eTwinning na Uniwersytecie Dolnośląskim

Uczelnia od 2017 aktywnie uczestniczy w programie eTwinning włączając w program nauczania przyszłych nauczycieli międzynarodowe i krajowe projekty, technologię informacyjno-komunikacyjną jako efektywne narzędzie pracy nowoczesnego nauczyciela motywując studentów do współpracy i otwartości na innowacyjne metody i kreatywne działania. Koordynatorkami tych aktywności są dr Barbara Muszyńska i Katarzyna Kępińska wspierane przez Ambasadorkę eTwinning w województwie dolnośląskim, Malwinę Kordus.

Kształcenie przyszłych kadr nauczycieli to podstawa systemu edukacji. Współczesna nauka na studiach powinna odpowiadać na wyzwania stojące przed nauczycielem, łączyć nowoczesne metody pracy, otwartość na wyzwania i kreatywność.  Taką formę kształcenia przygotował dla swoich studentów Uniwersytet Dolnośląski DSW na kierunku  Język angielski w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym” w semestrze letnim,  dając możliwość uczestniczenia w innowacyjnym przedmiocie "Projekty eTwinning w nauczaniu języka angielskiego".

Studenci zapytani  na jednych z pierwszych zajęć  o korzyści płynące z udziału w eTwinning  zgodnie odpowiadali, że są to nowe doświadczenia, kontakt z innymi szkołami, nowe znajomości, rozwój, okno na świat, motywacja i inspiracja.

Faktycznie, korzyści płynące dla przyszłych nauczycieli z udziału w przedmiocie "Projekty eTwinning w nauczaniu języka angielskiego" są niezaprzeczalne. Można do nich zaliczyć:

  • poznanie metody projektu w formie multidyscyplinarnej i międzynarodowej,
  • rozwijanie umiejętności językowych,
  • poszerzanie wiedzy o nowoczesne technologie,
  • wymiana  doświadczeń z innymi użytkownikami platformy,
  • poszerzanie wiedzy dot. kultur innych krajów.

W ramach ewaluacji prowadzonych zajęć studenci zostali poproszeni o wypowiedzenie się w kwestii naszego przedmiotu, który opisali jako: inspirujący, ciekawy, praktyczny, przydatny w pracy i  innowacyjny.

Jednym z ważniejszych elementów zajęć było opracowywanie przez studentów swoich pierwszych projektów. Było kreatywnie, interdyscyplinarnie, kolorowo i praktycznie. Poniżej dwa wybrane projekty.

O projekcie I eat and grow healthy

Okres edukacji przedszkolnej to czas kształtowania się nawyków dziecka, które będą rzutowały na całe jego przyszłe życie. Warto zadbać o to, by były one właściwe i zdrowe. Prawidłowe, racjonalne żywienie dzieci, obok regularnej aktywności fizycznej, jest ważnym elementem zdrowego stylu życia, warunkującym pełnię zdrowia oraz prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu. Dzięki projektowi dzieci będą mogły w przyjaznych warunkach kształtować i wyrabiać w sobie nawyki zdrowego odżywiania i dbania tym samym o swoje zdrowie i samopoczucie. Tematem przewodnim jest piramida zdrowego odżywiania. Projekt ma na celu pokazanie rodzicom, wychowawcom przedszkolnym oraz dzieciom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi.

Cele projektu:

  1. Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania
  2. Budowanie świadomości i odpowiedzialności za własne zdrowie
  3. Poszerzanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania
  4. Kształtowanie umiejętności społecznych porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
  5. Rozwijanie w dzieciach zdolności poznawania kultur, akceptowania ich i respektowania różnic.
  6. Rozbudzenia zainteresowania życiem ludzi w innym kraju.

DZIAŁANIA

Wrzesień - poznajemy się

Projekt rozpoczynamy od poznania naszych partnerskich przedszkoli, po których oprowadzą nas przedszkolaki (nagramy krótkie filmiki). Powstanie też cyfrowa wystawa naszych portretów (na podstawie nagranych opisów dzieci narysują prace przedstawiające kolegów i koleżanki z innych miejscowości), co ma oczywiście na celu rozbudzenie ciekawości i kreatywności.

Narzędzia TIK: Youtube, Amaze

Październik - ruch to zdrowie!

Wszyscy uczestnicy projektu rozmawiają i zbierają informacje o tym dlaczego ruch jest ważny i jakie korzyści z niego płyną. Prace plastyczne dzieci wypełniają pierwsze piętro piramidy. Bawimy się też w wyzwania. Tak powstanie nasz wspólny zbiór zadań do wykonania związanych z ruchem np.: 30 minutowy spacer, 100 metrowy bieg z woreczkiem na głowie, rzut piłką do  celu, przeciąganie liny itp.

Narzędzia TIK: BookCreator

Listopad/grudzień – talerz witamin

Przygotowujemy „Warzywno-owocową olimpiadę sportową”. Każda z partnerskich placówek przygotowuje zadania do wykonania dla pozostałych przedszkoli, które połączą ruch, warzywa i owoce np.: toczenie dyni, rzut ziemniakiem do celu, jedzenie marchewki zawieszonej na nitce, wyławianie winogrona z miski z woda za pomocą łyżki umieszczonej w ustach itp.

Powstanie też drugie piętro piramidy – wymienimy się informacjami  na temat naszych ulubionych owoców i warzyw. Dzieci określają ich cechy charakterystyczne i wspólnie  wykonają plakaty . Chętni przygotują stoły degustacyjne.

Narzędzia TIK: BookCreator, Canva

Styczeń - zbożowe wariacje

Pracujemy nad trzecim piętrem piramidy. Partnerzy przystąpią do  konkursu plastycznego  z wykorzystaniem produktów sypkich: kaszy, ryżu, mąki, pszenicy itp., umieszczając prace na wirtualnej tablicy. Przygotujemy też zadania online ułatwiające naukę o poznanych produktach.

Narzędzia TIK: Padlet, Wordwall

Luty - Pij mleko, będziesz wielki!

Przedszkolaki wymieniają się przepisami na ulubione mleczne desery, które umieścimy we wspólnej książeczce. Dzieci próbują wykonać deser według przepisu partnerskiego przedszkola Np. jogurt z owocami. Uzupełniamy też czwarte piętro piramidy (nabiał i produkty mleczne), przygotowując tematyczne  kolaże.

Narzędzia TIK: StoryJumper

Marzec - Kiełkująca fasola

 „Kiełkująca fasola” – przedszkolaki  sadzą, a następnie obserwują fasolę (bądź inną roślinę strączkową umieszczoną na słoiku z gazą). Wymieniamy się również szablonami na pisanki, które ozdobią nasze przedszkola. Dokumentacja zdjęciowa pomoże stworzyć kolejne piętro piramidy: rośliny strączkowe, ryby, jaja, chude mięso.

Narzędzia TIK: dokumenty Google

Kwiecień - bohaterski tłuszcz?

W tym miesiącu zastanowimy się, czy tłuszcz może być dla nas dobry i jakich tłuszczów powinniśmy unikać. Tworzymy  „super tłuszczowego bohatera” , czyli zwycięstwo dobrych tłuszczy nad złymi (np. Super Orzech pokonuje Złowrogie Frytki). Zdjęcia plakatów umieszczamy na naszej piramidzie (jako szóste piętro).

Narzędzia TIK: Padlet

Maj - piramida gotowa!

Ostatni miesiąc projektu to czas podsumowań, zebrania zdobytych podczas trwania projektu doświadczeń i wiedzy oraz ewaluacji projektu. To również czas spotkań online i wspólnej zabawy.

 

O projekcie Nasionko – mały skarb

W trakcie trwania projektu przedszkolaki zbiorą informacje o nasionkach i ich znaczeniu w środowisku, pozyskają je z owoców i warzyw. Przyjrzą się procesowi ich kiełkowania. Poznają też zmiany zachodzące w przyrodzie w poszczególnych porach roku.

Cele projektu

  1. Poznanie znaczenia nasiona w środowisku.
  2. Poznanie słownictwa związanego z owocami/warzywami/przyrodą w języku angielskim.
  3. Uwrażliwienie na zmiany zachodzące w przyrodzie.
  4. Poznanie owoców i warzyw z  innych krajów.

DZIAŁANIA

Zadanie 1. Poznaj mnie przez zabawę

Wrzesień jest miesiącem, w którym nasze grupy zapoznają się poprzez przygotowanie zabaw podwórkowych. Zadaniem każdej placówki jest wybranie i nagranie jednej popularnej w danym kraju gry podwórkowej (np. Polska – gra w klasy, guma) wraz z przedstawieniem się. Filmiki zostaną udostępnione na stronie projektu, a zadaniem kolejnych grup jest odtworzenie gier/zabaw .

Narzędzia TIK: YouTube

Zadanie 2. Mandale

Dzieci poznają krajowe warzywa i owoce, które zbierane są jesienią oraz ich angielskie nazwy. Następnie wykonują owocowo-warzywną jesienną mandalę (3d). Zdjęcia mandali umieszczamy na wirtualnej tablicy i głosujemy na najciekawsze prace.

Narzędzia TIK: Wakelet

Zadanie 3. Witaminowa sałatka

Każda grupa wybiera jeden składnik sałatki partnerskiemu przedszkolu. To właśnie z jego dodatkiem zostaną wykonane witaminowe owocowe lub warzywne sałatki.  Przepisy i zdjęcia umieszczamy we wspólnej prezentacji. 

Narzędzia TIK: Genial.ly

Zadanie 4. Od nasionka do….

Tym razem przyjrzymy się jak wygląda cykl życia rośliny. Będziemy pozyskiwać nasionka z owoców i warzyw i wymieniać się nimi z naszymi partnerami tradycyjna pocztą. Otrzymane nasiona zasiejemy w kącikach uprawnych w salach przedszkolnych/na wiosnę stworzymy ogródki. Przedszkolaki będą odpowiedzialne za pielęgnację roślin i będą obserwować ich wzrost. Bądziemy prowadzić dokumentację zdjęciową.

Narzędzia TIK: Padlet

Zadanie 5.  Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę!

W czasie trwania zimy wiele zwierząt jest niedożywionych, możemy im pomóc odpowiednio dokarmiając je. Zbudujemy eko- karmniki (z plastikowych butelek i chochli) i zaobserwujemy, które ptaki do nas przylecą. Stworzymy też grę ze zdjęciami z naszych obserwacji.

Narzędzia TIK:Genial.ly

Zadanie 6. Śladem roślin

Podczas tego zadania wybierzemy się do lokalnych lub położonych najbliżej przedszkola ogrodów botanicznych (ewentualnie innych miejsc, gdzie można obserwować różne gatunki drzew, kwiatów i krzewów). Po powrocie z wycieczek stworzymy wspólną książeczkę składającą się z prac plastycznych dzieci przedstawiających poznane rośliny.

Narzędzia TIK: Storyjumper

Zadanie 7. Obchody dnia Nasionka

Jako podsumowanie proponujemy spotkanie online i zaprezentowanie swoim partnerom  rozwoju roślin w naszych ogródkach przedszkolnych. Każda grupa przedstawia dla swoich kolegów/koleżanek z innych krajów piosenkę o tematyce przyrodniczo-ekologicznej w języku angielskim. Przygotujemy również wystawę prezentującą nasze działania dla całej społeczności przedszkola.

 

Autorka - Malwina Kordus, ambasadorka programu eTwinning w województwie dolnośląskim:

Nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej nr 26 we Wrocławiu, nagrodzonej Odznaką Szkoły eTwinning. Realizuje projekty w j.niemieckim, angielskim i polskim, nagradzane Krajowymi i Europejskimi Odznakami eTwinning. Szkolny koordynator Szkół Stowarzyszonych UNESCO i Klubu Szkół UNICEF, Microsoft Innovative Educator Ekspert (2019, 2020),z zamiłowania opiekun grupy teatralnej.