Prawdziwym wyzwaniem tego okresu było nawiązanie relacji

Prawdziwym wyzwaniem tego okresu było nawiązanie relacji

Musimy iść z postępem, czy nam się to podoba czy nie, bo uczniowie będą się nudzić, zamiast uczyć…

Zapraszamy do kolejnej inspirującej lektury. Wyniki badania, w ramach którego powstał artykuł, znajdziecie w raporcie Nauczyciele w sieci:

 

W moim życiu nie ma pomyłek. Są tylko sytuacje, które mówią, że następnym razem należy postąpić inaczej. Tego nauczył mnie eTwinning, z którym jestem związana od 15 lat, czyli od samego początku. Projekty, które zrealizowałam podczas tego okresu pozwoliły mi na różnorodność działań pod względem tematyki, pomysłów na realizacje planów, dobór narzędzi. Zapewniły mi tym samym wyjątkowy rozwój osobisty, nieustanną inspirację i chęć do poszukiwania nowych rozwiązań, a nieustanna wymiana doświadczeń i wiedzy pomiędzy kreatywnymi partnerami w projekcie pozwoliły mi poczuć się pewnie w kwestii TIK, kiedy musiałam podjąć nowe wyzwanie – edukację zdalną.

Bardzo często korzystam ze szkoleń, webinariów i publikacji oferowanych przez program eTwinning. Zarówno bezpośrednie szkolenia, międzynarodowe seminaria kontaktowe, konferencje, jak i kursy online wzbogacają mój warsztat pracy i wspierają rozwój niezbędnych dziś nauczycielom kompetencji. Liczne, bezpośrednie spotkania międzynarodowe, w których brałam udział dały mi możliwość poznania niezwykłych ludzi, nowych metod pracy i zdobycia cennych doświadczeń. Zarówno korzystanie w codziennej pracy z narzędzi TIK, jak i nieustanne odkrywanie nowych możliwości i aplikacji daje mi radość i poczucie, że nie zostaje za bardzo „z tyłu” za moimi uczniami. Bo to my, nauczyciele, często powinniśmy się starać dorównać do nich. Naszym zadaniem jest tworzyć ciekawą, nowoczesną formę edukacji odpowiadającą współczesnym potrzebom. Musimy iść z postępem, czy nam się to podoba czy nie, bo uczniowie będą się nudzić, zamiast uczyć.

Mam to szczęście, że nasza szkoła jest dobrze wyposażona. W salach znajdują się tablice interaktywne, komputery – uczniowie nie raz mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności. Sprawnie korzystają ze swoich własnych komputerów i telefonów – często dużo lepiej niż ja.  Moje zadania to w dużej mierze nadzór nad ich działaniami i współpraca z rodzicami, aby mądrze wykorzystać ich wiedzę i kreatywność. Dużo umiejętności wynieśliśmy z międzynarodowych projektów eTwinning

Przez cały czas duży nacisk kładłam na bezpieczeństwo, więc bardzo ucieszył mnie fakt, że szkoła postanowiła korzystać z pakietu Microsoft. Z pomocą tych narzędzi tworzyłam zadania dla uczniów oraz organizowałam im spotkania online. Uczestniczyli w nich niemal wszyscy moi podopieczni. W przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nieocenionym wsparciem okazała się ścisła współpraca z rodzicami. Wystarczyło dostosować zadania do możliwości, bo nie brakowało im zapału!

Z chęcią kontynuowałabym korzystanie z narzędzi Microsoft w kolejnym roku szkolnym. Moim zdaniem Rady Pedagogiczne powinny już zawsze być prowadzone wyłącznie online. Cisza i możliwość skupienia się na prelegentach, błyskawiczne, tajne głosowania, to atuty niezwykle oszczędzające nasz cenny czas.

Rozpoczynając edukację online czułam się do niej dobrze przygotowana. Nie obawiałam się technicznych problemów – mogłam skupić się na potrzebach moich uczniów. A prawdziwym wyzwaniem tego okresu było nawiązanie relacji. W pierwszej kolejności trzeba było zadbać o atmosferę, pomóc uczniom rozluźnić się nieco i poczuć pewniej w tej nowej sytuacji. Musiałam też przyjąć do wiadomości, że nastolatki nie lubią się pokazywać przed kamerą… Zaczęłam od prostych i zabawnych aktywności – puzzli ze wspólnych zdjęć z realizacji projektu, wesołej kartki powitalnej zrobionej za pomocą Toony Tool (narzędzia poznanego podczas jednego z eTwinningowych szkoleń). Zaproponowałam uczniom, aby sami wykorzystali to narzędzie do realizacji jednego z zadań projektowych i tak powstały kartki dla naszych partnerów. Takie małe i miłe aktywności pomagały nam radzić sobie z emocjami, dostarczały pozytywnych wrażeń w okresie kiedy wszyscy tęskniliśmy za sobą i tradycyjną szkołą.

 

Autorka:

Barbara Jaworska  – ambasadorka programu eTwinning, trenerka warsztatów komputerowych w województwie podlaskim

Jestem nauczycielką kształcenia zintegrowanego, obecnie nauczycielką wspomagającą w Szkole Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku. Moje hobby to pływanie i malarstwo olejne. Lubię też  ICT i języki obce , dlatego  z programem eTwinning związana jestem od 2005 roku. Mam na koncie kilka ciekawych projektów.  Każdy projekt to nowość, która zachwyca bogactwem doświadczeń , inspiruje i  pozwala na kreatywność nauczyciela i każdego ucznia , zarówno zdolnego jak i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.