Sharing cultures through food

Sharing cultures through food

Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Nr 1 im. J. Piłsudskiego w Limanowej

Koordynatorka:
Monika Pasionek

Szkoły partnerskie:
Zespół Szkół nr 1 w Goleniowie, Polska
Lycée professionnel Pardailhan, Auch, Francja
1st vocational school of Nafpaktos, Grecja
Srednja škola “Jure Kaštelan” Omiš, Chorwacja
IPSEOA di Cervia, Włochy

Obszary tematyczne:
informatyka, geografia, podstawy przedsiębiorczości, języki obce

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/69441

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2020

 

W projekcie brali udział uczniowie Technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz Technikum hotelarskiego. Podejmowane w projekcie działania służyły realizacji podstawy programowej w tych zawodach.

Główne cele współpracy:

  • poznawanie i promowanie regionalnej kuchni jako ważnego składnika dziedzictwa kulturowego,
  • promowanie kuchni regionalnej jako produktu turystycznego,
  • rozwijanie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu oraz innych krajów,
  • rozwijanie umiejętności zawodowych (przyrządzanie potraw, zdobywanie wiedzy o produktach, atrakcjach turystycznych i ich promowanie),
  • rozwijanie umiejętności językowych, społecznych oraz umiejętności korzystania z technologii (TIK),
  • promowanie szkoły w regionie,
  • kształtowanie tożsamości regionalnej uczniów oraz ich zaangażowania w ochronę i promocję dziedzictwa kulturowego regionu.

Aktywności i rezultaty:

  • Prezentacja regionu i szkoły w postaci filmów.
  • Przygotowanie testów i krzyżówek online z przydzielonego obszaru tematycznego (naczynia i przybory kuchenne, przyprawy, zioła, naczynia do serwowania dań, itp.).
  • Założenie wirtualnych restauracji serwujących regionalne dania (nazwa, logo, menu, plakat reklamowy). Uczniowie zamieszczali zdjęcia przygotowanych dań, filmy prezentujące proces gotowania, przepisy oraz wpisy blogowe zawierające ciekawe fakty kulturowe, turystyczne, historyczne lub geograficzne związane z tymi daniami lub produktami spożywczymi.
  • Opracowanie i przeprowadzenie ankiet i testów wiedzy (np. dotyczący technik przyrządzania dań lub test dotyczący regionalnych produktów).
  • Wycieczka do restauracji serwującej dania z produktów prosto z pola (farm-to-table) i udział w imprezie promującej lokalny produkt/produkty lub potrawę (festiwal, dożynki, kiermasz, targ).
  • Tworzenie filmów z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi produktów lokalnych w partnerskich krajach.
  • Tworzenie książeczki elektronicznej o zwyczajach i potrawach bożonarodzeniowych oraz e-czasopisma prezentującego kulturę, tradycje i potrawy.
  • Warsztaty lub spotkanie z szefem kuchni, wywiad.
  • Udział w ankiecie dotyczącej praktyk zagranicznych oraz w dyskusji na ten temat.

Realizacja zadań oparta była na współpracy i porozumiewaniu się uczniów. Wszystkie trwałe rezultaty są efektem międzynarodowych, wspólnych działań. Obecnie służą jako pomoce dydaktyczne na lekcjach przedmiotowych (np. gastronomicznych, hotelarskich, języka obcego).

Dzięki wsparciu finansowemu szkoły powstała wystawa uczniowskich plakatów reklamujących potrawy i produkty regionu w Powiatowym Centrum Informacji Turystycznej w Limanowej.

Projekt zintegrował środowisko szkolne, był wykorzystany do promocji programu eTwinning podczas obchodów Dni Języków Obcych oraz do promocji szkoły w środowisku lokalnym. Stworzył uczniom możliwości doskonalenia umiejętności zawodowych, poznania innych kultur, kształtuje poczucie tożsamości kulturowej oraz uczył tolerancji.

Rezultatem wspólnej pracy w projekcie jest decyzja szkoły francuskiej, aby wysłać grupę uczniów do Polski i Grecji na dwumiesięczne praktyki zawodowe w ramach projektu Erasmus+ (akcja1). Udział w projekcie był również dla mnie cennym doświadczeniem zawodowym, okazją do poznania nowych metod pracy z uczniami, nowych narzędzi (TIK) i wymiany doświadczeń z innymi  nauczycielami.

Koordynatorka