eTwinning w Szczekarkowie

Projekty eTwinning realizowane przez Edytę Borowicz-Czuchrytę

Szkoła Podstawowa w Szczekarkowie znajduje się w gminie Lubartów na wchodzie Polski. Miejscowość położona jest w malowniczej dolinie rzeki Wieprz.

Szczekarków to przedmieście Lubartowa, uroczego małego miasta o wielu barokowych zabytkach, takich jak bazylika Św. Anny czy pałac Sanguszków.

 Polish1

Obecnie miejscowość liczy około 750 mieszkańców. Do naszej szkoły uczęszcza 57 uczniów. Podzielono ich na pięć klas mieszanych wiekowo. Mamy również dwudziestojednoosobową grupę przedszkolaków w wieku od 3 do 5 lat. W szkole znajduje się osiem sal zajęciowych wyposażonych w tablice interaktywne, rzutniki i ekrany. Mamy również niewielką bibliotekę. Uczniowie korzystają też ze szkolnych przestrzeni sportowych: sali gimnastycznej, boiska i placu zabaw. Szkoła zatrudnia 18 nauczycieli. Większość z nich musi pracować w kilku szkołach, by osiągnąć równowartość etatu.

 Polish2

Edyta Borowicz-Czuchryta pracuje jako nauczycielka języka angielskiego od 20 lat. Jej przygoda z eTwinning rozpoczęła się w 2009 r. Była Ambasadorką eTwinning. Zapytana o wyzwania związane z prowadzeniem szkoły na obszarze wiejskim, odpowiedziała: Wszyscy wiemy, że małe szkoły zamykają się ze względu na problemy gospodarcze. To smutne, ponieważ żyjemy w czasach, w których uczniowie nie są już najważniejszym elementem szkoły. Problematyczny jest zawsze dystans między domami uczniów a szkołą, ponieważ dzieci spędzają dużo czasu daleko od domu, tracą czas na dojazdy, i to od najmłodszych lat. Ponadto trudno jest zaplanować rok szkolny i przygotować plan zajęć pasujący zarówno dojeżdżającym z różnych miejsc uczniom, jak i pracującym w różnych szkołach nauczycielom. Ponieważ szkół wiejskich jest niewiele, często działają na zasadzie klas mieszanych wiekowo. To dzięki temu systemowi nasza szkoła może istnieć i przyjmować uczniów. Nauczyciele nie czują się pozostawieni samym sobie, ponieważ mogą skorzystać z pomocy starszych uczniów, pomagających w nauce młodszym. Poza nauczycielem, młodsze dzieci mogą również poprosić o radę starszych kolegów. Dzięki temu uczniowie uczą się słuchać siebie nawzajem. Nauczyciele prowadzący zajęcia w klasie mieszanej wiekowo musi określić potrzeby uczniów. Praca w niewielkich grupach to jeden z najlepszych sposobów na poradzenie sobie z klasą mieszaną wiekowo. Nauczyciel może tworzyć ćwiczenia zachęcające uczniów do do rozmowy i do korzystania z posiadanej wiedzy oraz do wzajemnej nauki. Nauczyciel prowadzący zajęcia w klasie mieszanej wiekowo musi być elastyczny, ponieważ często trzeba zmieniać plan zajęć. Swobodne podejście nauczyciela skłoni również uczniów do odprężenia się i czerpania przyjemności z zajęć. Jedną z zalet małej wiejskiej szkoły jest możliwość bezpośredniej współpracy z lokalną społecznością. Przy odrobinie wysiłku mała szkoła może z łatwością zaangażować rodziców w życie placówki. Przykładowo, w 2016 r. wzięliśmy udział w światowym konkursie zorganizowanym przez włoskie Ministerstwo Edukacji. Dzięki współpracy ze wspierającą szkołę lokalną społecznością zajęliśmy pierwsze miejsce wśród tysięcy szkół z całego świata. Rok później szkoła wystartowała w konkursie, w którym nagrodą był plac zabaw. Wygraliśmy dzięki wsparciu lokalnej społeczności. Pół roku później nasi uczniowie mogli zacząć korzystać ze wspaniałego szkolnego placu zabaw. Rada, którą kieruję się każdego dnia, brzmi: „Nie jest ważne, co szkoła posiada, ale co można zrobić z tym, co oferuje”. Nauczycielska wyobraźnia potrafi działać cuda. Program eTwinning pomógł nam połączyć podstawę programową z zainteresowaniami uczniów. To wspaniała reklama dla szkoły osadzonej w lokalnej społeczności, na prowincji, na wsi, i w Europie. Dzięki podejmowanym działaniom szkołę nagrodzono tytułem „Szkoły na medal” i „Szkoły w chmurze”. Po jednym z wirtualnych spotkań z rówieśnikami, jeden z uczniów powiedział: „Wow! To fantastyczne! To była prawdziwa lekcja angielskiego, język angielski jest świetnym narzędziem komunikacji, a nie kolejnym nudnym szkolnym przedmiotem”. Mija rok, od kiedy pandemia zmusiła nas do poszukiwania bezpiecznych form edukacji. Rok temu wprowadziliśmy w szkole Office 365. Uczniowie potrzebują również kreatywnych zajęć, dzięki którym rozwiną swoje pasje i zainteresowania. W związku z tym zorganizowałam na Teams wirtualny „Wieczorek poezji”. Wzięliśmy udział w akcji Żonkile z okazji rocznicy powstania w getcie warszawskim. Wprowadzamy projekty eTwinning, które stanowią świetny sposób na zróżnicowanie edukacji poprzez ćwiczenia, współpracę i wirtualne spotkania z rówieśnikami. Spotykaliśmy się również z uczniami podejmującymi wyzwania w Minecrafcie. Spędziliśmy kilka nocy w internecie, rekonstruując w Minecrafcie naszą szkołę, domek na drzewie, Polskę, a nawet pałac Sanguszków w Lubartowie. Edukacja to proces nauczania i uczenia się, i wiele więcej...