22.08.2023
Scenariusze
Lekcja matematyki z elementami programowania - scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji matematyki z elementami programowania autorstwa Piotra Dylewskiego
Jaki to czworokąt
Organizacja:
- ilość jednostek lekcyjnych - 1 jednostka (45 minut)
- lekcja może zostać zrealizowana w wymiarze 2 lub więcej jednostek lekcyjnych
- pomoce dydaktyczne:
- podręcznik do matematyki (zakres czworokąty, własności czworokątów)
- przygotowana karta z algorytmem określenia nazwy rodzaju trójkąta
- przygotowane rysunki trójkątów (wymiary kartek 3 cm x 4 cm)
- przygotowane rysunki czworokątów(wymiary kartek 3 cm x 4 cm)
- materiały biurowe
- arkusze szarego papieru
- kolorowe pisaki
Cele lekcji:
- uczeń przypomni sobie wiadomości o czworokątach
- uczeń przypomni sobie własności czworokątów
- uczeń wykorzysta w praktyce wiadomości o czworokątach
- uczeń wykorzysta w praktyce własności czworokątów
- uczeń będzie ćwiczył umiejętność logicznego myślenia
- uczeń będzie programował (konstruował algorytm określenia nazwy rodzaju czworokąta)
- uczeń pozna słowa: algorytm, program, aplikacja i ich znaczenie
Plan lekcji:
- przywitanie uczniów
- przedstawienie tematu lekcji
- powtórzenie wiadomości o czworokątach oraz ich własnościach
- przedstawienie celu lekcji (stworzenie algorytmu określenia nazwy rodzaju czworokąta)
- podział uczniów na równoliczne grupy
- rozdanie materiałów biurowych
- praca w grupach (zabawa-pomoc) - część 1:
- uczniowie otrzymują kartę z algorytmem określenia nazwy rodzaju trójkąta
- uczniowie otrzymują przygotowaną jedną kartę z rysunkiem trójkąta
- uczniowie realizują kolejne etapy karty z algorytmem
- uczniowie otrzymują odpowiedź (określają nazwę rodzaju trójkąta)
- przykład na rysunku poniżej
- uczniowie otrzymują kolejny przygotowany rysunek trójkąta
- uczniowie powtarzają zabawę
ALGORYTM OKREŚLENIA NAZWY RODZAJU TRÓJKĄTA
7. praca w grupach (praca własna) - część 2:
- uczniowie opracowują (na podstawie algorytmu o trójkątach) algorytm określenia nazwy rodzaju czworokąta
- uczniowie sprawdzają przygotowane algorytmy przy pomocy przygotowanych kart rysunków czworokątów
8. prezentacja na forum klasy kolejnych algorytmów (plansze na szarym papierze) 9. praca w grupach (zabawa) - część 3:
- grupy wymieniają się swoimi algorytmami
- uczniowie „bawią się” jak w części 1 pracy w grupach (zabawa-pomoc)
- uczniowie „bawiąc się” sprawdzają poprawność algorytmów
- w trudniejszej wersji uczniowie mogą modyfikować algorytmy, poprawiać je, ulepszać
10. prezentacja na forum klasy błędów w algorytmach (jeśli takie zaistniały, a w części trudniejszej propozycji zmian i/lub naniesionych poprawek i ulepszeń)
11. podsumowanie realizowanego tematu
12. podsumowanie pracy uczniów (ocena uczniów)
13. pożegnanie uczniów
Realizacja lekcji w ramach projektu eTwinning:
- powyższa lekcja/powyższe zajęcia mogą być integralną częścią projektu eTwinning
- w ramach projektu eTwinning uczniowie mogą:
- wykonać album/księgę algorytmów (dotyczącą nie tylko czworokątów)
- przesłać księgę algorytmów pomiędzy partnerami
- porównać propozycje algorytmów (w tym ustalić, który z algorytmów jest szybszy)
- przekształcać przesłane algorytmy (dodawać nowe propozycje, sprawdzać poprawność, poprawiać błędy)
- realizować lekcję w tym samym czasie podczas telekonferencji (w tej wersji lekcji dodatkowo uczniowie mogą kształcić język projektu (lekcja zostanie przeprowadzona w języku projektu))
- w ramach poznawania języków narodowych, poznać określenia narodowe związane z programowaniem i/lub matematyką
- powyższe tworzenie algorytmów może dotyczyć także innych przedmiotów w zakresie klasyfikowania
opracował: Piotr Dylewski
Inne scenariusze oraz projekty eTwinning związane z nauką programowania znajdują się w zakładce Programowanie z eTwinning.
06.10.2016
-
Edukacja wczesnoszkolna
-
Scenariusz lekcji
15.05.2023
Scenariusze zajęć - edukacja językowa
-
Scenariusz aktywności
23.01.2023
O uczniowskich supermocach, czyli jak rozwijać ich mocne strony
-
Scenariusz aktywności
18.01.2023
Natura-lnie dobre relacje
-
Scenariusz aktywności
10.01.2023
Mała szkoła dużych możliwości- od komunikacji do relacji
-
Scenariusz aktywności
19.12.2022
Dobrostan – moda, trend, chwytliwe hasło czy potrzeba?