Rysunki i Prezentacje Google - kreatywne materiały dydaktyczne

Autorka: Jolanta Majkowska
Rysunki i Prezentacje Google to aplikacje, które przy odrobinie kreatywności  dają nauczycielom nieograniczone możliwości w tworzeniu zróżnicowanych materiałów dydaktycznych. Na szczególną uwagę zasługują szablony - graficzne organizery, ułatwiające dzieciom naukę, a nauczycielom planowanie atrakcyjnych i angażujących lekcji.   Dlaczego warto tworzyć własne szablony?
  • wizualizują nauczane treści;
  • pozwalają na indywidualizację;
  • umożliwiają współpracę;
  • pomagają w prowadzeniu lekcji online;
Okazuje się, że tworzenie własnych szablonów wcale nie jest takie trudne i czasochłonne. Wystarczy wybrać odpowiednie narzędzia. Dla nauczycieli, którzy pracują w aplikacji Classroom i dla posiadaczy konta Google, odpowiednim wyborem będą dwie aplikacje: Prezentacje Google i Rysunki Google. Tworzone w tych programach zasoby umożliwiają  kreatywne wykorzystanie technologii w klasie, pomagają uczniom w zapamiętaniu wiadomości oraz podnoszą zaangażowanie na zajęciach, np.: na lekcji języka polskiego sprawdzą się podczas omawiania lektur, pomogą zapamiętać reguły gramatyczne, utrwalić pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną, na historii uporządkują wydarzenia, pozwolą podsumować lekcję, czy utrwalić zagadnienia na sprawdzian. Prezentacje Google Trudno wyobrazić sobie dzisiejszą rzeczywistość bez mediów społecznościowych. Facebook, Twitter czy Instagram to platformy, na których swoje konta mają miliony ludzi na całym świeci.  Przy odrobinie kreatywności, nauczyciele mogą je wykorzystać w edukacji. Wizualna moc zdjęć, wpisy, hasztagi świetnie sprawdzą się  w szablonie, przypominającym do złudzenia udostępniane na Instagramie posty. Szablon został wykorzystany na lekcji języka polskiego, podczas pracy z lekturą. Zadaniem uczniów było napisanie w imieniu Santiago, głównego bohatera opowiadania ,,Stary człowiek i morze”, instagramowego wpisu, nawiązującego do treści książki. Slajd prezentacji udostępniono każdemu uczniowi przez aplikację Classroom. Dzięki temu, siódmoklasiści pracowali na swoich kontach i na udostępnionej kopii szablonu. Zajęcia wywołały wiele emocji, okazało się, że Instagram może być świetnym sposobem na rozwijanie kreatywności i na zaangażowanie. [caption id="attachment_16237" align="alignnone" width="378"] Instagramowy post Santiago[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Szablony warto również wykorzystać do ćwiczeń pisarskich. Wypracowanie napisane w szablonie, może zawierać dołączone słownictwo charakterystyczne dla danej formy wypowiedzi pisemnej, a szablon zwizualizować wymagane elementy pracy.   [caption id="attachment_16245" align="alignnone" width="578"] Opis obrazu w Prezentacjach Google[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Rysunkowe notatki łączą słowa, rysunki, kształty, kolory, oddziaływują na uczniów wielozmysłowo, dlatego pozwalają szybciej zapamiętać omawiane na lekcji zagadnienia. Alternatywą dla rysunków tworzonych w uczniowskich zeszytach, są takie, które dziecko przygotuje na wirtualnej karcie wygenerowanej na platformie Google. [caption id="attachment_16238" align="alignnone" width="494"] Elementy świata przedstawionego w ,Pustyni i w puszczy”[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Szablony tworzone w Prezentacjach Google sprawdzą się  również podczas pracy z tekstem literackim. Przy odrobinie kreatywności, można tworzyć  zasoby, które w nieszablonowy sposób pomogą w odbiorze tekstu literackiego. [caption id="attachment_16239" align="alignnone" width="404"] List gończy za Emilia Plater[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   [caption id="attachment_16234" align="alignnone" width="409"] Karta do galerii stworów i stworków występujących w lekturze pt.,,Hobbit”[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ Inne pomysły na wykorzystanie szablonów:
  • narysowanie miejsce wydarzenia historycznego;
  • praca wokół hasztagu związanego z tematem zajęć;
  • przedstawienie sceny z lektury
  • dokumentowanie szkolnego wydarzenia.
  Rysunki Google Rysunki Google to aplikacja, która może okazać się niezbędnym narzędziem w wirtualnej klasie. Wykorzystana do tworzenia materiałów dla uczniów, daje ogrom możliwości. Rysunki Google, to tak naprawdę  duży cyfrowy arkusz papieru, do którego użytkownik doda tekst, obrazy, kształty i linie. Prosty i intuicyjny interfejs sprawia, że Rysunków można używać do pracy z uczniem w każdym wieku. Jak zatem korzystać z tej aplikacji na lekcji? Jednym z ciekawszych pomysłów jest możliwość pracy na szablonach. Przygotowane zadanie nauczyciel może udostępnić na kilka sposobów. Jeśli korzysta z Google Classroom, utworzy nowy Projekt i udostępni każdemu uczniowi własną kopię. Może także pobrać link do udostępnienia, pamiętając, aby zaznaczyć opcję: Każdy z linkiem może wyświetlać stronę.  W ten sposób uczniowie nie będą mogli zmienić oryginalnej kopii. Będą musieli wykonać własną na Dysku Google lub w telefonie, ale tylko wtedy, gdy  zainstalują na urządzeniu aplikację Rysunki Google. Oto kilka propozycji szablonów stworzonych w Rysunkach Google.. Szablon do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych i w edukacji wczesnoszkolnej. Zadaniem dziecka jest umieszczenie rysunków w polach z odpowiednią porą roku. [caption id="attachment_16235" align="alignnone" width="745"] Pory roku - szablon na zajęcia rewalidacyjne[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Zadanie dla klasy piątej - uczniowie określali  część mowy, za pomocą której została wyrażona przydawka. [caption id="attachment_16240" align="alignnone" width="749"] Przydawka - szablon zadania[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Rozbiór logiczny zdania przysparza uczniom wiele trudności. Warto więc oprócz ćwiczeń w zeszycie, zaplanować takie aktywności, które dodatkowo zmobilizują dzieci do pracy. Szablon stworzony w Rysunkach Google może nam to ułatwić. [caption id="attachment_16241" align="alignnone" width="440"] Rozbiór logiczny zdania w Rysunkach Google[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Mapy myśli to doskonałe rozwiązanie ułatwiające dzieciom uczenie się. Nie tylko motywują uczniów do pracy, ale również zmuszają do kreatywności i ułatwiają zapamiętywanie. Szczególnie warto wykorzystywać te narzędzia pracując z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ponieważ mapowanie myśli pozwala na opracowanie wybranych zagadnień, znacznie ograniczając tekst na rzecz obrazu. Ponadto notatki stają się przejrzyste i uporządkowane. Rysunki Google również umożliwiają tworzenie takich graficznych organizerów. [caption id="attachment_16242" align="alignnone" width="550"] Szablon mapy myśli[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Mapy myśli sprawdzą się nie tylko na zajęciach z języka polskiego - graficzne szablony można wykorzystywać dosłownie na każdej lekcji. Wśród szablonów, które są dostępnie na blogu www.specjalni.pl znajdują się i takie, z których skorzystają nauczyciele historii. Wirtualne osie czasu, pomogą dzieciom uporządkować w czasie wydarzenia historyczne, tworzyć zabawne komiksy na bazie zdjęć czy obrazy słynnych malarzy. [caption id="attachment_16236" align="alignnone" width="713"] Oś czasu w Rysunkach Google[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   [caption id="attachment_16243" align="alignnone" width="693"] Hołd pruski w formie komiksu[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   [caption id="attachment_16244" align="alignnone" width="700"] Szablon komiksu[/caption] Link do szablonu znajduje się TUTAJ   Zaprezentowane szablony stworzone w Rysunkach i Prezentacjach Google nie tylko zaktywizują uczniów i uatrakcyjnią zajęcia.  Mogą być również podręczną interaktywną tablicą, która ułatwi prowadzenie lekcji online i umożliwi współpracę.  Ponadto każdy udostępniony szablon warto zapisać na swoim dysku, tworząc kopię (Plik->Utwórz kopie) i dowolnie modyfikować, dostosowując treści do potrzeb i możliwości uczniów. Zapraszamy do zapoznania się tutorialem prezentującym funkcjonalności omawiany narzędzi (plik można pobrać jako PDF): [ct_button id="button_22" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2000/01/prezentacje_tutorial.pdf" icon="" arrow="1" color="#333399" css_animation="" animation_delay=""]Prezentacje Google - Tutorial[/ct_button] [ct_button id="button_22" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2000/01/rysunki_tutorial.pdf" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Rysunki Google - Tutorial[/ct_button]   Autorka: Jolanta Majkowska – wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z informatyki i języka polskiego. Autorka licznych artykułów i publikacji na temat innowacyjnych metod i technik nauczania, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach. Trenerka programu Mistrzowie Kodowania, autorka ścieżki dla szkół specjalnych w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy propagującym programowanie. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.