Flipgrid – aby uczniowie mieli głos

Autorka: Katarzyna Siwczak 

Słowa znaczą więcej niż to, co jest zapisane na kartce papieru. Potrzeba ludzkiego głosu, aby nadać im głębszego znaczenia.  

Maya Angelou

  Pracujesz z uczniami, którzy zawsze mają dużo do powiedzenia, wypowiadają się chętnie, z łatwością dobierają odpowiednie argumenty, a dodatkowo filmowanie i pokazywanie twarzy nie stanowi dla nich najmniejszego problemu? A może Twoi uczniowie unikają wypowiedzi ustnych, opornie uczestniczą w dyskusjach i unikają kamer? Niezależnie od tego, które z powyższych odnosi się do Twojej klasy, Flipgrid  jest rozwiązaniem, które doskonale sprawdzi się jako narzędzie umożliwiające swobodne dyskusje na różne tematy. Dlaczego Flipgrid? Flipgrid jest platformą bezpłatną, edukatorzy nie ponoszą więc kosztów tytułem korzystania z tego ciekawego narzędzia, które świetnie powiązać można z Google Classroom lub Microsoft Teams, wyposażając uczniów w nowoczesną opcję uczestniczenia w dyskusjach, wyrażania zdania i komentowania wypowiedzi innych osób w formie krótkich filmików video.  Decyzja, czy pokazać twarz podczas wypowiedzi, czy wykorzystać jedną z interesujących funkcji oferowanych przez Flipgrid i, na przykład, bezpiecznie „ukryć się” za emoji należy do ucznia. To z pewnością ośmiela i ułatwia wielu z nich swobodne wypowiadanie się na forum klasy, czy grupy. Ponadto narzędzie jest proste w użyciu i zdecydowanie intuicyjne, zarówno z perspektywy nauczyciela, jak i ucznia. Świetnie sprawdzi się w trakcie nauczania zdalnego – nauczyciel otwiera temat dyskusji i udostępnia go swoim uczniom, którzy z łatwością nagrają swoje wypowiedzi z domu (tym bardziej, iż istnieje również możliwość pobrania aplikacji Flipgrid na smartfon). Flipgrid rewelacyjnie sprawdza się w nauczaniu języka obcego, z podobnym powodzeniem wykorzystany może być przez nauczyciela każdego przedmiotu – wszak zawsze znajdzie się ciekawy temat do dyskusji! Jak zacząć? W celu rozpoczęcia pracy na platformie Flipgrid nauczyciel tworzy konto na stronie poprzez rejestrację w charakterze edukatora.     Pełna instrukcja zakładania konta oraz utworzenia tematu dyskusji wraz z nagraniem pierwszego filmiku dostępna jest tu: [ct_button id="button_3" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2020/12/Flipgrid-instrukcja-dla-nauczyciela.pdf" icon="" arrow="1" color="#ff6600" css_animation="" animation_delay=""]Flipgrid - tutorial dla nauczyciela[/ct_button]   Mam konto – i co dalej? Tworzymy temat i zapraszamy swoich uczniów do dyskusji! Mogą swobodnie wybrać czy będą pracować na tablecie, komputerze czy smartfonie. Wystarczy, że zainstalują bezpłatną aplikację Flipgrid, aby po uzyskaniu kodu od nauczyciela móc rozpocząć nagrywanie. Wszystko jest tak proste i intuicyjne, że z pewnością nie będą potrzebowali instrukcji dla ucznia dostępnej tu: [ct_button id="button_85" size="big" solid="1" link="https://etwinning.pl/wp-content/uploads/2020/12/Flipgrid-instrukcja-dla-ucznia.pdf" icon="" arrow="1" color="#333399" css_animation="" animation_delay=""]Flipgrid - tutorial dla ucznia[/ct_button]   Jakieś sprawdzone pomysły na dobry start? Oczywiście! Przygotowujesz swoich uczniów do ustnego egzaminu maturalnego z języka angielskiego? Utwórz temat „Storytelling,” a z pewnością usłyszycie niejedną ciekawą historyjkę. Opis obrazka także idealnie się tu sprawdzi. Tworzymy temat, a zadanie ucznia polega na realizacji opisu, uwzględniającego wszystkie wymagane elementy, wzorem egzaminu ustnego. Można też połączyć naukę języka obcego od podstaw z niezłą zabawą, jak udało nam się to zrobić w projekcie eTwinning zatytułowanym Demo Party. Świętując Europejski Dzień Języków Obcych wymieniliśmy się „łamańcami językowymi.” Uczniowie podjęli flipgridowe wyzwanie – nagranie „łamańca” w języku, z którym wcześniej nie mieli styczności. Wynik? 107 nagrań! Zapraszam również do świata sztuki – scenariusz lekcji The Power of Voice and Brush dostępny na blogu Teaching with Europeana zakłada 3-etapowe wykorzystanie Flipgrid przez uczniów:

  1. nagranie opisów wybranych obrazów, po wysłuchaniu których uczniowie odgadują, których obrazów dotyczyły;
  2. nagranie opowiadania o życiu i twórczości wybranego artysty-malarza, z uwzględnieniem słów-kluczy - w tym wypadku interakcja polega na udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące kluczowych informacji pojawiających się w nagraniach;
  3. nagranie kolektywnej wypowiedzi promującej dzieło polskiego artysty, które powinno, zdaniem uczniów, zasilić zbiory Europeany, zakończone głosowaniem na najbardziej przekonującą wypowiedź.

Liczne, gotowe pomysły znajdziemy na platformie Flipgrid w zakładce Discovery:     Z perspektywy wychowawcy Flipgrid to idealne narzędzie pozwalające na zebranie głosów uczniów przed podjęciem ważnej decyzji klasowej. Dodatkowo, w okresie pandemii i nauki zdalnej możemy zapytać uczniów o ich stosunek do tej formy zdobywania wiedzy oraz ich własne sposoby na radzenie sobie z ewentualnymi  trudnościami wynikającymi z nietypowej sytuacji edukacyjnej - Sharing is caring. W tym roku na Wigilie klasowe nikt już nie liczy, ale może przez flipgridowe życzenia świąteczne lub noworoczne udałoby się stworzyć choć namiastkę świątecznego klimatu? A współpraca projektowa? Zdecydowanie tak! Flipgrid znacznie wzbogaca możliwość interakcji między uczniami, stąd chętnie sięgamy po to narzędzie w projektach eTwinning. Funkcja dodania innego nauczyciela do utworzonej grupy, który będzie miał te same uprawnienia, dodatkowo ułatwia współpracę. Flipgrid sprawdza się w szczególności w tych przypadkach, w których różnice rozkładów zajęć lub różnice czasowe nie pozwalają na zorganizowanie synchronicznych spotkań online pomiędzy klasami. W marcu 2020r., podczas początkowego etapu nauki zdalnej, wraz z klasą humanistów uczestniczyłam w projekcie z klasą japońską z Miyazaki. Nauczycielka angielskiego, Brytyjka z pochodzenia, którą poznałam w trakcie realizacji projektu eTwinning Be the Change, Take the Challenge, zabrała moich uczniów na flipgridową wycieczkę po pobliskiej herbaciarni. Takie doświadczenia bardzo urozmaicają naukę zdalną - Flipgrid umożliwia tego typu działania kulturowe o wymiarze globalnym. Ewentualnego partnera projektowego można znaleźć z łatwością korzystając z funkcji GridPals. Wyszukiwarka aktywnych edukatorów pozwala nam na sprecyzowanie poziomu szkoły i wybór przedmiotu. Tutaj też możemy aktywować swój profil, jeśli wolimy poczekać, aż ktoś się z nami skontaktuje.     Czas na Feedback Flipgrid jest dobrym wyborem, jeśli zastanawiamy się jak w łatwy i ciekawy sposób udzielić uczniom informacji zwrotnej. Nagranie prywatnego komentarza, widocznego wyłącznie dla wybranego ucznia, to kolejna  zaleta Flipgrid, pozwalająca na zindywidualizowanie procesu nauczania w systemie online. Flipgrid – głos ucznia ma głębsze znaczenie!    Autorka: Katarzyna Siwczak  - Ambasadorka Programu eTwinning w województwie śląskim Nauczycielka języka angielskiego w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Rybniku, laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2019, Ambasador Europeany na Polskę. Swoją przygodę z eTwinning rozpoczęła w 2005r., pierwszy projekt eTwinning, nagrodzony również European Language Label, zrealizowała w 2006r. Od tego czasu, dzięki programowi, poznała wielu wspaniałych nauczycieli-pasjonatów, z którymi współpracowała tworząc ciekawe projekty eTwinning nagrodzone Krajowymi oraz Europejskimi Odznakami Jakości. Będąc entuzjastką idei uczenia się przez całe życie chętnie uczestniczy w nowoczesnych formach doskonalenia zawodowego oferowanego przez program eTwinning.