Wirtualna podróż po Europie

Wirtualna podróż po Europie

Podstawą projektów eTwinning jest współpraca, której efektem są wspólne rezultaty. Często jednak ta współpraca postrzegana jest jako prosta wymiana informacji – partnerzy poprzestają na komunikacji, przesyłaniu sobie prezentacji szkół czy świątecznych tradycji. Tego typu działania są oczywiście potrzebne w projektach, spełniają swoją informacyjną rolę, pomagają nawiązać bliższe relacje, ale są dopiero pierwszym krokiem w kierunku rzetelnej współpracy.

Seria scenariuszy aktywności przygotowanych przez doświadczonych eTwinnerów dedykowana jest początkującym partnerstwom, które chcą rozwinąć rozwinąć aspekt współpracy, poszukują pomysłów na wspólne działania i zastanawiają się od czego zacząć. Z pewnością zainteresują też bardziej doświadczonych członków eTwinningowej społeczności, jako ciekawe i wartościowe elementy, które z powodzeniem można będzie włączyć do niemal każdego projektu.

Materiały sukcesywnie będziemy publikować na naszej stronie. Znajdziecie je wszystkie w:

 

Scenariusze aktywności  

 

 

Autorka:  Malwina Kordus

Ambasadorka i trenerka programu eTwinning w województwie dolnośląskim

Nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej nr 26 we Wrocławiu, nagrodzonej Odznaką Szkoły eTwinning. Realizuje projekty w j. niemieckim, angielskim i polskim, nagradzane Krajowymi i Europejskimi Odznakami eTwinning. Szkolny koordynator Szkół Stowarzyszonych UNESCO i Klubu Szkół UNICEF, Microsoft Innovative Educator Ekspert (2019, 2020),z zamiłowania opiekun grupy teatralnej.

 

 

 

 

Wirtualna podróż po Europie

Wirtualna podróż po partnerskich (lub wybranych przez uczniów krajach) to zadanie, które możemy wykorzystać w pierwszym etapie trwania naszego projektu (z klasami 4-8 szkoły podstawowej oraz klasami szkoły ponadpodstawowej), jako np. formę poznawania uczestników współpracy. Nasi uczniowie przygotują interaktywną mapę Europy (w przypadku projektu międzynarodowego) lub Polski (projekt krajowy).

Ważne, by już od samego początku wszyscy uczniowie i nauczyciele poczuli ducha współpracy!

 

Etap 1 – mieszane grupy

Podzielmy naszych uczniów na międzynarodowe np. 4-5 osobowe grupy. Oczywiście ilość grup i liczbę uczniów możemy modyfikować w zależności od naszych potrzeb.

Szkoła partnerska Międzynarodowe grupy
Polska Polska- 1 uczeń z Polski, 1 uczeń z Grecji, 1 uczeń ze Słowenii, 1 uczeń z Niemiec
Grecja Grecja- 1 uczeń z Polski, 1 uczeń z Grecji, 1 uczeń ze Słowenii, 1 uczeń z Niemiec
Słowenia Słowenia- 1 uczeń z Polski, 1 uczeń z Grecji, 1 uczeń ze Słowenii, 1 uczeń z Niemiec
Niemcy Niemcy-1 uczeń z Polski, 1 uczeń z Grecji, 1 uczeń ze Słowenii, 1 uczeń z Niemiec

 

Jeśli w naszym projekcie biorą udział uczniowie starszych klas szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej możemy wyodrębnić jeszcze jedną grupę, której zadaniem będzie przygotowanie quizu (Kahoot, Quizizz) z materiałów zebranych przez pozostałych uczestników. Jeśli pracujemy z młodszymi uczniami tę część wykonają nauczyciele.

Etap 2 – zbieranie materiałów

Kolejny etap zadania to praca w ramach swoich grup  nad wspólnym dokumentem/prezentacją np. Google lub Canva. Uczniowie mają za zadanie zebrać następujące informacje o kraju, który reprezentują, np.:

  • kształt państwa,
  • flaga,
  • waluta,
  • ciekawostki dot. danego kraju,
  • ciekawe miejsca do zwiedzenia.

Zebrane informacje zapisują na wspólnym dokumencie udostępnionym im w trybie online przez nauczyciela. W przypadku młodszych uczniów można opracować szablony, określić jasno formę jaką mają przyjąć zbierane treści.

Na tym etapie uczniowie w swoich grupach, na bazie zebranych informacji przygotowują również pytania np. 4-5 (z odpowiedzią poprawną i ze zdaniami fałszywi) dot. ich prezentacji. Te pytania przekazują wspomnianej grupie starszych uczniów, wskazanemu nauczycielowi, lub zapisują je w wcześniej ustalony sposób tak, aby osoby odpowiedzialne za przygotowanie quizu bez problemu je odnalazły.

Etap 3 – tworzenie wspólnych produktów

W trzecim etapie należy wykorzystać platformę Genially, na której wybieramy szablon „Interactive image”, czyli obraz interaktywny, dodajemy mapę Europy, wybieramy kolorowe znaczniki omawianych państw i podlinkowujemy je pracami międzynarodowych grup.

Jak stworzyć interaktywną mapę w Genially – tutorial  

 

Równolegle powstaje wspólny, międzynarodowy quiz na temat omawianych krajów.

Etap 4 – wspólne podróżowanie

Nadszedł czas na zapoznanie się z elementami mapy. Uczniowie wyruszają w „Wirtualną podróż po Europie”, poznając wszystkie kraje uczestników projektu i przygotowują się do quizu (np. Kahoot, Quizizz), stworzonego na podstawie pytań od każdej z grup. Oczywiście najciekawiej  i najbardziej emocjonująco będzie zagrać  podczas spotkania online, które możecie zorganizować na TwinSpace projektu lub w dowolnym narzędziu, np MS Teams lub Zoom.

Nie zapomnijcie umieścić mapy i quizu na stronie ze wspólnymi rezultatami waszego projektu!

 

Scenariusz możecie pobrać także jako PDF!

Wirtualna podróż po Europie