Kwiecień z tablicami online w grupie dla językowców

Podsumowanie akcji oraz wypracowane materiały

Kwiecień w grupie eTwinningowe TIKanie z językami był miesiącem tablic online.

Członkowie poznali pięć narzędzi przydatnych do tworzenia przestrzeni aktywnej współpracy, interaktywnych zbiorów przydatnych materiałów czy nauczycielskich narzędziowników: Padlet, Wakelet, Framapad, Pearltrees, Trello. Mieli również okazję przyjrzeć się wykorzystaniu tych narzędzi w praktyce. Urozmaiceniem tablicowych działań było zorganizowane 19 kwietnia spotkanie on-line Poznaj Wakeleta! (nagranie spotkania), podczas którego Ambasadorki: Monika Khan i Dorota Walczuk zaprezentowały możliwości Wakeleta wraz z dokładną instrukcją jego obsługi i przykładami wykorzystania go w codziennej pracy nauczyciela. W nawiązaniu do kwietniowego spotkania podsumowanie tablicowych działań również zostało zrealizowane za pomocą Wakeleta. Członkowie grupy zostali poproszeni o wspólne utworzenie wakeletowej kolekcji z wypracowanymi przez siebie i swoich uczniów materiałami utworzonymi za pomocą prezentowanych przez cały miesiąc narzędzi.

Beata Leszczuk dodała do naszego Wakeleta ciekawe kolekcje zadań dla klas 0-III i IV-VIII, pochodzące z projektu „Wirtualne Dni Młodzieży z Janem Pawłem II”. Zadania zostały tak skonstruowane, aby pobudzić ciekawość poznawczą uczniów i zachęcić ich do poszerzania wiedzy poprzez zabawę.

Swoimi bogatymi kolekcjami podzieliły się również nasze wakeletowe Ambasadorki. Monika Khan zaprezentowała zestaw stron i aplikacji przydatnych nauczycielom języków obcych, zbiór pomysłów na wykorzystanie tablic online oraz zebrane we współpracy z uczniami pomysły na chwilę relaksu, tak potrzebną tuż przed zakończeniem niełatwego roku szkolnego:

Dorota Walczuk podzieliła się natomiast całą „kolekcją kolekcji”, czyli zestawem inspirujących zbiorów materiałów i uczniowskich prac dotyczących różnych świąt, okazji czy projektowych zadań:

Przykłady swoich tablicowych działań udostępniła również jedna z moderatorek grupy, Monika Mojsiejonek. W kolekcji pojawił się Wakelet z angielskimi piosenkami i wierszykami dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej, tablica Trello z opracowanymi lekcjami z wybranego działu tematycznego dla klasy III oraz Padlet, na którym uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Zaborze publikowali samodzielnie stworzone gry.

Tablice on-line dają niesamowite możliwości porządkowania wypracowanych materiałów czy tworzenia nauczycielskich i uczniowskich narzędziowników lub baz wiedzy. Mogą stanowić ciekawe urozmaicenie działań lekcyjnych i projektowych – dzięki intuicyjnej obsłudze i przejrzystości motywują do działania. Są również niezastąpione, gdy chcemy popracować nad aktywnością naszych uczniów, bez względu na ich wiek czy poziom zaawansowania. Wielu nauczycieli zaczęło pracować z tablicami podczas edukacji zdalnej, z pewnością jednak również w przestrzeni szkolnej znajdzie się sporo okazji do ich wykorzystania. Warto się z nimi „zaprzyjaźnić”!