Matematyka zdalnie – narzędzia do nauczania online

Matematyka zdalnie – narzędzia do nauczania online

Za nami tygodnie nauki prowadzonej w formie zdalnej. Czas szczególnie trudny dla nauczycieli przedmiotów ścisłych. Nabywanie wiedzy i umiejętności z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych jest wyjątkowo trudne bez kontaktu na żywo, szczególnie w przypadku wprowadzania nowych treści, których uczniowie nie znają z wcześniejszych etapów edukacyjnych. Ogromnym wsparciem były jednak odpowiednio dobrane narzędzia, z których warto korzystać także w nauczaniu stacjonarnym. Szukając efektywnych rozwiązań wypróbowałam wiele różnych aplikacji i programów. Kilka z nich zostanie w mojej pracy na dłużej. Podzieliłam je na kilka kategorii. 

 

Tablice online

Osobiście najczęściej wykorzystuję dwie:

  • Explain Everything Whiteboard  – najlepiej sprawdza się przy prezentacji materiałów w postaci zdjęć lub plików pdf. W czasie lekcji wyjaśniamy prezentowane w nich  zagadnienia  pisząc po wczytanym wcześniej materiale. Dodatkową zaletą tej tablicy jest możliwość współdzielenia jej z innymi użytkownikami za pomocą kodu co przyczynia się do tworzenie wspólnych materiałów. Użytkownik może również rejestrować swoją pracę i udostępniać ją innym.
  • Whiteboard.fi – Online whiteboard for teachers and classrooms – to narzędzie umożliwia obserwowanie pracy dziecka w czasie rzeczywistym. Uczniowie dołączają do klasy wpisując kod lub bezpośrednio przez stronę https://whiteboard.fi/code. Widzą tylko dwie tablice: nauczyciela i swoją, natomiast nauczyciel widzi tablice wszystkich członków klasy. Praca z tym narzędziem umożliwia szybką informację zwrotną, oraz angażowanie wszystkich uczniów.

Narzędzia do sprawdzania wiedzy uczniów

Nawet w okresie nauki zdalnej musimy zapewnić regularność oceniania postępów uczniów. Powinniśmy oceniać różne ich aktywności m.in. zadania domowe, pracę podczas lekcji, kartkówki czy sprawdziany podsumowujące dział. Te dwa ostatnie na lekcji matematyki i przedmiotach ścisłych najtrudniej przygotować. Oczywiście można to tego wykorzystać takie narzędzia jak platformy: Quizizz,Kahoot,LearningApps, Quizlet. Ja jednak sprawdziany dla moich uczniów przygotowuję w formularzach Google. Dają one możliwość załączenia zdjęcia, zapisywania wzorów matematycznych po pobraniu odpowiedniego rozszerzenia. Do dyspozycji mamy pytania wielokrotnego wyboru, zadania krótkiej i długiej odpowiedzi i wiele innych. Co najważniejsze osoby testowane nie muszą się logować.

Drugim narzędziem Google, który używam do pracy z dziećmi są prezentacje zintegrowane z NearPod. Tworząc materiał, który wykorzystam na lekcji, mogę uatrakcyjnić go dodając krótkie gry, takie jak: memory, łączenie  w pary, quizy, zdania z luką, film z pytaniami czy nawet tablicę, na której uczniowie mogą rysować. Rozwiązania uczniów widoczne są na koncie nauczyciela. Tak przygotowany materiał można również wykorzystać jako zadanie długoterminowe.

Portale edukacyjne

W sieci możemy znaleźć różne strony z ćwiczeniami online dla uczniów. Oczywiście zaczynając od wydawnictw, które na czas zdalnego nauczania oferują różne rozwiązania, po te które w sieci są od dawna. Warto w tym czasie zrobić swój zbiór narzędzi, które możemy wykorzystać również po powrocie do szkół. Oto portale, które warto odwiedzić:

  • Khan Academy – przygotowane lekcje, z ćwiczeniami. Platforma przygotowana do nauczania zdalnego, zawierająca materiały zarówno w języku angielskim, jak i polskim. Warto odwiedzić również kurs związany z programowaniem.
  • Pi-stacja – lekcje matematyki – filmy
  • Thatquiz – ćwiczenia z matematyki, różne zagadnienia, możemy stopniować trudność zadań
  • Global Math Project – wybuchające kropki, portal dla ludzi bawiących się matematyką,
  • PHET – Interactive Simulations – strona z symulacjami matematycznymi
  • Mozaik Education – bardzo przydatna przy wprowadzaniu zagadnień związanych z bryłami
  • National Council of Teachers of Matehematics – bryły, animacje siatek z możliwością zmiany wymiarów, obliczamy objętość i pola powierzchni
  • Math10 – geogebra – osobom początkującym polecam bezpłatny, eTwinningowy kurs internetowy: Tydzień z geogebrą
  • Easima to narzędzie umożliwia rysowanie wykresów funkcji
  • TeacherLed.com – tu znajdziemy zegary, osie liczbowe, rysowanie brył, działania sposobem pisemnym

 Prezentacja wspólnej pracy

Czas edukacji zdalnej pokazał, że szkoła istnieje bez tysiąca kserowanych kart pracy i ma się bardzo dobrze. Uczniowie nabrali nawyków dzielenia się z innymi stworzonymi przez siebie zasobami. Z naszą pomocą sprawnie zaczynają pracować na klasowych Padletach, przygotowują materiały w zespołach w Ttrello czy Pearltrees. Utrwalajmy w nich te nawyki i umiejętności – w pracy stacjonarnej te rozwiązania sprawdzą się równie dobrze oszczędzając nam pracy i papieru.

Zasoby ludzkie

W czasie pandemii powstała grupa na Facebooku w ramach, której nauczyciele odwiedzają się wzajemnie na swoich lekcjach. Ja zaprosiłam na moje lekcje profesorach PAN Lecha Mankiewicza, czy Karola Sieńkowskiego, który opowiedział moim uczniom o sorobanie.  Podobny model działa również w projektach eTwinningowych, gdzie nie tylko nauczyciele, ale i całe klasy odwiedzają się wzajemnie.

Pamiętajmy jednak o równowadze między pracą online i offline. Czas pracy w domu to dobry czas na realizację różnych projektów, np. matematyka w kuchni, bryły wokół nas, czy matematyka w obiektywie. Jeżeli szukacie inspiracji zapraszam do przejrzenia projektów   na platformie eTwinning. Tutaj zaprezentuję jeden z nich Na logikę łączący temat kodowania z matematyką i nie tylko. Pamiętajcie o darmowych kursach internetowych eTwinning, oraz koniecznie zajrzyjcie do grup na platformie: Aktywna tablica z eTwinning, Programowanie z eTwinning oraz STEAM i zmiany klimatyczne.

 

Autorka: Agnieszka Ogiegło

Ambasadorka i trenerka programu eTwinning w województwie dolnośląskim. Nauczycielka dyplomowana matematyki i wicedyrektor w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Członek grupy Superbelfrzy RP. Pasjonatka eTwinning, edukacji globalnej oraz nowoczesnych technologii w nauczaniu z programowaniem włącznie. Jest opiekunką grupy Programowanie z eTwinning oraz grupy Superkoderzy. W czasie zajęć z matematyki i informatyki realizuje różne programy oraz projekty. Relacje z zajęć można zobaczyć na stronie Siódemka koduje, programuje.