02.03.2022
Aktualności
Scenariusz projektu: W głowie się nie mieści – lekcje z emocjami
Przedstawienie emocji w ramach działań projektowych opartych na bajce pozwoli młodszym dzieciom spojrzeć na swoje zachowania z zupełnie innej perspektywy i może okazać się bardzo pomocne. Emocje to trudny ale niezwykle ważny temat – zwłaszcza dla dzieci. Emocje przeżywamy wszyscy, rzadko niestety o nich rozmawiamy. Poprzez działania projektowe mamy możliwość wsparcia dzieci w emocjonalnej edukacji.
"W głowie się nie mieści" to film animowany o problemach małego człowieka i do niego właśnie skierowany: mądry, edukacyjny i atrakcyjnie przygotowany. Twórcy położyli duży nacisk na relacje dziecko-rodzice oraz konieczność przeżywania smutku jako ważną dla zdrowia psychicznego. Radość, Smutek, Gniew, Strach i Odraza to bohaterowie filmu osadzeni w mózgu i umyśle jedenastolatki Riley. Emocje towarzyszące Riley w filmie stanowią podstawę do pracy nad projektem. W trakcie projektu można posmakować każdej emocji po trochu: będzie radośnie, ale też refleksyjnie, smutno i strasznie, a nawet zdarzy się spojrzeć z odrazą na Smutek.
Kolejny kompletny scenariusz projektu, zrealizowany i przetestowany w ramach seminarium z cyklu Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem. Wszystkie znajdziecie TUTAJ.
Autorką jest Anna Urbasik – Ambasadorka i trenerka programu eTwinning
Nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz języka angielskiego w Publicznym Przedszkolu nr 17 im. M. Jeżowskiej w Jastrzębiu-Zdroju, nagrodzonej Odznaką Szkoły eTwinning w roku 2018 oraz 2020. Z programem eTwinning związana od 12 lat. Od 4 lat Ambasadorka programu oraz trenerka warsztatów komputerowych. Moderatorka grupy PrzedszkoleTwinning. Laureatka konkursów ogólnopolskich Nasz projekt eTwinning 2012 (I miejsce), 2016 (wyróżnienie specjalne) oraz 2021 (II miejsce). Koordynatorka projektów Erasmus+, realizatorka działań w ramach programu Uczymy dzieci programować, Codeweek oraz ABC Ekonomii, autorka innowacji pedagogicznych. Prywatnie miłośniczka podróży, trekkingu i dobrej lektury.
Narzędzia TIK: Ourboox, Canva, LearningApps, Fotojet, PosterMyWall, Formularz Google, WordClouds, Google Maps, YouTube, Mentimeter, Vimeo
Czas trwania: około 3-4 miesięcy
TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem; szanuje emocje swoje i innych osób; przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie; szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników; wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
WYMAGANIA OGÓLNE EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ:
- W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich; umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji; umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy prostej wypowiedzi ustnej lub pisemnej, różnorodnych artystycznych form wyrazu; świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie oraz adaptację w nowej grupie.
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
- wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć,
- wywołanie chęci działania i podjęcie działania,
- współdziałanie z innymi uczniami – uczestnikami grupy.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- wie, jak rozpoznawać i nazywać uczucia,
- potrafi mówić o uczuciach,
- zna sposoby wyrażania złości w sposób akceptowany społecznie,
- posługuje się narzędziami TIK.
SPODZIEWANE REZULTATY:
Miękkie:
- rozwój umiejętności ICT – obsługa komputera, tabletu, aparatu fotograficznego, tablicy interaktywnej;
- rozumienie znaczenia kodowania i dekodowania informacji;
- czytanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych;
- odczuwanie radości i satysfakcji z pokonywania trudności.
Twarde:
- Książeczka „Jak radzić sobie z emocjami? Instrukcja krok po kroku” (StoryJumper)
- Gra memory „Portrety naszych emocji” (LearningApps)
- Kolekcja „Pocztówki radości”(Canva)
- Sekretny alfabet – emotikony.
04.02.2022
Scenariusz projektu
-
Scenariusz projektu
-
Scenariusz projektu
28.02.2022
Scenariusz projektu: Postaw na Ziemię
-
Scenariusz projektu
25.02.2022
Scenariusz projektu: Owady i inni znajomi z majowej łąki. Odkrywamy świat przyrody
-
Scenariusz projektu
23.02.2022
Scenariusz projektu: Na tropach zimy
-
Scenariusz projektu
18.02.2022
Scenariusz projektu: Czy wiesz, że... wynalazł to Polak?
-
Scenariusz projektu
16.02.2022
Scenariusz projektu: Piękna matematyka - geometria w sztuce