Podczas nauki zdalnej szukamy narzędzi, które umożliwią nam w czasie rzeczywistym obserwację toku rozumowania ucznia, a dzięki informacji zwrotnej, którą od nas otrzyma indywidualizację w podejściu do potrzeb i umiejętności każdego z nich. Doświadczenia poprzedniego semestru pokazały, że mamy do wyboru różnorakie rozwiązania, począwszy od współdzielenia ekranu z uczniami, a skończywszy na wspólnej z nimi pracy na jednej tablicy. Minusem tych rozwiązań jest jednak fakt, że w danym momencie pracuje jeden uczeń lub kilku, ale nauczyciel nie widzi na bieżąco ich rozwiązań. Problemy te możemy rozwiązać stosując tablicę Whiteboard.fi.
To proste w obsłudze narzędzie, którego można zacząć używać od razu po przejściu na stronę. Jest bezpłatne i działa bez problemu na wszystkich urządzeniach tj. komputerach, tabletach i smartfonach. Od użytkownika (zarówno ucznia, jak i nauczyciela) nie wymaga tworzenia konta. Jako nauczyciel widzę tablice wszystkich swoich uczniów w czasie rzeczywistym, dzięki czemu mogę śledzić ich postępy. Uczeń z kolei widzi tylko własną tablicę i tablicę nauczyciela. Nie ma ograniczeń co do liczby uczniów, którzy mogą dołączyć do zajęć, jednak zarządzanie ponad 50 tablicami jest trudne. Praca z 25-osobową grupą przebiega płynnie i bez zakłóceń.
Whiteboard.fi spełnia wszystkie kryteria oceniania kształtującego. Warto również podkreślić również fakt, że narzędzie jest bezpieczne i dba o prywatność użytkowników. Strona nie zbiera żadnych danych, a nauczyciel ma opcję ukrycia nazwisk dzieci, jeżeli zostały one przez nich podane w momencie dołączania do klasy. Ponadto po zamknięciu pokoju wszystkie informacje są usuwane. Nie atakują nas także wyskakujące okienka reklamowe.
Jak to działa?
Nauczyciel zapisuje na swojej tablicy zadania dla uczniów. Zadania mogą zawierać obrazy i pliki pdf. Przygotowaną tablicę przesyła uczniom. Polecam udostępnianie w formie tła. W takiej wersji uczniowie mogą wymazać swoje notatki, nie wymazując tym samym informacji od nauczyciela. Pracując mogą płynnie przełączać się między tablicą nauczyciela, a swoją własną. Uczniowie mają do dyspozycji m.in narzędzia do pisania, rysowania. Mogą także zmieniać tło i dodawać strony.
Po zakończeniu lekcji nauczyciel może pobrać wszystkie odpowiedzi z tablic w formacie PDF i zapisać na swoim komputerze. Ta opcja dostępna jest również dla dzieci - uczniowie mogą zapisać swoje tablice.
Oto kilka pomysłów jak można wykorzystać Whiteboard.fi:
- tłumaczenie lub zapisywanie słów ze słuchu, sprawdzanie znajomości słownictwa poprzez pisanie nazw pokazywanych ilustracji,
- burza mózgów na określony temat: uczniowie zapisują swoje pomysły, a nauczyciel udostępnia swój ekran i omawia ich odpowiedzi,
- praca nad gramatyką: czasy, przyimki, odmiany
- dyktanda
- rozwiązywanie problemów matematycznych, ćwiczenie zagadnień związanych z geometrią
- kodowanie: rysowanie określonych kształtów w odpowiednim miejscu tablicy
Najważniejsze zalety:
- nie wymaga logowania,
- działa bez problemu na komputerze, tablecie, komórce,
- uczniowie dołączają do klasy w prosty sposób (kod lub bezpośrednio z linku),
- uczeń widzi tylko dwie tablice: nauczyciela i swoją, natomiast nauczyciel widzi tablice wszystkich uczniów w czasie rzeczywistym,
- możliwość zapewnienia informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym,
- aktywizacja całej klasy,
- możliwość zapisu wszystkich tablic w formie PDF lub pracy wybranego ucznia.
Przykładowe tablice stworzone w Whiteboard.fi
[gallery size="thumb_409x258" ids="16068,16069,16070"]
Zapraszamy do zapoznania się tutorialem prezentującym funkcjonalności Whiteboard.fi (plik można pobrać jako PDF):
[ct_button id="button_22" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2020/12/whiteboard.fi-tutorial.pdf" icon="" arrow="1" color="#333399" css_animation="" animation_delay=""]Whiteboard.fi - Tutorial[/ct_button]
Autorka:
Agnieszka Ogiegło - ambasadorka programu eTwinning i trenerka warsztatów komputerowych eTwinning w województwie dolnośląskim
Jestem opiekunką grupy Programowanie z eTwinning oraz grupy Superkoderzy. W czasie zajęć z matematyki i informatyki realizuje różne programy oraz projekty. Relacje z zajęć można zobaczyć na stronie Siódemka koduje, programuje. W wolnych chwilach lubię podróżować i poznawać nowych ludzi.