14.10.2024
Aktualności
eTwinning zmienia edukację
Kontakt uczniów z rówieśnikami z innych krajów, dzielenie się poglądami i wiedzą między nauczycielami z różnych szkół, szeroki wachlarz szkoleń na najwyższym poziomie to tylko niektóre z licznych zalet udziału w programie eTwinning. Dzięki eTwinning nauczyciele poszerzają swoją wiedzę, rodzice są bardziej zaangażowani w życie szkoły, a uczniowie opuszczają jej mury wyposażeni w wiedzę i umiejętności potrzebne w dorosłym życiu.
Kontakt uczniów z rówieśnikami z innych krajów, dzielenie się poglądami i wiedzą między nauczycielami z różnych szkół, szeroki wachlarz szkoleń na najwyższym poziomie to tylko niektóre z licznych zalet udziału w programie eTwinning. Dzięki eTwinning nauczyciele poszerzają swoją wiedzę, rodzice są bardziej zaangażowani w życie szkoły, a uczniowie opuszczają jej mury wyposażeni w wiedzę i umiejętności potrzebne w dorosłym życiu. Europejski Program eTwinning, prowadzony w Polsce przez Krajowe Biuro eTwinning od dekady łączy uczniów i nauczycieli z całego kontynentu (a także spoza jego granic). Tworzą oni wielonarodową społeczność, realizują wspólnie projekty, uczą się od siebie nawzajem. eTwinning to nie tylko internetowe pogaduszki z kolegą, który mieszka setki kilometrów stąd, lecz także wspaniały sposób na otwarcie umysłów i poszerzenie horyzontów młodych ludzi. Potencjalnymi korzyściami są również wyższy poziom osiągnięć i motywacji uczniów, nauczycieli, rodziców, a także całej społeczności szkolnej. Wszystkie zalety uczestnictwa w programie oraz jego istotny wpływ na uczniów, szkołę i jakość prowadzonych lekcji potwierdzają nauczyciele, którzy współpracowali w ramach eTwinningu. Większe zaangażowanie i lepsze osiągnięcia uczniów Do najważniejszych celów eTwinning należy wykorzystanie technologii wspierających współpracę między uczniami i wzbogacających proces uczenia. Jednym ze sposobów realizacji projektu są np. wideokonferencje prowadzone przez uczniów z zagranicznymi partnerami w celu ćwiczenia umiejętności językowych lub udostępnianie zdjęć wykorzystywanych podczas nauki o różnych kulturach i zwyczajach. Wielu eTwinnerów zauważyło wzrost motywacji wśród uczniów i gotowość do dzielenia się swoimi pomysłami z partnerską szkołą. Młodzi ludzie dostrzegają w uczeniu się realny cel, dlatego znacząco poprawia się jakość ich pracy, co przekłada się na lepsze wyniki. Rozwijają się również ich umiejętności techniczne i komunikacyjne. Współpraca międzynarodowa może przynieść szczególne korzyści uczniom z niższą samooceną oraz tym, dla których tradycyjne metody nauczania są nieskuteczne. Michał Siwkowski, nauczyciel z Publicznego Gimnazjum im. Ziemi Mazurskiej w Miłomłynie, potwierdził nasze spostrzeżenia, podczas realizacji projektu Take a stand – lend a hand. Jego uczniowie osiągnęli wspaniałe rezultaty dzięki udziałowi w przedsięwzięciu. Korzystając z różnorodnych narzędzi (np. Tricider, Tagxedo, Straw Poll, Audacity i Movie Maker), tworzyli niezwykle interesujące materiały, w tym m.in. dwie książeczki w języku angielskim o zapobieganiu różnym formom prześladowania w szkole – bullying i cyberbullying. Materiały wypracowane wspólnie przez partnerów stanowią teraz doskonałe pomoce dydaktyczne w przeciwdziałaniu przemocy w szkole.
„Projekt okazał się ogromnie atrakcyjny dla uczniów (do tego stopnia, że na zajęciach pojawiali się także niezwiązani z projektem uczniowie, by pomagać). W dodatku wiedza i zaangażowanie gimnazjalistów doprowadziły do znacznej poprawy warunków panujących w szkole” – przyznaje koordynator projektu.Motywacja dla nauczycieli Udział w programie przekłada się także na większe zaangażowanie nauczycieli w wykonywaną pracę oraz ich bardziej entuzjastyczne nastawienie do niej. Dzięki pracy z uczniami zaangażowanymi w zajęcia pedagodzy sami czują większą motywację. Duży wpływ na poprawę jakości pracy nauczycieli mają kontakty z innymi eTwinnerami, którzy nie tylko chętnie rozwijają swoje profesjonalne umiejętności lecz także mają podobne poglądy co do programu.
Anna Ryrych z Przedszkola nr 48 w Zabrzu podkreśla, że spotkania z innymi zaangażowanymi w eTwinning nauczycielami zmotywowały ją do działania: „Zapał innych nauczycieli, ich wiara w uczniów i w to, że podejmowane przez nich działania przyniosą sukces – wszystko to utwierdziło mnie w przekonaniu, że dzięki eTwinningowi mogę realizować marzenia nie tylko swoje, ale i swoich wychowanków…”.eTwinning to również bank ciekawych, świeżych i kreatywnych idei i pomysłów, z których można korzystać w dowolnym momencie. Nie trzeba wszystkiego wymyślać od nowa. W prosty sposób można zaadoptować istniejące już pomysły i projekty do swoich możliwości i potrzeb.
„eTwinning wyposażył mnie w rewelacyjne narzędzia i niezbędną do korzystania z nich wiedzę. Dodał mi odwagi i wiary w moje metody pracy” – mówi Jolanta Maciejewska ze Szkoły Podstawowej nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi w Olsztynie.Różnorodne szkolenia na najwyższym poziomie eTwinning oferuje nie tylko współpracę w ramach projektów, czy dzielenie się dobrą praktyką – gwarantuje również nieustanny i w dodatku bezpłatny rozwój zawodowy na najwyższym poziomie. Zarejestrowani nauczyciele mają do wyboru liczne szkolenia stacjonarne i online dotyczące nie tylko narzędzi eTwinning, lecz także tych ogólnodostępnych, które z powodzeniem mogą wykorzystywać w codziennej pracy w szkole.
Małgorzata Łaska ze Szkoły Podstawowej nr 114 w Warszawie stosuje takie narzędzia niemal codziennie: Tydzień z LearningApps nauczył mnie, jak tworzyć quizy dla uczniów. Zamieszczam zadania powtórkowe na blogu, który prowadzę. Kahoot (Tydzień z narzędziami do interakcji) to również był strzał w dziesiątkę. Nic tak nie trafia do dzieci jak gry komputerowe”.W ofercie programu znajdują się też liczne międzynarodowe warsztaty edukacyjne, prowadzone online, do których uczestnicy mają dostęp ze swojego profilu eTwinning LIVE (udostępnianego po zarejestrowaniu w programie eTwinning). Możliwości dla całej społeczności szkolnej Badania pokazują, że eTwinning ma wpływ na całą społeczność szkolną. Czasami projekt obejmuje wszystkie przedmioty nauczane w szkole, angażując do współpracy wykładających je nauczycieli. Zdarza się, że rozwiązania podpatrzone u partnerów z projektu pozytywnie zmieniają metody pracy w jednej klasie, a później stopniowo w całej szkole, tym samym poprawiając relacje pomiędzy nauczycielami a uczniami.
Często projekty angażują rodziców uczniów, zmieniając ich nastawienie do różnych kwestii. To zaangażowanie opiekunów ułatwia również pracę nauczycielom. „Rodzice w końcu mogli zobaczyć, że ich dzieci potrafią wykorzystywać znajomość języka, a komputer i Internet służą im do realizacji projektu, a nie do rozrywki” – zaobserwowała Agnieszka Domagała ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Warszawie.Zainteresowanie i zadowolenie rodziców to pierwszy krok w kierunku poprawy wizerunku szkoły w środowisku lokalnym, tak jak w przypadku Szkoły Podstawowej nr 1 w Gilowicach, gdzie koordynatorką projektów eTwinning jest Monika Kosiec:
„Dzięki udziałowi w programie eTwinning i realizacji projektów nasza szkoła jest promowana w środowisku lokalnym, jako placówka o poszerzonej ofercie edukacyjnej oraz innowacyjnym podejściu do nauczania”.Poszerzanie horyzontów Sercem współpracy międzynarodowej jest promocja wielokulturowości, unieszkodliwianie stereotypów i zmiana nastawienia młodych ludzi do „inności”, tak aby stali się otwartymi na świat obywatelami. Dodatkowo, udział w projektach pomaga przygotować uczniów nie tylko do zajęć szkolnych, lecz także do dorosłego życia. Umiejętności techniczne – takie jak obsługa nowoczesnych programów i urządzeń – znajomość języków obcych oraz zdolność do komunikacji, kreatywnego myślenia i tworzenia pozwolą im nie tylko lepiej funkcjonować w społeczeństwie, lecz także sprawniej budować karierę zawodową w przyszłości. Udział w projektach daje młodym osobom możliwość obcowania z tematami, zjawiskami i zagadnieniami, z którymi nie mają zwykle styczności. Beata Lenartowicz ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Bielsku Podlaskim zrealizowała we współpracy ze szkołami z Francji, Hiszpanii, Słowacji, Islandii i Turcji projekt Art connect us. W jego ramach uczniowie poznawali sylwetki oraz twórczość najwybitniejszych artystów z partnerskich krajów i sami prezentowali swoje artystyczne zdolności.
„Bliski kontakt z artystą, uczenie się od najlepszych, bezpośrednie obcowanie ze sztuką i jej tworzenie poszerza horyzonty uczniów, uwrażliwia ich na piękno, rozbudza kreatywność, kształci nowe umiejętności” – przyznaje Beata Lenartowicz.Podobne efekty zaobserwowały Barbara Głuszcz, Agata Czarniakowska i Dorota Zimacka – zespół realizujący niezwykle bogaty i wieloprzedmiotowy projekt LYPS – Let Your Passion Shine w Szkole Podstawowej nr 4 w Zambrowie.
[Uczniowie] byli w pełni autonomicznymi i odpowiedzialnymi uczestnikami procesu uczenia się i nauczania, a nie jedynie biernymi odbiorcami podawanych treści. Projekt pozwolił odkryć i wykorzystać do działań potencjał drzemiący w dzieciach. To, czy będzie on rozwijany, czy pojawią się wśród nich geniusze, będzie zależało od osób, które ci młodzi ludzie spotkają na swojej dalszej drodze – podsumowuje Barbara Głuszcz.Artykuł o programie eTwinning ukazał się również na stronie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
18.02.2016
Aktualności
-
Aktualności
-
Aktualności
28.09.2024
Edukacja obywatelska i europejskie wartości
-
Aktualności
02.09.2024
Powodzenia w nowym roku szkolnym!
-
Aktualności
02.09.2024
Powodzenia w nowym roku szkolnym!
-
Aktualności
31.07.2024
Wakacyjny konkurs w grupie Humaniści-Wychowawcy na TIK tak!
-
Aktualności
15.07.2024
Ruszył konkurs EDUinspirator 2024