11.10.2024
Klasa patronacka eTwinning
- Projekt eTwinning jako odrębny przedmiot na świadectwie.
- Zajęcia prowadzone nowoczesnymi metodami, angażujące kreatywnie i efektywnie najnowsze narzędzia TIK.
- Działania prowadzone we współpracy z innymi szkołami.
- Wyjątkowe możliwości wymiany doświadczeń, rozwijania kluczowych kompetencji i zajęcia które angażują uczniów poprzez komunikację z rówieśnikami z innych szkół.
Wyjątkowa innowacja opracowana i zrealizowana po raz pierwszy w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Gdańsku.
Z inicjatywy dyrektora placówki Tadeusza Chądzyńskiego i nauczyciela j. angielskiego, ambasadora programu eTwinning, Łukasza Kamińskiego projekt eTwinning stał się odrębnym przedmiotem ujętym w ramowym planie nauczania i wpisanym na świadectwie.
Zajęcia prowadzone nowoczesnymi metodami, angażujące kreatywnie i efektywnie najnowsze narzędzia TIK, działania prowadzone we współpracy z innymi szkołami, wyjątkowe możliwości wymiany doświadczeń, rozwijania kluczowych kompetencji i zajęcia, które angażują uczniów poprzez komunikację z rówieśnikami z innych szkół przyniosły wspaniałe efekty.
Zobaczcie co mówią o nich sami uczestnicy:
Klasa patronacka może stać się także częścią Twojej szkoły.
Wystarczy spełniać poniższe warunki:
- W szkołach podstawowych oraz średnich eTwinning (samodzielnie lub w połączeniu z innym przedmiotem, np. eBezpieczeństwo z eTwinning, Przedsiębiorczość z eTwinning, Język hiszpański z eTwinning) musi być odrębnym przedmiotem, uwzględnionym w ramowym planie nauczania klasy jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, z własnym programem nauczania zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców. Udział uczniów w zajęciach jest obowiązkowy. Przedmiot musi zostać wpisany na świadectwo z oceną końcową lub jako zaliczenie. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2019 poz. 639 ze zm.) - § 3. 1 pkt 2 i 3.2.
- Dodatkowo, nauczyciel może zgłosić innowację pedagogiczną i realizować ją na zajęciach eTwinning. W tym przypadku nauczyciel tworzy dodatkowo program innowacji.
- W placówkach przedszkolnych eTwinning musi pojawić się jako innowacja pedagogiczna w bieżącym roku szkolnym.
- eTwinning musi być odrębnym przedmiotem, uwzględnionym w programie nauczania i wpisanym na świadectwo z oceną końcową lub jako zaliczenie.
- Zajęcia z eTwinning powinny odbywać się minimum raz w tygodniu.
- W ramach zajęć z eTwinning należy kreatywnie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną do realizacji treści. Podpowiedzi znajdziecie w sekcji Inspiracje i materiały: Ciekawe projekty oraz Scenariusze aktywności.
- Elementem przedmiotu eTwinning powinien być także międzynarodowy projekt realizowany we współpracy z inną placówką poprzez platformę ESEP.
- Aktywności na lekcjach eTwinning należy prowadzić multidyscyplinarnie, łącząc zagadnienia z innych przedmiotów w stopniu adekwatnym do możliwości, zainteresowań oraz preferencji uczniów.
- Uczniowie powinni być angażowani w proces planowania zajęć oraz projektu będącego ich elementem, aktywnie brać udział w ich realizacji i ewaluacji oraz tworzeniu rezultatów końcowych. Od początku powinni czuć się współautorami podejmowanych działań oraz ich efektów. Sposób włączania ich do planowania, realizacji i ewaluacji powinien być dostosowany do ich umiejętności i potrzeb.
- Edukacja na temat bezpiecznego i efektywnego korzystania z internetu i narzędzi TIK musi być stałym elementem przedmiotu eTwinning.
W spełnieniu tych wymagań pomogą Wam nasi Ambasadorzy, których możecie zaprosić do swojej placówki na bezpłatne szkolenie dla Rady Pedagogicznej. Szczegóły znajdziecie na stronie Nasi przedstawiciele – Ambasadorzy.
Szkoły, nauczyciele oraz uczniowie biorący udział w tej inicjatywie otrzymają na zakończenie roku imienne certyfikaty uczestnictwa.
Nabór do Klas Patronackich na rok szkolny 2025-2026 zostanie uruchomiony w sierpniu 2025.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu: etwinning@frse.org.pl