o realizacji naszego projektu...
Aby nasz pomysł został w pełni zrealizowany uczniowie potrzebowali 3h lekcyjnych na wykonanie przygotowanych dla nich zadań. Na wstępie otrzymali list wraz z opisem wyglądu jesiotra od kanadyjskiej (północnoamerykańskiej) populacji jesiotra ostronosego. List był napisany w języku angielskim i zawierał główny problem warsztatów, czyli poszukiwanie odpowiedzi na pytanie czy wciąż w polskich rzekach występuje jesiotr bałtycki. Na koniec zajęć uczniowie musieli udzielić odpowiedzi na list, również w języku angielskim, zawierając interpretację danych i tekstów źródłowych, które zostały wcześniej przez nas przygotowane. Podczas zajęć, i w trakcie przygotowania do nich, korzystałyśmy z ogólnodostępnych materiałów, m.in. z publikacji “Plan działania HELCOM na rzecz ochrony i restytucji jesiotra bałtyckiego Acipenser oxyrinchus na obszarze Morza Bałtyckiego” (Gessner i in., 2018), a także ze źródeł zawartych na platformie POLONA. Informacje z którymi zapoznali się uczniowie, rozwijały kwestie natury science, wskazywały historyczny obszar występowania, cykl życiowy, powody wyginięcia, a także reintrodukcję jesiotra bałtyckiego. Ze względu na treść materiału lekcje odbyły się w klasie VIII szkoły podstawowej i podejmowały zagadnienia związane z ekologią i ochroną środowiska, a także zagrożeniami różnorodności biologicznej, które według podstawy programowej obejmują właśnie ten etap edukacji.
Pierwszym zadaniem uczniów, już po zapoznaniu się z listem, było odtworzenie wyglądu jesiotra na podstawie załączonego opisu. Każdy z uczniów musiał przedstawić swoją koncepcję graficzną. Ten element zajęć dał im dużo radości i motywacji do działania oraz pozwolił na zainteresowanie się bohaterem naszych zajęć. W dalszych etapach, już w zespołach badawczych, kolejno przechodzili przez analizę i interpretację tekstów oraz materiałów źródłowych, odpowiadając na pytania zawarte po każdym wyznaczonym fragmencie. Materiały zostały umieszczone na platformie Genial.ly w formie interaktywnej prezentacji, dlatego też w trakcie zajęć uczniowie używali tabletów. Z kolei do zapisywania odpowiedzi przygotowane zostały dla nich karty odpowiedzi, które miały za zadnie pomóc uczniom w formułowaniu końcowego listu.
Jednym z zadań było zaplanowanie najbardziej korzystnej wędrówki jesiotra na tarło za pomocą ozobotów. Uczniowie nie tylko musieli zakodować szlak, ale także uargumentować przygotowaną trasę z uwzględnieniem zdobytych do tej pory informacji. Na naszych zajęciach nie została również pominięta kwestia matematyki. W ramach tej nauki uczniowie musieli narysować wykres przedstawiający połowy jesiotra. Był on niezbędną częścią interpretacji danych o przełowieniu jesiotra bałtyckiego.
Całość zajęć wymagała ogromnego zaangażowania i to nie tylko naszego, ale przede wszystkim uczniów. Dzięki temu powstały ważne wytwory twórczej pracy ósmoklasistów m.in. rysunki, listy oraz trasy wędrówek jesiotra bałtyckiego. Z kolei dla nas, czyli przyszłych nauczycielek, było to zdobycie ogromnej dawki wiedzy i doświadczenia pod okiem doskonałych prowadzących. Zrealizowany projekt umożliwił nam poznanie nowych dla nas możliwości współpracy dzięki platformie eTwinning. Zachęcił nas również do poszukiwania nowych form własnego rozwoju.
Scenariusz zajęć - (Niedo)rzeczne poszukiwanie
Przedmiot: Biologia
Klasa: VIII szkoły podstawowej
Czas: 3x45 minut
Cel ogólny lekcji:
Celem projektu jest zapoznanie uczniów z tematem zanikającej bioróżnorodności na przykładzie gatunku jesiotra bałtyckiego.
Cele szczegółowe/operacyjne lekcji:
- W zakresie wiadomości
- Zapamiętanie wiadomości – uczeń:
- definiuje pojęcia: bioróżnorodność, konkurencja międzygatunkowa, reintrodukcja;
- wymienia charakterystyczne elementy budowy zewnętrznej ryby;
- wymienia zagrożenia mogące wpłynąć na wyginięcie gatunku;
- podaje przykłady gospodarczego użytkowania ekosystemów;
- wymienia historyczne obszary występowania jesiotra bałtyckiego;
- Zrozumienie wiadomości – uczeń:
- posługuje się podstawową terminologią biologiczną;
- przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb;
- przedstawia przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb;
- przedstawia istotę różnorodności biologicznej;
- wyjaśnia w jaki sposób cykl życia jesiotra uzależniony jest od środowiska;
- W zakresie umiejętności
- Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – uczeń:
- tworzy koncepcję graficzną na podstawie opisu;
- tworzy wykres na podstawie danych;
- tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: list, wypowiedź ustna z argumentacją;
- sprawnie komunikuje się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych - język angielski (tłumaczenie oraz pisanie listu);
- wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
- dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie;
- koduje wędrówkę jesiotra przy wykorzystaniu ozobotów;
- Zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych – uczeń:
- interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;
- przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
- odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;
- analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność;
- analizuje zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska;
- analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;
- uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej;
Postawy i przekonania:
- Uczeń jest świadomy różnego wpływu człowieka na bioróżnorodność.
- Uczeń jest świadomy problemu zanikającej bioróżnorodności.
- Uczeń doskonali postawy związane z kształtowaniem umiejętności analizy i interpretacji materiałów naukowych.
Metody pracy:
Metoda projektu wykorzystującego ideę STEAM
Forma pracy:
Grupowa
Środki dydaktyczne:
- list od jesiotra z Kanady oraz opis wyglądu jesiotra
- prezentacja multimedialna z materiałami i zadaniami – zamieszczone na platformie Genial.ly
- karty odpowiedzi i projekt graficzny listu
- ozoboty oraz plansze wędrówki jesiotrów
- tablety
- kolorowe długopisy i kartki
Przebieg lekcji (łącznie 135 min):
a) Faza przygotowawcza (10 min)
Podział uczniów na grupy i wprowadzenie do zajęć. Każda grupa otrzymuje kopertę (znajduje się w niej list i załącznik z opisem wyglądu jesiotra ostronosego).
b) Faza realizacyjna (100 min)
Pierwszym zadaniem uczniów jest odczytanie i przetłumaczenie listu. Został on nadesłany przez jesiotra kanadyjskiego, a więc został napisany w języku angielskim. Po jego odczytaniu uczniowie dowiadują się jakie jest ich główne zadanie – poprzez naukowe śledztwo zbierają informacje na temat populacji jesiotra bałtyckiego.
Kolejne zadanie to odtworzenie wyglądu jesiotra wyłącznie na podstawie dołączonego do listu załącznika z opisem. Uczniowie rysują własne koncepcje wyglądu tej ryby. Wszystkie prace zawieszane zostają na tablicy.
Następnie uczniowie otrzymują tablety i kod QR do multimedialnej prezentacji z materiałami na platformie Genial.ly. Podzielona jest ona na sekcje (wyszczególnione w punktach niżej) składające się z różnych zadań. Po każdej sekcji uczniowie zapisują swoje wnioski na zawarte pytanie na karcie odpowiedzi oraz konfrontują je z pomysłami zapisanymi przez inne grupy.
Na wstępie uczniowie porównują zamieszczony wizerunek jesiotra ze stworzonymi przez siebie koncepcjami. Następnie przechodzą do zadań.
- Cykl życia
W jaki sposób cykl życia jesiotra uzależniony jest od środowiska? Zapoznanie z tekstem źródłowym oraz rozwiązanie zadania – tekst z lukami. Zapisanie wniosków związanych z pytaniem głównym.
- Obszar występowania
Gdzie występował jesiotr bałtycki? Analiza mapy z historycznymi obszarami występowania jesiotra bałtyckiego i tekstu opisującego te obszary. Zadanie z dopasowaniem nazwy rzeki do miejsca, w którym jest zaznaczona na mapie. Zapisanie odpowiedzi na pytanie.
- Połów jesiotrów
Czy połów jesiotra bałtyckiego mógł wpłynąć na spadek jego liczebności? Zapoznanie z zawartymi zdjęciami i tekstem źródłowym. Stworzenie na podstawie przedstawionych danych wykresu połowu jesiotra. Analiza zebranych informacji i zapisanie wniosków.
- Wrażliwość siedliskowa
W jaki sposób zanieczyszczenia środowiska czy zmiana klimatu mogą wpłynąć na rozwój populacji tego gatunku? Zapoznanie z informacjami i zapisanie odpowiedzi.
- Gatunki nierodzime
W jaki sposób gatunki nierodzime mogą wpływać na naturalnie występujące populacje? Analiza grafik oraz tekstu i odpowiedź na pytanie.
- Wpływ energii wodnej
W jaki sposób budowa zapór na rzekach przyczyniła się do wyginięcia jesiotra bałtyckiego? Zapoznanie z zawartymi informacjami i odpowiedź na pytanie.
Projektowanie przy użyciu ozobotów wędrówki jesiotrów na tarło. Uczniowie otrzymują planszę oraz ozoboty, a ich zadaniem jest zakodowanie najkorzystniejszej drogi dla jesiotra oraz uzasadnienie jej przebiegu.
- Reintrodukcja jesiotra bałtyckiego
W jaki sposób jesiotry ponownie zawitały w wodach polskich rzek i Bałtyku? Restytucja i reintrodukcja - rozróżnienie pojęć. Uczniowie oglądają fragment filmu na temat reintrodukcji jesiotra. Fragment tekstu o wykorzystaniu do reintrodukcji podobnej genetycznie populacji z Kanady. Podsumowanie zadania i zapisanie wniosków.
- Targ rybny
W jaki sposób jako świadomi konsumenci możemy wpływać na przełowienie? Przy pomocy Poradnika Rybnego WWF uczniowie wybierają najkorzystniejszą z ofert przedstawionych na rybnym targu. Uzasadniają swój wybór oraz odpowiadają na pytanie główne.
c) Faza podsumowująca (25 min)
Ostatnim zadaniem każdej z grup jest napisanie listu z odpowiedzią. Uczniowie otrzymują projekt graficzny listu i formułują jego treść w języku angielskim. Na koniec następuje odczytanie listów oraz podsumowanie projektu.
Dla zainteresowanych uczniów na ostatnim slajdzie przygotowane są dodatkowe materiały na temat jesiotrów.
28.07.2023
Dla nauczycieli
-
Dla nauczycieli
-
Dla nauczycieli
29.09.2024
Podróż przez 5 miliardów lat
-
Dla nauczycieli
24.09.2024
poŁĄCZMY się
-
Dla nauczycieli
18.01.2024
Empowering future teachers for a sustainable intercultural and inclusive education
-
Dla nauczycieli
05.10.2023
eTwinning na Uniwersytecie Dolnośląskim
-
Dla nauczycieli
11.08.2023
Tropem rzecznych architektów