Scenariusz projektu: W głowie się nie mieści – lekcje z emocjami

Przedstawienie emocji w ramach działań projektowych opartych na bajce pozwoli młodszym dzieciom spojrzeć na swoje zachowania z zupełnie innej perspektywy i może okazać się bardzo pomocne. Emocje to trudny ale niezwykle ważny temat – zwłaszcza dla dzieci. Emocje przeżywamy wszyscy, rzadko niestety o nich rozmawiamy. Poprzez działania projektowe mamy możliwość wsparcia dzieci w emocjonalnej edukacji.

"W głowie się nie mieści" to film animowany o problemach małego człowieka i do niego właśnie skierowany: mądry, edukacyjny i atrakcyjnie przygotowany. Twórcy położyli duży nacisk na relacje dziecko-rodzice oraz konieczność przeżywania smutku jako ważną dla zdrowia psychicznego. Radość, Smutek, Gniew, Strach i Odraza to bohaterowie filmu osadzeni w mózgu i umyśle jedenastolatki Riley. Emocje towarzyszące Riley w filmie stanowią podstawę do pracy nad projektem. W trakcie projektu można posmakować każdej emocji po trochu: będzie radośnie, ale też refleksyjnie, smutno i strasznie, a nawet zdarzy się spojrzeć z odrazą na Smutek.

Kolejny kompletny scenariusz projektu, zrealizowany i przetestowany w ramach seminarium z cyklu Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem. Wszystkie znajdziecie TUTAJ.

Autorką jest Anna Urbasik – Ambasadorka i trenerka programu eTwinning

 Nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz języka angielskiego w Publicznym Przedszkolu nr 17 im. M. Jeżowskiej w Jastrzębiu-Zdroju, nagrodzonej Odznaką Szkoły   eTwinning w roku 2018 oraz 2020. Z programem eTwinning związana od 12 lat. Od 4 lat Ambasadorka programu oraz trenerka warsztatów komputerowych. Moderatorka grupy PrzedszkoleTwinning. Laureatka konkursów ogólnopolskich Nasz projekt eTwinning 2012 (I miejsce), 2016 (wyróżnienie specjalne) oraz 2021 (II miejsce). Koordynatorka projektów Erasmus+, realizatorka działań w ramach programu Uczymy dzieci programowaćCodeweek oraz ABC Ekonomii, autorka innowacji pedagogicznych. Prywatnie miłośniczka podróży, trekkingu i dobrej lektury.

 
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniowie edukacji wczesnoszkolnej.
Obszary tematyczne: edukacja medialna, informatyka, język i literatura, sztuka

Narzędzia TIKOurboox, Canva, LearningApps, Fotojet, PosterMyWall, Formularz Google, WordClouds, Google Maps, YouTube, Mentimeter, Vimeo

Czas trwania: około 3-4 miesięcy

TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:

  1. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem; szanuje emocje swoje i innych osób; przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie; szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników; wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.

WYMAGANIA OGÓLNE EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ:

  1. W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich; umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji; umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy prostej wypowiedzi ustnej lub pisemnej, różnorodnych artystycznych form wyrazu; świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie oraz adaptację w nowej grupie.

CELE OGÓLNE PROJEKTU:

  • wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć,
  • wywołanie chęci działania i podjęcie działania,
  • współdziałanie z innymi uczniami – uczestnikami grupy.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

  • wie, jak rozpoznawać i nazywać uczucia,
  • potrafi mówić o uczuciach,
  • zna sposoby wyrażania złości w sposób akceptowany społecznie,
  • posługuje się narzędziami TIK.

SPODZIEWANE REZULTATY:

Miękkie:

  • rozwój umiejętności ICT – obsługa komputera, tabletu, aparatu fotograficznego, tablicy interaktywnej;
  • rozumienie znaczenia kodowania i dekodowania informacji;
  • czytanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych;
  • odczuwanie radości i satysfakcji z pokonywania trudności.

Twarde:

  • Książeczka „Jak radzić sobie z emocjami? Instrukcja krok po kroku” (StoryJumper)
  • Gra memory „Portrety naszych emocji” (LearningApps)
  • Kolekcja „Pocztówki radości”(Canva)
  • Sekretny alfabet – emotikony.

SCENARIUSZ PROJEKTU