O uczniowskich supermocach, czyli jak rozwijać ich mocne strony

Artykuł i scenariusz zajęć na temat relacji w szkole i projekcie oraz dobrostanu.
Autorka: Zyta Czechowska

Coraz więcej uczniów potrzebuje wsparcia w zakresie rozwijania technik szkolnych poprzez niwelowanie dysfunkcji, usprawnianie zaburzonych obszarów, czy uzupełnianie deficytów. Dostosowanie wymagań edukacyjnych na stałe zagościło w naszej pragmatyce szkolnej. Tak bardzo skupiamy się na tych niżej funkcjonujących obszarach i zapominamy, jak ważne są mocne strony dzieci i młodzieży. A one pomagają przecież w zastępowaniu tych słabiej rozwiniętych funkcji i kompensują braki rozwojowe.

Każdy z nas ma wrodzone predyspozycje, których rozwój warto wspierać. Każdy z tych talentów jest tak samo ważny i powinno się podejść do niego z takim samym entuzjazmem i zaangażowaniem. Każdy uczeń ma potencjał i to od nas nauczycieli, rodziców i wszystkich dorosłych zależy, czy go umiejętnie rozpoznamy i stworzymy odpowiednie warunki do rozwoju.

Aby poznać charakter dziecka, jego potencjał, a tym samym mocne strony, potrzeba codziennej obserwacji, dużej ilości spędzanego wspólnie czasu i uważności, a także stworzenie uczniom okazji do zapoznania się z różnego rodzaju aktywnościami, czy sytuacjami życiowymi.

Jaka zatem jest nasza rola w tym obszarze?

  • Inicjujmy różne sytuacje, w których uczeń będzie miał szansę na doświadczanie różnorodnych przeżyć i aktywności.
  • Angażujmy wszystkich uczniów w wydarzenia szkolne takie jak konkursy, warsztaty i projekty.
  • Nie krytykujemy pomysłów uczniów, a raczej pozwólmy na doświadczanie, na rozwijanie kreatywności,a  tym samym na popełnianie ewentualnych błędów.
  • Dajmy możliwość uczniom udziału w zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społecznych, ale także TUS.

Jak wiadomo uczniowie z różnymi niepełnosprawnościami często mają trudności w zakresie funkcjonowania społecznego. Mają problemy z rozwijaniem relacji rówieśniczych, inicjowaniem rozmowy, podtrzymywaniem dialogu, często brak też u nich intencji komunikacyjnej. Niewłaściwie określają sytuacje społeczne i źle odczytują intencje innych osób.

Często też nie potrafią zdefiniować swoich mocnych stron. Nieumiejętnie organizują swój wolny czas i nie wykorzystują potencjału, który mają, a który warto byłoby rozwijać i włączyć w proces terapii.

Obserwując swoich uczniów często dostrzegam brak akceptacji dla swojego wyglądu, umiejętności, wiedzy i kompetencji. Niskie poczucie własnej wartości bardzo często spowodowane jest brakiem akceptacji ze strony najbliższych, brakiem uwagi, ciągłą krytyką, niskim statusem ekonomicznym ich rodzin, ostracyzmem ze strony koleżanek i kolegów, osamotnieniem i poczuciem beznadziejności. Często borykają się z wykluczeniem z grona znajomych, z etykietowaniem w środowisku lokalnym, czasami nawet w rodzinie i szkole. Dlatego tak ważne jest to, aby nie pozostawać biernym i obojętnym na takie emocje.

Problem jest złożony, wymagający naszej uważności, nienachalnych działań, ale także ciągłych, przenikających się aktywności, które integrują uczniów, wzmacniają ich poczucie bezpieczeństwa, podnoszą ich wartość i stwarzają przestrzeń do rozwoju, bycia sprawcą i osiągania sukcesu.

Jak możemy pomóc i jak wzmacniać ich wiarę w siebie i swoje mocne strony?

Moją odpowiedzią na te trudności jest wdrożona innowacja pedagogiczna w zakresie TUS z wykorzystaniem między innym wytworów wykonanych za pomocą długopisów 3D.

Więcej o innowacji tutaj: https://innowacjatus3d.blogspot.com/

Rys. 1 Screen bloga prezentującego działania w ramach innowacji.

 

Pomysłów z pewnością jest wiele, bo i każde dziecko wymaga innych oddziaływań. Ja podczas lekcji na bieżąco wprowadzam aktywności, które w mojej ocenie w znaczący sposób przyczyniają się do kształtowania pozytywnych relacji między uczniami, wzmocnienia ich wartości, umiejętnego określania własnych mocnych stron, ale też definiowania supermocy swoich kolegów i koleżanek.

 

Propozycje ćwiczeń:

  1. Tworzenie terapeutycznych opowieści lub bajek, które nawiązywać mają do sytuacji społecznych naszych uczniów i wzmacniają tym samym ich postawy i zachowania.
  2. Przygotowanie komiksów nawiązujących i opisujących konkretne talenty i predyspozycje uczniów.
  3. Symulacja scenek, w których uwypuklimy mocne strony uczniów.
  4. Organizacja wspólnych aktywności klasowych i szkolnych.
  5. Celebrujmy ważne wydarzenia klasowe i szkolne i angażujmy w ich organizację i przygotowanie naszych uczniów.
  6. Organizujmy różnorodne konkursy dając szansę na sukces uczniom.
  7. Inicjujmy warsztaty z rękodzieła, robótek ręcznych, podczas których uczniowie przygotowywać będą np, stroiki czy ozdoby, a następnie sprzedadzą je uzyskując pieniądze, które mogą przeznaczyć na dowolny cel.

 

Rys. 2 Przykład ozdób wykonanych przez moich uczniów.

 

  1. Przygotowujmy szkolne kawiarenki, dając szansę uczniom na rozwój kulinarnych talentów.
  2. Organizujemy spotkania z muzyką, by uzdolnione muzycznie dzieci mogły pochwalić się swoim talentem.
  3. Dni sportu, zawody szkolne, turnieje i spartakiady mogą dać szansę na odkrycie sportowych talentów.
  4. Organizujmy wyjścia w plener, by uczniowie mogli odkrywać pasję fotografowania.
  5. Korzystajmy z nowych technologii, nowinek technicznych, by dać szansę uczniom na wykazanie się wiedzą i umiejętnościami w tej dziedzinie.

 

Każdy uczeń ma jakiś talent, bez względu na poziom intelektualny, status społeczny czy rodzaj szkoły, do której uczęszcza. Trzeba dać im tylko szansę na  odkrywanie i rozwijanie swoich mocnych stron.

 

W zeszłym roku realizowałam z moimi uczniami fantastyczny projekt “Jesteśmy tacy jak wy”, który miał na celu rozpoznawanie i definiowanie talentów, mocnych stron, ale także i potrzeb osób z niepełnosprawnościami, bo przecież wszyscy jesteśmy tacy sami. Więcej o projekcie tutaj.

 

 

Uzupełnieniem i rozwinięciem tematu jest scenariusz zajęć z przysposobienia do pracy w ramach rozwijania swoich mocnych stron (do pobrania poniżej).

 

O autorce:

Zyta Czechowska

Nauczyciel Roku 2019. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl. Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 24 lat  terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej.  Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIKa”, prowadzi warsztaty i szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl . Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.  Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trenerka Umiejętności Społecznych. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Jest czynną ambasadorką programu eTwinning.