Small Scientists “discovering the earth”

Small Scientists “discovering the earth”

Nazwa szkoły:
Przedszkole nr 21 w Rybniku

Koordynator:
Hanna Jary

Szkoły partnerskie:
Kelmės lopšelis-darželis „Ąžuoliukas“, Litwa
Kauno lopšelis-darželis ,,Giliukas”, Litwa
Gradinita cu Program Prelungit Scornicesti structura a Scolii Gimnaziale “Ghe. Popescu”, Rumunia
Dječji vrtić “Don Ivica Čondrić”, Bośni ai Hercegowina
Hüma Hatun Özel Eğitim Anaokulu, Turcja
Agrupamento de Escolas Rainha Santa Isabel, Portugalia
Dječji vrtić Trešnjevka, Chorwacja
1ο Νηπ/γείο Κ.Νευροκοπίου, Grecja
Narva Paju Kool, Estonia
Kindergarten Põngerjas, Estonia

Obszary tematyczne:
chemia, przyroda, wychowanie przedszkolne, język obcy

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/36605/home

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
3 miejsce w krajowym konkursie oraz dyplom “Made for Europe”  – Rumunia
3 miejsce w krajowym konkursie – Estonia
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2019

 

Tematyka projektu była skupiona na eksperymentach oraz dbałości o otaczające środowisko. Kształtowano postawy proekologiczne i rozwijano liczne umiejętności. Głównym zadaniem dzieci było przygotowanie 4 eksperymentów nawiązujących do odkrywania ziemi oraz odtworzenie 2 eksperymentów partnerów. Odbyły się także wideokonferencje, opracowywanie i wspólne rozgrywanie gier multimedialnych oraz tradycyjnych.

Cele

  • Rozwijanie zainteresowań innymi krajami, kulturami i językami
  • Poszerzanie dziecięcej wyobraźni
  • Kształtowanie w umysłach dzieci prawidłowych nawyków obcowania z przyrodą
  • Nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami i wymiana doświadczeń
  • Rozwijanie umiejętności współpracy pomiędzy dziećmi
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodą, chemią, fizyką
  • Zdobywanie umiejętności obserwowania przyrody i analizowania zdobytych informacji

Działania

  • Przedstawienie partnerów projektu
  • Prezentacja grup, placówek, miast, krajów
  • Tworzenie kącików tematycznych w salach
  • Dziecięce wideorozmowy
  • Tworzenie kodów QR
  • Tworzenie gier i wspólne rozgrywki
  • Rozmowy na temat dbania o środowisko
  • Sadzenie roślin w sali i przedszkolnym ogrodzie
  • Samodzielne wykonywanie eksperymentów przez dzieci
  • Odtwarzanie eksperymentów partnerów
  • Stworzenie logo projektu
  • Stworzenie ebooka
  • Rozpowszechnianie wypracowanych materiałów

Projekt cechował się użyciem różnorodnych metod edukacyjnych, jak również metod aktywizujących. Wykonywanie doświadczeń odbywało się indywidualnie, w małych podgrupach lub z całą grupą. W projekcie zintegrowano działania edukacyjne tak, aby wspomóc prawidłowy rozwój dziecka. Nauczyciel pełnił w nim rolę przewodnika oraz koordynatora działań.

Każdy z partnerów projektu miał jasno określone zadania omówione i ustalone jeszcze przed założeniem projektu. Bardziej doświadczeni eTwinnerzy pomagali partnerom, którzy dopiero zaczynali swoją przygodę z eTwinning.

Jednym z najciekawszych działań okazało się sadzenie oraz pielęgnowanie roślin w sali bądź przedszkolnym ogrodzie. W polskiej placówce była to cebulka oraz rzeżucha. Dzieci mogły samodzielnie i na bieżąco obserwować kiełkowanie oraz wzrost roślin. Były również częściowo odpowiedzialne za ich rozwój podlewając i dbając o nie. Później zabierały rośliny do domu i tam pielęgnowały dalej.

Podsumowanie wszystkich przeprowadzonych działań można znaleźć we wspólnym ebooku.

Projekt był spójny z zadaniami, koncepcją pracy przedszkola oraz obowiązującą podstawa programową. Poprzez ciekawe i angażujące działania kształtowano najważniejsze umiejętności społeczne, funkcjonalne oraz doświadczalne. Zabawy te stanowiły podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka uwzględniającego myślenie przyczynowo- skutkowe, myślenie krytyczne, porównywanie, uogólnienia. Były też świetną okazją do kształtowania nowych umiejętności takich jak: analiza, synteza, porównanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijały wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.

Wiedza i umiejętności  zdobyte poprzez samodzielne doświadczanie są dla przedszkolaków najcenniejsze i najtrwalsze. Ponadto dzieci uwielbiają praktyczne zajęcia różnego rodzaju, zwłaszcza te które mogą wykonywać własnymi rękami, np. sadzenie, podlewanie roślin. Projekt spotkał się także z uznaniem ze strony rodziców, ponieważ zawarte w nim działania poszerzały ofertę zajęć, pomagały rozbudzić nowe zainteresowania, pasje i uczyły dzieci otwartości wobec innych ludzi i kultur.

Koordynatorka