Wspólne pisanie opowiadania

Wspólne pisanie opowiadania

Podstawą projektów eTwinning jest współpraca, której efektem są wspólne rezultaty. Często jednak ta współpraca postrzegana jest jako prosta wymiana informacji – partnerzy poprzestają na komunikacji, przesyłaniu sobie prezentacji szkół czy świątecznych tradycji. Tego typu działania są oczywiście potrzebne w projektach, spełniają swoją informacyjną rolę, pomagają nawiązać bliższe relacje, ale są dopiero pierwszym krokiem w kierunku rzetelnej współpracy.

Seria scenariuszy aktywności przygotowanych przez doświadczonych eTwinnerów dedykowana jest początkującym partnerstwom, które chcą rozwinąć rozwinąć aspekt współpracy, poszukują pomysłów na wspólne działania i zastanawiają się od czego zacząć. Z pewnością zainteresują też bardziej doświadczonych członków eTwinningowej społeczności, jako ciekawe i wartościowe elementy, które z powodzeniem można będzie włączyć do niemal każdego projektu.

Materiały sukcesywnie będziemy publikować na naszej stronie. Znajdziecie je wszystkie w:

 

Scenariusze aktywności  

 

Autorka: Małgorzata Łaska

Ambasadorka programu eTwinning i trenerka kursów online

Nauczycielka języka angielskiego w CLXV Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie. Entuzjastka programu eTwinning. Zrealizowała wiele projektów eTwinning, za które otrzymała Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości. Laureatka I miejsca w konkursie Nasz Projekt eTwinning 2015 oraz prestiżowej nagrody European Language Label. Realizuje także projekty Erasmus+. W 2018 r., za szczególne osiągnięcia dla edukacji, nagrodzona brązowym krzyżem zasługi Prezydenta RP.
Pasjonatka nowoczesnych technologii i poszukiwania metod motywujących i aktywizujących uczniów. Chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

 

 

Wspólne pisanie opowiadania

 

Cele:

  • Rozwijanie kreatywności oraz umiejętności współpracy w grupie
  • Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz tworzenia wypowiedzi pisemnej w języku obcym

Grupa wiekowa:

  • od 5 klasy szkoły podstawowej

Narzędzia:

  • dokumenty Google

Etapy pracy:

  • Jeden z nauczycieli, którzy pracują przy projekcie, tworzy dokument w chmurze (Google*) z możliwością edycji dla posiadaczy linku.
  • Na górze dokumentu wypisane są zasady:
    • piszemy wspólne opowiadanie, które tematyką nawiązuje do realizowanego projektu,
    • każdy uczeń może jednorazowo napisać 3 zdania nawiązujące do tego co zostało napisane przez poprzedników (każdy uczeń może wielokrotnie włączać się w pisanie opowiadania, trzymając się jednak tej zasady),
    • zaskakujące zwroty akcji wskazane,
    • nie wolno edytować ani usuwać tego co napisali inni.
  • Podajemy termin, do kiedy opowiadanie powinno być zakończone.
  • Nauczyciel pisze pierwsze zdanie typu: Był wczesny ranek… (zdanie w języku, w którym realizowany jest projekt)
  • Nauczyciele we wszystkich szkołach partnerskich przekazują uczniom link do dokumentu.
  • Uczniowie w dowolnej chwili wpisują „swoją część” opowiadania.

Efekt

Mamy gotowe opowiadanie. Link do niego podany jest na Twinspace projektu. Jeśli mamy czas to opowiadanie poddajemy edycji. Prosimy uczniów o znalezienie narzędzia do przekształcenia dokumentu w książeczkę (np. Issuu**, Bookcreator, Canva ). Warto pozwolić uczniom, aby sami znaleźli odpowiednie programy. Do opowiadania można dodać samodzielnie wykonane ilustracje/zdjęcia/grafikę (tu tez pozwólmy wykazać się uczniom, nie narzucajmy im rozwiązania).

Treść opowiadania jest efektem wspólnej pracy, warto więc kontynuować współpracę także na etapie tworzenia książeczki. Można utworzyć grupy międzynarodowe/międzyszkolne (np. na FORUM Twinspace) i w obrębie tych grup uczniowie ustalą w jakim programie stworzą książeczkę, jak zilustrują, jak będzie wyglądać strona tytułowa, itp. detale.

 Co dalej z takim opowiadaniem?

Gotowe opowiadanie może służyć jako baza do ćwiczeń na lekcjach języków obcych.

  • Tworzenie pytań.
  • Układanie ciągu dalszego (zasłaniamy część opowiadania w grupach, które nie brały udziału w pisaniu i nie znają treści).

Jest też wspólnym produktem projektu, który demonstruje międzyszkolną współpracę. Należy ją umieścić na TwinSpace projektu, na stronie WSPÓLNE REZULTATY.

 

*tworzenie dokumentu/Google doc

  • Otwieramy aplikacje Google/wybieramy DYSK oraz klikamy w + NOWY (ikonka w lewym górnym rogu), a następnie DOKUMENTY GOOGLE.
  • Nadajemy nazwę (lewy górny róg) oraz wpisujemy tekst/ dokument jest gotowy.
  • Klikamy w UDOSTĘPNIJ w prawym górnym rogu – ; na dole okienka pojawi się POBIERZ LINK, następnie: zmień na KAŻDA OSOBA MAJĄCA LINK. Dajemy uprawnienia EDYTORA (rozwijana lista po prawej stronie) oraz kopiujemy wygenerowany link, który przesyłamy uczniom.

 

** tworzenie książeczki na stronie Issuu

  • Zakładamy konto na stronie: https://issuu.com/
  • Na górze strony mamy: + upload your document (pobieramy z komputera przygotowany plik – najprościej jest stworzyć prezentację PowerPoint – tekst +zdjęcia/ilustracje)
  • Nadajemy tytuł TITLE
  • Ustawiamy dostępność – można ustawić UNLISTED, wtedy tylko osoby, które posiadają link mogą książeczkę później obejrzeć
  • Klikamy w prawym górnym rogu PUBLISH NOW/publikuj
  • I gotowe! W ramce pokazuje nam się link do książeczki.

 

 

Scenariusz możecie także pobrać jako PDF i wydrukować:

Wspólne pisanie opowiadania