22.08.2023
Scenariusze
Wiadomość w butelce
Scenariusz lekcji autorstwa Katarzyny Zawiły-Dudzik
Cele:
- Uczniowie poznają Szyfr Cezara – jedną z najprostszych technik szyfrowania
- Uczniowie kodują i dekodują wiadomości
Materiały:
- Butelka z zakodowaną wiadomością (w przypadku współpracy online w projekcie eTwinning – zaszyfrowana wiadomość umieszczona na TwinSpace)
- Karty prezentujące zamianę liter w Szyfrze Cezara
- Tabela z alfabetem łacińskim i alfabetem tajnym dla każdego ucznia
- Małe karteczki typu Post-it
Plan lekcji:
- Wprowadzenie:
Przynieś do klasy butelkę z zaszyfrowaną wiadomością. Jeśli realizujesz projekt eTwinning, możesz poprosić partnera projektu o wysłanie do uczniów zaszyfrowanej wiadomości o następującej treści:
Razem z uczniami spróbuj odczytać wiadomość. Zapytaj ich, w jakim języku może być napisana? W razie potrzeby, zasugeruj, że wiadomość może być zaszyfrowana.
- Łamanie szyfru:
Zapytaj uczniów, jak ich zdaniem można odczytać taką zakodowaną wiadomość? Wysłuchaj wypowiedzi uczniów, następnie podsumuj, że złamanie szyfru wymaga znajomości klucza szyfrowania, czyli informacji, w jaki sposób zaszyfrowano wiadomość.
- Szyfr Cezara:
Powiedz uczniom, że wiadomość, którą otrzymali zakodowana jest Szyfrem Cezara. Jego nazwa pochodzi od rzymskiego wodza, Juliusza Cezara, który w ten sposób szyfrował swoją prywatną korespondencję. Wytłumacz uczniom, że Szyfr Cezara opiera się na zastąpieniu każdej litery alfabetu inną, tajną literą. Dlatego zaszyfrowany wyraz z pozoru wydaje się bezsensowny. Pokaż uczniom cztery karty prezentujące zamianę niektórych liter:
Każdemu uczniowi rozdaj tabelę z alfabetem łacińskim (zwróć uwagę, że różni się on od alfabetu polskiego).
Poproś uczniów, by na podstawie kart uzupełnili litery w alfabecie tajnym. Zapytaj, czy znając odpowiedniki czterech liter w alfabecie tajnym są w stanie odgadnąć pozostałe i podać zasadę, na jakiej opiera się przyporządkowanie liter w Szyfrze Cezara. Jeśli to konieczne, naprowadź uczniów, że wystarczy zastąpić każdą literę inną, położoną o trzy miejsca dalej w alfabecie.
- Dekodowanie sekretnej wiadomości
Zachęć uczniów, by rozszyfrowali sekretną wiadomość ukrytą w butelce lub otrzymaną od partnera eTwinning. Po odszyfrowaniu wiadomość powinna brzmieć: “Hello friends”. By upewnić się, że uczniowie zrozumieli zasadę działania Szyfru Cezara, napisz na tablicy jeszcze kilka prostych zaszyfrowanych wyrazów (najlepiej w języku angielskim) i poproś o ich odszyfrowanie. Następnie poproś ich o zaszyfrowanie kilku wyrazów.
- Wysyłanie i odbieranie wiadomości
W ramach podsumowania rozdaj uczniom małe karteczki i poproś ich o napisanie do siebie nawzajem krótkich zaszyfrowanych wiadomości. Poproś uczniów, by przekazali sobie wiadomości i rozszyfrowali je. Uczniowie mogą również zrobić z karteczek małe samoloty i „wysłać” wiadomości do siebie.
Jeśli zajęcia są realizowane w ramach projektu eTwinning, razem z uczniami zakodujcie sekretną wiadomość dla partnerów projektu i umieśćcie ją na TwinSpace.
14.09.2016
-
Edukacja wczesnoszkolna
-
Scenariusz lekcji
15.05.2023
Scenariusze zajęć - edukacja językowa
-
Scenariusz aktywności
23.01.2023
O uczniowskich supermocach, czyli jak rozwijać ich mocne strony
-
Scenariusz aktywności
18.01.2023
Natura-lnie dobre relacje
-
Scenariusz aktywności
10.01.2023
Mała szkoła dużych możliwości- od komunikacji do relacji
-
Scenariusz aktywności
19.12.2022
Dobrostan – moda, trend, chwytliwe hasło czy potrzeba?