Jem zdrowo i kolorowo

Projekt został zrealizowany w ramach inicjatywy Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem

Koordynatorka: Monika Khan - ambasadorka programu eTwinning pracująca w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej Szkoły partnerskie: 23 polskie placówki Obszary tematyczne: przyroda, biologia, matematyka, wychowanie fizyczne, informatyka, język polski, plastyka Języki: polski Strony projektu:

Nagrody i wyróżnienia: Krajowa Odznaka Jakości   Żyjemy w erze fastfoodów i nieograniczonego dostępu do śmieciowego jedzenia, dlatego tak ważne jest, by uczniowie rozumieli ten współczesny problem cywilizacyjny. Czym się trują, czym sobie szkodzą, co eliminować z diety, po co sięgać będąc na zakupach - tym właśnie zajmowali się podczas realizacji projektu. Projekt został zrealizowany w ramach inicjatywy Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem. Skupiał 36 nauczycieli i 186 uczniów z 23 szkół z terenu całej Polski. Utworzono 3 grupy projektowe, w których uczestnicy poszerzali swoją wiedzę na temat sposobu odżywiania się polskich nastolatków. Uczniowie, pod okiem eksperta pani Joanny Gadomskiej, analizowali skład popularnych przekąsek, a w następnych etapach tworzyli własne kolorowe przepisy.   Młodzi ludzie rozwinęli umiejętność pracy w grupie - wspólnie tworzyli przepisy, dzielili się obowiązkami. Podczas cotygodniowych spotkań omawiali efekty wspólnej pracy, dyskutowali o już stworzonych produktach (np. plakatach, hasłach) i planowali kolejne działania. Udział w projekcie umożliwił im poruszanie się na nieznanych im dotąd platformach, np. w Canvie. Z dużym zainteresowaniem tworzyli grafiki - ta umiejętność na pewno przyda im się w późniejszych latach nauki w szkole. Uczniowie nie ograniczali się tylko do analizy własnych wytworów, oglądali i dyskutowali nad pomysłami uczniów z innych szkół partnerskich, mieli także możliwość zobaczyć się „na żywo” podczas spotkania z ekspertem. Najważniejsze działania:

  • podział zadań, kalendarz spotkań
  • quiz o szkołach
  • konkurs na logo projektu
  • prezentacje: „Co je polski nastolatek”, „Co kryją nasze ulubione przekąski”
  • spotkanie z ekspertem - Joanną Gadomską - nauczycielem biologii, członkiem społeczności Superbelfrów RP
  • kolekcje Wakelet: inspirujące plakaty, cyfrowe zasoby dotyczące zdrowego odżywiania
  • prezentacja w Canvie z kolorowymi przepisami
  • książka kucharska w programie StoryJumper „Pysznie i smacznie - kolorowe inspiracje (Delicious and tasty colourful inspirations)”
  • wspólny wiersz projektowy na platformie Zumpad
  • dodatkowe działania projektowe: kompozycje owocowo- warzywne, kanapka dla niejadka, zabawa w Superbohatera, kolorowe zadania dla uczniów, piramidy żywienia
  • ewaluacja projektu: ankiety dla uczniów i nauczycieli na końcu projektu
  • spotkania online, grupa Messenger
  • rozpowszechnianie efektów projektu - w prasie lokalnej, na stronach szkół, w mediach społecznościowych

   

Do swojego pierwszego projektu zgłaszałam się ze sporymi obawami - czy pogodzę swój udział w projekcie z pracą w szkole i wymagającą rodziną. Jednak moje obawy okazały się bezpodstawne. Nasza ambasadorka zorganizowała szereg spotkań, w których krok po kroku (jak uczniowi) tłumaczyła na czym w danym momencie mamy się skupić, nad czym pracować, na jakim narzędziu i gdzie umieścić efekty naszej pracy. Planowaliśmy pracę wspólnie, nikt nie narzucał sztywnych terminów, dzięki czemu mogliśmy swobodnie zarządzać naszym czasem. Co dał mi udział w projekcie?

  • nowe umiejętności: jeszcze nigdy nie poznałam tak wielu narzędzi w tak krótkim czasie
  • współpraca z innymi nauczycielami, wymiana doświadczeń - tego oczekiwałam i nie zawiodłam się
  • możliwość otrzymania Krajowej Odznaki Jakości - dobrze zaplanowane działania zgodne z kryteriami KOJ i wsparcie ambasadorki w zakresie planowania oraz samej aplikacji 
  • relacje z uczniami - nasz projekt realizowaliśmy w czasie pandemii - to był dodatkowy czas, który mogliśmy spędzić z naszymi uczniami.

Udział w projekcie był niezwykle inspirujący, nauczył wiele nie tylko uczniów ale również nauczycieli. Praca z nowymi narzędziami TIK to również mój cel na przyszły rok szkolny.

Mariola Marut

uczestniczka seminarium i projektu Jem zdrowo i kolorowo