Mam(y) moc!

Artykuł i scenariusz zajęć na temat relacji w szkole i projekcie oraz dobrostanu.
Autorka: Monika Khan

W czasach ciągłej zmiany i związanej z tym nieprzewidywalności oraz niepewności, zarówno uczniowie jak i nauczyciele potrzebują miejsca, gdzie każdy czuje się wspierany. Miejsce, w którym dba się o równowagę psychiczną, tak bardzo zachwianą przez, m.in.: pandemię i wojnę w Ukrainie. Taką ostoją może stać się szkoła, w której stawia się na dobrostan ludzi w niej przebywającej.

Ta opowieść jest o społeczności skupionej wokół państwowej szkoły podstawowej, która mimo swoich ograniczeń i niedoskonałości, chce dawać dzieciom i pracownikom poczucie przynależności i wiary we własne możliwości. Poznajcie alfabet dobrostanu Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej.

M jak mocne strony

Jak często nie dostrzegamy swoich talentów? Czasami brakuje w naszym otoczeniu osób, które powiedzą nam, że jesteśmy w czymś świetni. Gdy zaczęliśmy pracować nad tym, żeby uczniowie zaczęli zauważać swoje mocne strony, okazało się, że często są nieświadomi tego, w czym są dobrzy. Aktywności, które realizujemy, zmieniły ich sposób patrzenia na samych siebie.

Jednym z działań, które wrosło już na stałe w kalendarz naszego roku szkolnego, jest udział w ogólnopolskiej akcji Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, zainicjowanej przez Joannę Gadomską (Biologia z Blondynką) i Katarzynę Włodkowską (Facetka od polaka). Podczas dotychczasowych edycji powstały skrzydła mocy, drzewa, łańcuchy i góry talentów.

Z Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy i Dnia Kropki wyrosło nasze autorskie działanie - Tydzień Kreatywności (14-21.09), którego pierwsza edycja odbyła się w tym roku. Przez kolejne 5 dni nauczyciele rozwijali kreatywność swoich uczniów, ale również i własną. Uczniowie projektowali gry planszowe, prace plastyczne obrazujące kolorowe emocje, układy taneczne, autorską grę Twister, gramatyczne sudoku, matematyczne domino, domowy elektroskop, a całość zakończyła się Świętem Kreatywności, które polegało na stworzeniu kreatywnych, klasowych prac przygotowanych z przedmiotów przeznaczonych do recyklingu, uczestnictwie w pomysłowych zabawach sportowych i Turnieju Kreatywności, podczas którego uczniowie odpowiadali na niebanalne pytania (np. Dokąd tupta nocą jeż?, Jakie zwierzę byłoby najlepszym kierowcą?, Co śni się jednorożcom?). Ważne dla nas było, żeby cały finał odbył się w atmosferze zabawy i radości, dlatego nie było zwycięzców i przegranych.

N jak nauczyciel

Dorosłym pasażerom, którzy lecą z dziećmi, powtarza się, że najpierw trzeba założyć maskę tlenową sobie, a później nieletniemu towarzyszowi podróży. Dlatego tak ważne jest dbanie o dobrostan samych nauczycieli. Korzystając z pomysłu Eweliny Adamskiej-Niemkiewicz, Liderki Społeczności Wakeleta, stworzyliśmy Nauczycielskie Spa, profil na Wakelecie, służący nam do zbierania zasobów cyfrowych (sprawdzone przepisy kulinarne, dobrą muzykę, rekomendacje książkowe, porady na wzmocnienie organizmu), które pomogą nam - nauczycielom przetrwać trudniejsze chwile. Wspólna praca nad zawartością profilu daje nam dużą radość, bo wiemy, że tworzymy go dla wszystkich członków zespołu.


Kolekcje w Wakelecie przygotowane przez nauczycieli dla nauczycieli

P jak pozytywne myślenie

Widzenie świata w jasnych barwach sprawia, że rośnie poziom zadowolenia z życia. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie klas IV-VIII razem ze swoimi nauczycielami wychowawcami uczestniczyli w ogólnopolskim programie “Szkoła Myślenia Pozytywnego” organizowanym corocznie przez Instytut Edukacji Pozytywnej. W ramach programu uczniowie, którzy wzięli w nim udział, rozmawiali o emocjach, swoich pomysłach na poprawę samopoczucia, rozsądnym wykorzystaniu technologii, a także dzielili się refleksjami na temat mijającego roku szkolnego, co pozwoliło im z wdzięcznością objąć pamięcią ostatnie 10 miesięcy.


Strona z e-książki, poświęconej dbaniu o swój dobrostan, wykonanej w aplikacji StoryJumper przez uczniów klasy VII.

R jak relacje

Mocne relacje między członkami zespołu klasowego oraz między uczniami i nauczycielem wychowawcą dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Od ubiegłego roku w naszym województwie jest realizowany program “Serce i Pomoc”, który zainicjowała p. Małgorzata Rauch – Podkarpacki Kurator Oświaty. Uczniowie klas czwartych, wchodząc w nowy etap edukacyjny, mogli poczuć się zaopiekowani, biorąc udział w pikniku klasowym, wspólnych podchodach, warsztatach przygotowywania gofrów, nagrywaniu materiałów wideo, wyjazdach lub obchodach ważnych dni w gronie kolegów i koleżanek.


Czwartoklasiści rozmawiają o emocjach i budowaniu zespołu klasowego w ramach programu "Serce i Pomoc".

S jak społeczność

W naszej szkole przykłada się dużą wagę do działań, które pomagają budować poczucie przynależności do wspólnoty, bo człowiek czuje się lepiej, kiedy nie jest sam.

Powstały tablice Padlet z życzeniami walentynkowymi, zdjęciami kotów, należących do uczniów i nauczycieli (z okazji Międzynarodowego Dnia Kota) czy kolorowych skarpetek wykonanych w ramach obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa.

Inne działania, które bardzo pomogły scalić naszą szkolną i lokalną wspólnotę, polegały na wspólnym przygotowaniu koncertów pieśni patriotycznych “Za wolność … dziękujemy” oraz nagranie teledysku do piosenki “Niepodległa, niepokorna” (link) z okazji Święta Niepodległości.

W jak współpraca

W naszej szkole promujemy współpracę na różnych płaszczyznach, bo przecież człowiek jako istota społeczna, lepiej funkcjonuje w grupie. Sprawdza się to zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów, dlatego tak mocno skupiamy się na pracy projektowej w ramach m.in. programu eTwinning.

Nasz przepis na dobrostan?

Wspieranie wszystkich członków szkolnej społeczności, budowanie zżytej społeczności, która umie ze sobą współdziałać i pozytywnie myśleć.


Skrzydła stworzone z piór zaprojektowanych przez uczniów naszej szkoły.

 

Uzupełnieniem i rozwinięciem tematu jest scenariusz zajęć, którego celem jest integracja zespołu klasowego oraz poznanie mocnych stron uczniów (do pobrania poniżej).

 

O autorce:

Monika Khan

Nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej. Zrealizowała do tej pory 20 projektów. Ma na swoim koncie Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości. Brała udział w licznych szkoleniach krajowych i zagranicznych w ramach Programu eTwinning. Sama również szkoli innych edukatorów. Fascynuje ją wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji. Jest ekspertką Microsoftu, Ambasadorką Wakeleta i Flipa w Polsce oraz Ambasadorką Wiosny Edukacji. W kręgu jej zainteresowań znajduje się także myślenie krytyczne i Porozumienie Bez Przemocy.