14.10.2024
Aktualności
Jak budować i dbać o relacje w szkole?
Nagrania i materiały z warsztatów online Jak budować i dbać o relacje w szkole
Dobre, wspierające relacje są fundamentem efektywnej nauki. Człowiek, który nie czuje się bezpiecznie, skupia się na obronie, a nie na rozwoju. Psychologowie i neurobiolodzy wskazują również na związek między jakością relacji dorosły – dziecko, a motywacją do nauki. Warto rozumieć tę zależność.
dr Marzena Żylińska
Wspomniane relacje były głównym tematem dwudniowych warsztatów online, które udało nam się zrealizować przy pomocy wspaniałych ekspertów, doświadczonych pedagogów i eTwinnerów. Przez kilka fascynujących godzin wspólnie zastanawialiśmy się nad fundamentalną rolą relacji oraz efektywnymi sposobami na ich tworzenie i pielęgnowanie. Ewa Radanowicz, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, autorka książki W szkole wcale nie chodzi o szkołę, na przykładzie swojej placówki omawiała trudności z jakimi borykają się szkoły, nauczyciele, uczniowie:
Wielu z nas deklaruje, że relacje są podstawą pracy z dzieckiem, że są one w naszej pracy wszechobecne. Jednak kiedy „zanurzymy” się się w temat głębiej to okazuje się, że nie jest tak dobrze jak by się chciało, że ostatecznie to nie do końca mamy czas na zatrzymanie się i budowanie relacji bo podstawy programowe, testy, egzaminy. Bo mało czasu na lekcjach, na przerwie, bo…, bo...
oraz analizowała prawidłowe budowanie relacji.
Powinniśmy zatrzymać się na podstawowych potrzebach, poczuciu bezpieczeństwa i to od nich zacząć budowanie relacji. Nie ma też relacji tam gdzie nie ma poszanowania drugiego człowieka i zaufania. Dobra relacja to składowa komunikacji, zrozumienia potrzeb drugiego człowieka i swoich własnych oraz współpraca. Nikt nie zbuduje relacji w pojedynkę.... powinniśmy poznać swoich uczniów, dowiedzieć się jacy oni są, a nie jacy powinni być, odkryć to co w nich piękne...
Wykład praktycznymi wskazówkami uzupełnili eTwinnerzy Anna Urbasik, Agnieszka Ogiegło, Łukasz Kamiński i Katarzyna Polak, prezentujący przykładowe działania ułatwiające budowanie relacji, usprawniające komunikację w klasie i projekcie.
Nagranie pierwszego dnia:
Dr Marzena Żylińska podjęła temat relacji od strony neurodydaktyki, zaspokajania potrzeb emocjonalnych uczniów i wspierania ich w procesie uczenia się, a także ewolucji roli nauczyciela:
Nauczyciele muszą wybrać rolę w jakiej chcą przed uczniami występować: czy chcą być nauczycielem-urzędnikiem realizującym podstawę programową i przygotowującym ich do testów, czy towarzyszem podróży, nauki, "wspieracielem"(...) Dziś kiedy żyjemy skąpani w informacyjnej lawinie, nauczyciel nie musi być źródłem wiedzy - nauczyciel dziś musi umieć wspierać i tworzyć środowisko edukacyjne w taki sposób, aby młody człowiek mógł rozwinąć się na miarę swoich możliwości... Potrzebujemy nauczycieli, którzy będą wspierać, podtrzymywać motywację.
Praktyczne wskazówki, materiały i przydatne narzędzia prezentowały Małgorzata Łaska, Agnieszka Pietnoczka, Beata Wójcik i Zyta Czechowska
Nagranie drugiego dnia:
Wszystkie prezentacje znajdziecie na stronie konferencyjnej.
09.06.2021
Aktualności
-
Aktualności
-
Aktualności
28.09.2024
Edukacja obywatelska i europejskie wartości
-
Aktualności
02.09.2024
Powodzenia w nowym roku szkolnym!
-
Aktualności
02.09.2024
Powodzenia w nowym roku szkolnym!
-
Aktualności
31.07.2024
Wakacyjny konkurs w grupie Humaniści-Wychowawcy na TIK tak!
-
Aktualności
15.07.2024
Ruszył konkurs EDUinspirator 2024