Baw się razem ze mną, czyli jak budować i dbać o relacje w grupie przedszkolnej

Artykuł i scenariusz zabaw z serii Jak budować i dbać o relacje w szkole. autorka Anna Urbasik

“But I see your true colors, shining through

    I see your true colors, and that’s why I love you.

    So don’t be afraid to let them show

    your true colors, true colors

    are beautiful, like a rainbow.”

 

— Billy Steinberg (Cyndi Lauper -1986)

  Stabilne i wrażliwe relacje mają fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Poprzez relacje dzieci uczą się myśleć, rozumieć, komunikować się, zachowywać, wyrażać emocje i rozwijać umiejętności społeczne. We wczesnych latach głównym sposobem uczenia się i rozwoju dziecka jest zabawa. Zabawa wzmacnia relacje i zachęca je do odkrywania, obserwowania, eksperymentowania i rozwiązywania problemów. Gry i zabawy mają bardzo wiele korzyści. Nie tylko integrują grupę i uczą dzieci wchodzenia w relacje, nawiązywania więzi, lecz także modelują prawidłowe postawy społeczne. Jak wspierać dzieci, aby budowały prawidłowe relacje w grupie rówieśniczej? Jak budować relacje poprzez zabawę? W jaki sposób rozmawiać o emocjach? Relacje a projekt eTwinnng – jak to zrobić?  

Fenomen chusty animacyjnej Nikt na świecie nie żyje sam. I nawet jeśli czasem niektórzy mają ochotę, by inni ludzie zniknęli - tak się nigdy nie stanie. Dlatego, im wcześniej nauczymy się budować z otaczającymi nas ludźmi zdrowe i wartościowe relacje, tym szczęśliwszymi ludźmi będziemy.

 

 

 

Wspólne spędzanie czasu na zabawie wysyła dziecku prostą wiadomość - jesteś dla mnie ważny. Ta wiadomość pomoże dziecku dowiedzieć się, kim jest i gdzie pasuje na świecie. Dużo czasu spędzonego na zabawie, rozmowie, słuchaniu i interakcji pomaga dzieciom nauczyć się kluczowych umiejętności życiowych, takich jak komunikowanie się, myślenie, rozwiązywanie problemów, poruszanie się i przebywanie z innymi dziećmi i dorosłymi. Zabawy integracyjne należą do grupy zabaw, które pomagają w nawiązywaniu relacji pomiędzy dziećmi poprzez budowanie więzi w radosnej i swobodnej atmosferze. Rolą tychże zabaw jest budowanie zaufania, umiejętności współpracy i przełamywanie barier w kontakcie z nowymi dziećmi. Przykładem zabaw integrujących, pobudzających wyobraźnie i kreatywność są zabawy z chustą animacyjną. Zabawy te  dają możliwość czerpania radości płynącej z ruchu i przebywania w grupie rówieśniczej

.

Pomysłów na zabawę z chustą jest wiele. Choćby ta  ćwicząca współpracę: dzieci stoją dookoła chusty i trzymają ją naprężoną. Prowadzący puszcza piłeczkę na chustę ze słowami: "Puszczam piłkę w krąg. Niech wróci do mych rąk". Zadaniem dzieci jest takie manewrowanie chustą, aby piłeczka wróciła do animatora. Uwaga! Animator może zmieniać miejsce, w którym stoi. Więcej propozycji zabaw znajdziecie tutaj.

Poznaj kolorowego potwora! 

Uczenie się o uczuciach i emocjach jest częścią rozwijania pozytywnej samooceny i lepszych relacji z innymi. W miarę jak inteligencja emocjonalna dziecka rośnie, jest ono coraz bardziej zdolne do wykorzystywania informacji emocjonalnych, do kierowania własnym myśleniem i zachowaniem, innymi słowy, potrafi wyrazić, nazwać i rozpoznać emocje. Jedną z wielu zalet książek z obrazkami jest to, że umożliwiają dzieciom znalezienie sposobów – i słów – które pomogą im wyrazić to, co dzieje się z nimi „w środku”. „Kolorowy potwór” autorstwa Anny Llenas (Templar 2016) został opisany przez Book Trust jako „[pozornie] prosty, zaskakująco potężny i dający satysfakcję”. Książka o uczuciach - i kolorach - przedstawia przyjaznego potwora. Pewnego dnia kolorowy potwór budzi się bardzo zdezorientowany. Jego emocje są wszędzie; czuje się jednocześnie zły, szczęśliwy, spokojny, smutny i przestraszony! Aby mu pomóc, mała dziewczynka pokazuje mu, co oznacza każde uczucie poprzez kolor.

Historia kolorowego potwora była podstawą realizacji projektu eTwinning „Coding with a colour monster, sharing our emotions” we współpracy z placówkami z Grecji, Francji oraz Słowacji.

Wraz z partnerami projektu rozmawialiśmy  o rzeczach, które sprawiają, że dzieci czują się szczęśliwe, smutne, złe, przestraszone, spokojne i kochane. [gallery columns="2" size="full" ids="18030,18029"] Dzieci rysowały swoje kolorowe potwory, które stały się podstawą do stworzenia wspólnej gry memory (LearningApps). Dyskusja z dziećmi koncentrowała się również na tym, co pomaga, gdy czujemy się smutni, przestraszeni lub źli. Dzieci zamieściły swoje propozycje na wspólnej mapie myśli (Coogle).

A następnie na podstawie map myśli stworzyły książeczkę „Emotions toolbox" (StoryJumper). Ta  z kolei posłużyła nam do kodowania i ustalania trasy dla robota BeeBoot.

To, co było piękne w projekcie bazującym na książce „Kolorowy potwór”, to sposób, w jaki można ją było wykorzystać do wywołania dziecięcej dyskusji o uczuciach, emocjach, tak, aby ich znajomość w odniesieniu do własnej osoby oraz innych ludzi, stała się w przyszłości podstawą do budowania pozytywnych  relacji z drugą osobą. Projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości w Polsce, Bułgarii, Francji oraz Grecji. Poniżej zbiór pomysłów na realizację tematu emocji opartego na książce:

Ciepłe i pełne przyjaźni interakcje rozwijają pewność siebie, odporność i umiejętność komunikacji. Budując w wieku przedszkolnym ciepłą, pozytywną więź pomiędzy dziećmi dajemy im mocne podstawy do budowania prawidłowych relacji na resztę życia, rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem.  

Artykuł jest jednym z cyklu materiałów przygotowanych przez naszych ekspertów na temat relacji. Zapraszamy do lektury pozostałych! 

   

Autorka: Anna Urbasik - Ambasadorka i trenerka programu eTwinning w województwie śląskim Nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz języka angielskiego w  Publicznym Przedszkolu nr 17 im. M. Jeżowskiej w Jastrzębiu-Zdroju nagrodzonej Odznaką Szkoły eTwinning w roku 2018 oraz 2020. Z programem eTwinning związana od 12 lat. Od 3 lat  Ambasadorka programu oraz trenerka warsztatów komputerowych. Laureatka konkursów ogólnopolskich Nasz projekt eTwinning 2012 (I miejsce) oraz 2016 (wyróżnienie specjalne).  Koordynatorka  projektów programu Erasmus+, realizatorka działań w ramach programu Uczymy dzieci programować oraz Codeweek, autorka innowacji pedagogicznych. Prywatnie miłośniczka podróży i dobrej lektury.