Story Jumper – Najlepsza witryna do tworzenia i czytania książek z opowiadaniami

Story Jumper – Najlepsza witryna do tworzenia i czytania książek z opowiadaniami

StoryJumper to bezpłatna aplikacja, która zapewnia bogaty zestaw intuicyjnych narzędzi do pisania i ilustrowania opowieści. Z ich pomocą, w prosty sposób, można stworzyć wyjątkowe opowiadania, książki, fotoksiążki, mapy skarbów wykorzystując do tego własne zdjęcia oraz dostępne w programie grafiki. Swoje prace można wzbogacić dodając także różne odgłosy, muzykę w tle, efekty dźwiękowe towarzyszące poszczególnym sytuacjom. Ogromnym plusem jest możliwość współpracy z innymi użytkownikami podczas przygotowywania wspólnego projektu. Gotową książeczkę można opublikować, a nawet wydrukować (opcja płatna).

Story Jumper to także ogromna biblioteka publicznych książek, które możecie czytać, słuchać i oglądać bez ograniczeń.

StoryJumper to również platforma dla nauczycieli, na której mogą utworzyć klasę z zahasłowanym dostępem dla uczniów i możliwością ciekawej współpracy.

Jak to działa?

Pierwszym krokiem jest utworzenie konta – wybierasz nazwę użytkownika, hasło, a następnie wprowadzasz swój adres e-mail, datę urodzenia i gotowe. Kiedy będziesz gotowy do pracy po prostu klikniesz utwórz książkę i otworzysz pusty szablon. Teraz wszystko co musisz zrobić, to użyć wyobraźni, zapełniać stronę po stronie aż powstanie Twoje własne, spersonalizowane arcydzieło. Pracę możesz zakończyć w dowolnym momencie (oczywiście zapisując) i powrócić do niej z kolejnymi pomysłami – będzie na Ciebie czekała na głównej stronie Twojego konta. Po zakończeniu prac nad swoim dziełem kliknij przycisk Gotowe. Zobaczysz efekt ostateczny, który możesz udostępnić, wydrukować, a także w dowolnym momencie edytować jeśli uznasz, że jakieś elementy wymagają jeszcze dopracowania.
Na końcu tego artykułu oferuję Ci samouczek, który w przystępny i zrozumiały sposób, wyjaśni krok po kroku jak stworzyć idealną książkę.

Moje doświadczenie

Przede wszystkim StoryJumper to bardzo prosta i dobrze zorganizowana strona internetowa – uczniowie nie są przytłoczeni zbyt wieloma opcjami, a kolejne kroki tworzenia ich własnej książeczki są już uporządkowane, dzięki czemu sam proces twórczy jest przyjemny i łatwy. Samouczek, który pojawia się przy pierwszym logowaniu jest bardzo przystępny i zawiera wiele przydatnych informacji. Dzięki niemu uczniowie już na wstępie wiedzą, jakimi narzędziami dysponują i jak z nich korzystać – nie tracą więc czasu na próby zrozumienia, czy odszukania  poszczególnych funkcjonalności.

W ofercie strony znajduje się wiele gotowych szablonów, które pasują do najczęstszych motywów twórczości naszych uczniów, a także scen i rekwizytów. Zachęcam do wykorzystania aplikacji w pracy z młodszymi dziećmi, które chętnie bawią się i tworzą korzystając z dostępnych w programie elementów, np. budując z nich obrazy, scenografię do opowiadanej historii. Chętnie też komentują oglądane materiały – Story Jumper umożliwia zamieszczanie ich opinii w formie komentarzy.

Moje przedszkolaki tworzą swoje fikcyjne narracje za pomocą Story Jumper między innymi podczas pracy nad projektami eTwinning. Podczas projektu Lion King goes STEAM dwukrotnie wykorzystaliśmy to narzędzie. Pierwsza książeczka dotyczyła tzw. zaprezentowania się w projekcie. Każda szkoła partnerska miała do dyspozycji swoje strony, na których dodawała zdjęcia kraju, miasta, przedszkola, itp. W efekcie powstała wspólna praca Here we are… the Kings of our project.

 

Jako druga powstała wspólna historia Simba on his trip to his friend. Moim wychowankom podobała się funkcja dodawania ilustracji i fakt, że mogli włączyć się w pisaną historię.

Realizując projekt eTwinning Little Einstein fun with STEAM wspólnie z uczniami z Grecji oraz Słowacji zilustrowaliśmy wiersz Jana Brzechwy Entliczek, pentliczek.

Narzędzie z powodzeniem wykorzystałam także w trakcie nauki zdalnej. Wiosną w ramach Lekcji przedszkolnych on-line zaproponowałam dzieciom zilustrowanie wiersza Na wiejskim podwórku. Książeczka została dodatkowo opatrzona moją narracją oraz efektami dźwiękowymi.

W listopadzie, w trakcie realizacji zajęć zdalnych o tematyce Moi domowymi ulubieńcy, wspólnie stworzyliśmy książeczkę ilustrowaną pracami i zdjęciami dzieci.

Moi wychowankowie uwielbiają swoje książki Story Jumper jako swego rodzaju pamiątki, którymi mogą pochwalić się swoim bliskim (opinie rodziców na temat wytworów naszej pracy były bardzo pozytywne).

W pracy nauczyciela StoryJumper warto wykorzystywać do rozwijania i oceniania umiejętności pisania w języku tak polskim, jak i angielskim. Prosząc uczniów o regularne tworzenie historii, nauczyciele mają możliwość oceny i obserwowania rozwoju umiejętności pisania, wychwycenia błędów gramatycznych, leksykalnych, składniowych, a także umiejętności czytania, rozumienia i interpretowania tekstu prosząc ich o zapoznanie się z pracami kolegów lub wybranymi pozycjami z biblioteki StoryJumper. Sama forma pracy w narzędziu wpływa też niezwykle korzystanie na kreatywność i umiejętności technologiczne uczniów.

Za pomocą aplikacji można także w ciekawy i innowacyjny sposób zaprezentować nowe zagadnienie, przedmiot, planowane działania. Uczniowie są wtedy bardziej skłonni do słuchania i skupiania uwagi na przedstawianych treściach.

Moim zdaniem to wspaniały sposób na dodanie elementu rozwijającej zabawy w trakcie pracy dydaktycznej.

Jestem przekonana, że Wasi uczniowie będą bardzo dumni ze swoich historii. Moi są!

 

 

Zapraszamy do zapoznania się tutorialem prezentującym funkcjonalności StoryJumper (plik można pobrać jako PDF):

 

StoryJumper – Tutorial  

 

Autorka:


Anna Urbasik –
Ambasadorka i trenerka programu eTwinning w województwie śląskim

Nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz języka angielskiego w  Publicznym Przedszkolu nr 17 im. M. Jeżowskiej w Jastrzębiu-Zdroju nagrodzonej Odznaką Szkoły eTwinning w roku 2018 oraz 2020. Z programem eTwinning związana od 12 lat. Od 3 lat  Ambasadorka programu oraz trenerka warsztatów komputerowych. Laureatka konkursów ogólnopolskich Nasz projekt eTwinning 2012 (I miejsce) oraz 2016 (wyróżnienie specjalne).  Koordynatorka  projektów programu Erasmus+, realizatorka działań w ramach programu Uczymy dzieci programować oraz Codeweek, autorka innowacji pedagogicznych. Prywatnie miłośniczka podróży i dobrej lektury.