Genially w edukacji i terapii

Autorka: Zyta Czechowska

Nowoczesne technologie oferują coraz ciekawsze rozwiązania wspierające rozwój uczniów, w tym także z ASD (spektrum zaburzeń autystycznych) oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Urządzenia mobilne są bardzo dobrym rozwiązaniem w terapii i edukacji takich dzieci, ponieważ ich atutem jest mobilność. Uczniowie mogą pracować w szkole i kontynuować terapię w domu, wykorzystując zainstalowane aplikacje. Na moich lekcjach tablet jest nieodłącznym elementem zajęć, służy nie tylko do kształtowania konkretnych umiejętności, ale także do planowania aktywności dziecka podczas lekcji i treningu. Jednym z najczęściej wykorzystywanych przeze mnie narzędzi jest aplikacja Genially - niesamowite narzędzie, w którym bezpłatnie możemy stworzyć angażujące prezentacje, infografiki, interaktywne obrazki, gry, tutoriale, plany aktywności i quizy. Zyskujemy możliwość uporządkowania wszystkich treści potrzebnych do przeprowadzenia lekcji, terapii, ale także treningu umiejętności społecznych. Do prezentacji, plakatu, czy ćwiczenia bez problemu dodamy filmy, teksty, polecenia dla uczniów, nagrania audio, linki do zewnętrznych zasobów, innych prezentacji - wszystko na jednym slajdzie. Genially pozwala na utworzenie kompletnego zasobu umożliwiającego przeprowadzenie lekcji każdego przedmiotu, a także terapii. Fantastycznym walorem tego programu jest możliwość generowania linku, za pomocą którego udostępnimy materiały uczniom lub opublikujemy (osadzimy na stronie szkoły, na blogu, itp). Realizując projekty edukacyjne możemy wykorzystać Genially do prezentacji produktów, wizualizacji działań oraz utrwalania zdobywanej w jego trakcie wiedzy. Kolorowe motywy, szablony i różnorodność animacji będzie niezwykle atrakcyjna dla dzieci, pomaga w wizualizacji i zapamiętywaniu. Od czego zacząć przygodę z tą niezwykłą aplikacją? Koniecznie załóż bezpłatne konto, na którym automatycznie zapisują się nasze ćwiczenia. Skorzystaj z gotowych szablonów i z pomocą menu twórz angażujące i kreatywne zadania. Szczegółowy tutorial opisujący pierwsze kroki w Genially znajdziesz tutaj (przewodnik można także pobrać jako PDF)   [ct_button id="button_44" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2000/01/Tutorial-Genially.pdf" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Tutorial Genially[/ct_button]   A jak ja wykorzystuję Genially? Sposobów jest wiele... Często tworzę tutoriale i instruktaże wykonania konkretnego zadania czy pracy plastycznej. Dzięki temu moi niepełnosprawni uczniowie mają zwizualizowane etapy i  kolejne kroki, np. przy tworzeniu stroików, przygotowaniu posiłków, wykonaniu podstawowych czynności higienicznych. Jednym z przykładów takiego tutorialu jest przepis na świątecznego skrzata. Podczas zajęć przysposobienia do pracy (lub w ramach zajęć z techniki) warto wykonać z uczniami świąteczne gadżety. Nie potrzeba wysokich kompetencji manualnych i skomplikowanych akcesoriów. Aby ułatwić uczniom zebranie potrzebnych materiałów oraz wykonanie zadania, przygotowałam wraz z Mateuszem z Belfry Bazgrolą obrazkową instrukcję, a następnie tutorial w aplikacji Genially. Uczniowie nie tylko obserwowali na żywo etapy powstawania krasnala, ale mogli także przyjrzeć się im wcześniej, przed lekcją (dzięki temu poczuli się pewniej i bezpieczniej) oraz kontynuować prace w domu (ciekawy materiał stanowił zachętę, aby włączyć w działanie pozostałych członków rodziny).   [caption id="attachment_16265" align="alignnone" width="595"] Obraz ekranów wybranych kroków w tutorialu.[/caption] [ct_button id="button_33" size="small" solid="0" link="https://view.genial.ly/5fba83d5182eec0cf60d5253/presentation-skrzaty" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Tutorial - skrzaty[/ct_button]   Innym przykładem ćwiczeń, które przygotowałam dla moich młodszych uczniów są angażujące aktywności, które wykorzystamy na zajęciach rewalidacyjnych lub w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przygotowana prezentacja zawiera ćwiczenia doskonalące orientację przestrzenną i spostrzeganie. Dzięki możliwościom umieszczania ich na osobnych slajdach możemy stopniować trudność zadań, zaproponować różnorodne aktywności. Oprócz grafiki i tekstu możemy dodać wiadomości i polecenia głosowe, dzięki czemu są zrozumiałe dla dzieci, które nie potrafią czytać. Do naszej dyspozycji są liczne interesujące i angażujące animacje, a możliwość przemieszczania przedmiotów, rysowania i zaznaczania pozwala tworzyć niezwykle efektywne i efektowne materiały. [caption id="attachment_16269" align="alignnone" width="594"] Kolaż wybranych ekranów z ćwiczeń rewalidacyjnych.[/caption]   [ct_button id="button_33" size="small" solid="0" link="https://view.genial.ly/5fc14fdbc852dd0d3637f0ee/presentation-boze-narodzenie-orientacja-przestrzenna-i-spostrzeganie" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Świąteczne zajęcia rewalidacyjne[/ct_button]   Genially sprawdzi się także na zajęciach edukacyjnych z uczniami starszymi. Na lekcje matematyki przygotowałam angażujące ćwiczenia, za pomocą których dzieci doskonaliły umiejętności rozpoznawania, nazywania i przeliczania pieniędzy. Genially pozwoliła mi na wizualizację banknotów, monet, a także konkretnych zadań, w których uczniowie płacili, wskazywali sumę kwot czy kupowali wybrane produkty. Pamiętajmy, że tworząc takie zadania mamy do dyspozycji bogatą bibliotekę grafik i kształtów w aplikacji oraz możliwość dodania własnych obrazów (pamiętajmy o prawach autorskich pobierając materiału z sieci -  ja najczęściej korzystam ze strony www.pixabay.com). [caption id="attachment_16271" align="alignnone" width="603"] Ćwiczenie z matematyki - pieniądze[/caption]   [ct_button id="button_33" size="small" solid="0" link="https://view.genial.ly/5ec62c77f71e5d0d9161bea4/presentation-prezent-dla-mojej-mamy-liczenie-pieniedzy" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Ćwiczenia z matematyki - pieniądze[/ct_button]   Genially wykorzystuję także w realizacji projektów. W jednym z nich, Na logikę, w którym rozwijaliśmy logiczne myślenie, orientację przestrzenną i wdrażaliśmy do integracji, stworzyliśmy angażujące uczniów ćwiczenia, które udostępniliśmy naszym partnerom projektowym. Przykładem takich zadań były kratownice i ćwiczenia z programowania. W tego typu zadaniach możemy osadzać zewnętrzne platformy i ćwiczenia, na których uczniowie mogą programować i projektować własne gry. [caption id="attachment_16274" align="alignnone" width="722"] Obraz ekranów z ćwiczeń dotyczących kodowania w aplikacji Genially[/caption]   [ct_button id="button_33" size="small" solid="0" link="https://view.genial.ly/5ee6472b0d7bd20d89ff2b11/presentation-wakacyjne-kodowanie" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Ćwiczenia z kodowania[/ct_button]   Ilość atrakcyjnych dodatków i funkcjonalności w tym narzędziu, które wspomagać mogą terapię, nauczanie i uczenie się jest tak szeroka, że nie sposób zaprezentować je w jednym artykule. Zachęcamy do skorzystania z pakietu ćwiczeń do zajęć rewalidacyjnych i zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które zebrałam w kolekcji na wakelet. [ct_button id="button_33" size="small" solid="0" link="https://wakelet.com/wake/b4MkYApwEZvLhOuo-6js_" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Ćwiczenia do zajęć rewalicacyjnych[/ct_button] Nowe technologie stały się nieodłącznym elementem procesu edukacyjno-wychowawczego, chociażby ze względu na pandemię. Coraz śmielej wkraczają także do terapeutycznych oddziaływań. Ostatnie wydarzenia z edukacją zdalną uświadomiły nam nauczycielom, wychowawcom i terapeutom jak ważnym elementem naszej codzienności jest TIK. Kompetencje cyfrowe pedagogów, uczniów, ale także ich rodziców warunkują pomyślność i efekty naszej, wspólnej pracy. Jak zatem wdrażać nowe technologie, by nie stały się wiodące, ale efektywnie uzupełniały działania nauczycieli, terapeutów, specjalistów i trenerów? Z jakich narzędzi korzystać i jak dostosować do konkretnej lekcji i terapii? Potraktujmy TIK jako czynnik motywujący, uatrakcyjniający, a także uzupełniający naukę i terapię. Wykorzystajmy nowe technologie do konstruowania ćwiczeń, wizualizacji zadań, przygotowywania kart pracy i materiałów edukacyjnych. Jako entuzjastka nowych technologii  wdrażam je na swoich lekcjach od lat, czego przykładem i potwierdzeniem  jest blog edukacyjny www.specjalni.pl prowadzony wspólnie z Jolantą Majkowską. To skarbnica inspiracji i pomysłów na to jak wykorzystywać konkretne aplikacje, programy, czy generatory w pracy z uczniami, w tym z SPE.   Autorka:  Zyta Czechowska- Ambasadorka programu eTwinning, Nauczyciel Roku 2019. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl. Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 24 lat  terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej.  Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ Czas TIKa”, prowadzi warsztaty i szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl . Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.  Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trenerka Umiejętności Społecznych. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Jest czynną ambasadorką programu eTwinning.