
Odejmowanie w pamięci– scenariusz lekcji matematyki w kl. IV
Cel główny:
- kształcenie umiejętności wykonywania odejmowania w pamięci
- pojęcie odejmowania,
- odejmowanie w pamięci na liczbach dwucyfrowych
- sprawdzanie poprawność wykonanego odejmowania,
- rozwiązywanie zadania tekstowego z zastosowaniem odejmowania.
Materiały:
- karta pracy nr 1 (pobierz)
- karta pracy nr 1 – rozwiązanie (pobierz)
- karta pracy nr 2 (pobierz)
- karta pracy nr 3 (pobierz)
- karta pracy nr 4 (pobierz)
Plan lekcji
1. Wprowadzenie
Nauczyciel zaczyna lekcję od pytania: W ogrodzie na grządce rosło 25 narcyzów. Mama zerwała 9 narcyzów. Ile kwiatów zostało na grządce?
Uczniowie podają odpowiedź i określają to działanie jako odejmowanie.
Nauczyciel rozdaje kartę nr 1 i prosi uczniów, aby przeprowadzili robota przez planszę wytyczając mu drogę po polach, na których różnica wynosi 9.
Następnie nauczyciel umieszcza na tablicy rozcięte słowa z karty 2 i prosi uczniów aby znaleźli odpowiedzi na kolejne pytania. Odpowiedzi to wyniki odejmowania od najmniejszego do najwyższego.
- Jak będzie brzmiał temat dzisiejszej lekcji? ( odp: Odejmowanie w pamięci – wyniki odejmowania to 9)
- Jak nazywamy liczbę, od której odejmujemy? (odp: odjemna – wynik odejmowania to 11)
- Jak nazywamy liczbę, którą odejmujemy? ( odp: odjemnik – wynik odejmowania to 15)
- Jak nazywa się wynik odejmowania? ( odp: różnica – wynik odejmowania to 22)
- Jak nazywa się działanie odejmowania? ( odp: różnica – wynik odejmowania to 25)
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4-osobowych. Każda grupa rozwiązuje zadania z karty 3 i karty 4.
Oblicz różnice. Uporządkuj je od największej do najmniejszej i zapisz razem z odpowiadającymi im literami, według schematu. Dowiesz się, jak nazywa się kwiat, którego rysunek należy odnaleźć.
Kolejno wybrany z grupy uczeń podchodzi do tablicy i przedstawia rozwiązanie zadania. Odszukuje odpowiedni obrazek.
3. Podsumowanie
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne mające sprawdzić stopień w jakim uczniowie przyswoili temat: co znaczy temat dzisiejszej lekcji, jaki sposób sprawdzamy poprawność wykonania odejmowania, itp. Uczniowie opracują w grupach zadanie podobne do zadania z karty nr 1.
Autorka:
Bronisława Niespor
Inne scenariusze oraz projekty eTwinning związane z nauką programowania znajdują się w zakładce Programowanie z eTwinning.
Najnowsze komentarze