Najlepsze efekty uzyskiwaliśmy metodą prób i błędów

Najlepsze efekty uzyskiwaliśmy metodą prób i błędów

…dużo uwagi należy poświęcić ewaluacji podejmowanych przez nas działań, sprawdzić co myślą o nich uczniowie, jakie przynoszą efekty. Wspólnie znajdziemy odpowiednie rozwiązanie…

Zapraszamy do kolejnej inspirującej lektury. Wyniki badania, w ramach którego powstał artykuł, znajdziecie w raporcie Nauczyciele w sieci:

 

Kilkanaście lat temu, kiedy zaczynałam pracę w szkole podstawowej, najważniejsze dla mnie było przeprowadzić lekcję dokładnie według układu w podręczniku. Każde ćwiczenie, choćby nie wiem jak nudne, wykonywałam od początku do końca. Co z tego, że czasem dało się zauważyć znużenie na twarzy nawet u najpilniejszych uczniów? Przecież trening czyni mistrza, nieprawdaż? Czegoś mi jednak przez cały ten czas brakowało, wtedy jeszcze nie wiedziałam dokładnie jak to nazwać. Teraz wiem, że chodziło o kompetencje cyfrowe i umiejętność ich wykorzystania w swojej pracy zawodowej. Potrafiłam stworzyć prostą prezentację multimedialną, czy skorzystać z zasobu Internetu, ale zaawansowane metody i ciekawe narzędzia były poza moim zasięgiem. Zdecydowałam się więc na zmianę typu placówki i pełna obaw rozpoczęłam pracę w gimnazjum.

W nowej szkole nastąpił przełom. Pamiętam doskonale jak na początku roku szkolnego dyrektor wezwał mnie i koleżankę anglistkę, i zapytał: Która z Pań zajmie się eTwinningiem, a którą Młodzieżą w Działaniu? zaskoczona spojrzałam na koleżankę i odpowiedziałam- nie wiem co to jest eTwinning, ale się dowiem i zainteresuję. To był strzał w dziesiątkę! Zaczęłam od kursów internetowych i przygotowana rozpoczęłam swój pierwszy projekt dołączając do współpracy szkół z Hiszpanii i Litwy. Uczyłam się od partnerów, z czasem dodawałam własne pomysły i wciągnęłam się! Realizowałam kolejne projekty i kursy internetowe, zdobywałam Odznaki Jakości. Młodzież, rodzice i dyrekcja byli zadowoleni, szkoła utrzymywała w swoim otoczeniu sławę otwartej na świat, gdzie naucza się nowocześnie i wychodzi poza tradycyjny model pracy tylko z podręcznikiem i zeszytem. W 2014 roku zostałam ambasadorką programu eTwinning dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

Te doświadczenia dały mi umiejętności oraz motywację do stosowania TIK na swoich zajęciach. Lubię korzystać z pomocy aplikacji do nauki słówek, np. Quizlet lub Insta.ling, programów do nauki wymowy jak Spelling Training, gier PurposeGames czy quizów Kahoot!, Quizziz.  W odpowiednich dawkach urozmaicają zajęcia edukacyjne i ułatwiają przyswajanie wiedzy. Ale ustalenie tych proporcji, ilości przesyłanego materiału, doboru metod i częstotliwości zajęć online na początku pandemii nie było takie proste. Na dodatek nie wszyscy w pierwszych tygodniach traktowali te zajęcia poważnie, często ignorując zadania, wiadomości i wyznaczone terminy spotkań. Nie dało się również uniknąć problemów technicznych – a to zagubione hasła do aplikacji, kłopoty ze sprzętem, słabe łącze internetowe, brak kamerki czy mikrofonu. Należało szybko działać, by nie zniechęcać do nauki i tak pogubionych już uczniów. Przez cały ten czas szukałam nowych rozwiązań, które byłyby dla uczniów przystępne, atrakcyjne i efektywne. Z pomocą przyszły kolejne kursy eTwinning Tydzień z… Bogatsza o nowe umiejętności zaczęłam przygotowywać i przesyłać uczniom lekcje w Genial.ly, jako znacznie ciekawszą alternatywę dla pliku zadań i instrukcji w dokumencie Word. Spodobały się! Kolejną trafioną formą okazało się opracowywanie lekcji w aplikacji Nearpod. Wymagało to ode mnie ogromu pracy i czasu, ale dawało wspaniałe efekty. Każdy uczeń podczas lekcji zdalnej otrzymywał kod dostępu do lekcji na żywo w Nearpod, wpisywał swoje imię i wykonywał w tym samym czasie kolejne zadania. Pozwalało mi to dokładnie kontrolować przebieg zajęć, monitorować postęp uczniów przy konkretnym ćwiczeniu oraz równocześnie bawić się z nimi, rozmawiać, rysować i pisać.

Od czasu do czasu umawiałam się z uczniami na quizy na żywo w aplikacji Quizziz. Uczniowie bardzo chętnie rywalizowali, ucząc się i powtarzając wprowadzany wcześniej materiał.

Na wyraźną prośbę uczniów kontynuowaliśmy także rozpoczęty przed pandemią projekt eTwinning. Realizowaliśmy zaplanowane aktywności, dostosowując je do możliwości technicznych uczestników. Stanowiły doskonałe ćwiczenie i uzupełnienie realizowanego programu nauczania. Dużą rolę odgrywali rodzice, którzy mieli okazję przyjrzeć się pracy w projekcie, nadzorować  i tak naprawdę po raz pierwszy zobaczyć efekty współpracy. Projekt zakończył się sukcesem i uzyskaniem Krajowych Odznak Jakości we wszystkich trzech krajach.

Podsumowując wszystkie stosowane przez mnie metody i narzędzia najbardziej wartościowe w nauczaniu zdalnym okazały się wideokonferencje, interaktywne lekcje, praca metodą projektu i quizy, które pomogły zaktywizować uczniów do nauki języka angielskiego. Najlepsze efekty uzyskiwaliśmy metodą prób i błędów. Dlatego dużo uwagi należy poświęcić ewaluacji podejmowanych przez nas działań, sprawdzić co myślą o nich uczniowie, jakie przynoszą efekty. Wspólnie znajdziemy odpowiednie rozwiązanie.

 

 

Autorka: Barbara Maciejewska-N’sir – ambasadorka i trenerka eTwinning w województwie wielkopolskim

Nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Poznaniu. Egzaminatorka języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej i średniej. Praca z młodzieżą umożliwia jej rozbudzanie ich ciekawości, chęci podejmowania nowych wyzwań, pozytywnego nastawienia do ludzi pochodzących z innych kultur, a także pogłębianiem ich umiejętności językowych oraz posługiwania się nowinkami technologicznymi. Z pasją realizuje rozmaite projekty krajowe oraz międzynarodowe m.in. poprzez Erasmus+ i eTwinning, z którym jest związana od 2010 roku i pełni funkcję ambasadorki tego programu od 2014 roku.

Pasje: kultura i taniec orientalny, podróże, kuchnie różnych narodów oraz książki z dreszczykiem:)

Facebook – eTwinning Wielkopolskie

National Games