Lekcja muzyki z elementami programowania
Organizacja:
Ilość jednostek lekcyjnych - 1 jednostka (45 minut)
- lekcja może zostać zrealizowana w wymiarze 2 lub więcej jednostek lekcyjnych
Pomoce dydaktyczne:
- instrumenty perkusyjne (instrumentarium Orffa)
- zamiast instrumentarium Orffa można wykorzystać instrumenty przygotowane przez uczniów
- w wersji „trudniejszej” - dzwonki diatoniczne lub chromatyczne (każda sztuka posiada tylko jedną płytkę z gamy)
- kartki formatu A5
- pisaki (ciemne kolory)
- taśma klejąca
Cele lekcji:
- uczeń będzie grał na instrumencie solo
- uczeń będzie grał na instrumencie w zespole
- uczeń będzie kształcił umiejętność pracy w grupie
- uczeń będzie ćwiczył umiejętność logicznego myślenia
- uczeń będzie programował (konstruował algorytm wybrzmienia utworu)
- uczeń pozna słowa: algorytm, program, aplikacja i ich znaczenie
Plan lekcji:
- Przywitanie uczniów
- przedstawienie tematu lekcji
- burza mózgów (sterowana przez nauczyciela (z naprowadzaniem)):
- zadanie pytań kluczowych przez nauczyciela
- czy można zaprogramować muzykę? (oczekiwana odpowiedź - tak)
- a jeśli tak, to w jaki sposób? (oczekiwana odpowiedź - poprzez stworzenie odpowiedniego programu/aplikacji, który/która „zagra” dla nas muzykę)
- burza mózgów
- zapisywanie pomysłów na tablicy
- przedstawienie celu lekcji (stworzenie algorytmu na wybrzmienie utworu zagranego na posiadanych instrumentach)
- podział uczniów na równoliczne grupy
- w przypadku lekcji z dzwonkami - grupy minimum 8 osobowe
- rozdanie materiałów biurowych
- praca w grupach (z podpowiedziami nauczyciela) - część 1:
- uczniowie układają program wybrzmienia utworu zagranego na posiadanych instrumentach
- uczniowie kolejne etapy programu zapisują na kartkach formatu A5
- podpowiedź pierwsza - program musi posiadać początek i koniec („start” i „stop”)
- podpowiedź druga - każdy instrument musi posiadać swój kod
- podpowiedź trzecia - każdy kolejny etap programu (wybrzmienie instrumentu musi być osobnym elementem (zapisane na osobnej kartce))
- w wersji wielogłosowej uczniowie mogą na jednej kartce zapisać wybrzmienie dwóch lub trzech instrumentów
- przykład:
- każda kolejna liczba oznacza inny lub ten sam instrument, który ma zagrać na odpowiedni znak
- w wersji wielogłosowej algorytm może wyglądać tak:
- praca w grupach - część 2:
- uczniowie wybierają jednego ucznia, który będzie pokazywał kolejne etapy programu
- uczniowie ćwiczą (sprawdzają poprawność stworzonego algorytmu) wybrzmienie utworu poprzez:
- wybrany uczeń staje przodem do grupy i pokazuje kolejne kartki z kolejnymi etapami programu
- podczas pokazu daną kartkę można wykorzystywać tylko jeden raz
- uczniowie z grupy grają na instrumentach tylko wtedy, kiedy na kartce u prowadzącego pojawi się numer ich instrumentu
- podczas sprawdzania poprawności stworzonego algorytmu uczniowie mogą dokonywać zmian i modyfikować algorytm (wydłużać go, skracać, tworzyć wersje wielogłosowe)
- dodawanie elementów trudniejszych:
- uczniowie mogą dodać ciszę do utworu, czyli białą czystą kartkę
- uczniowie mogą dodać powtórzenie, czyli zastosować pętlę poprzez znak
(przy użyciu pętli uczniowie muszę w danym miejscu użyć kartki ze znakiem początku pętli )
- uczniowie mogą dodać ilość powtórzeń dodając do znaku pętli liczbę powtórzeń
- prezentacja na forum klasy kolejnych utworów
- praca w grupach - część 3:
- sklejenie w całość kolejnych elementów programu
- prezentacja na forum klasy kolejnych algorytmów
- podsumowanie realizowanego tematu
- podsumowanie pracy uczniów (ocena uczniów)
- pożegnanie uczniów
Realizacja lekcji w ramach projektu e-twinning:
- powyższa lekcja/powyższe zajęcia mogą być integralną częścią projektu eTwinning
- w ramach projektu e-twinning uczniowie mogą:
- wykonać album/księgę algorytmów (quazi partytur/utworów)
- przesłać księgę algorytmów pomiędzy partnerami
- odtworzyć utwory z gotowego albumu/księgi
- nagrać utwory (w tym w kilku wersjach, z kilku krajów ten sam utwór) i porównać je
- przekształcać przesłane algorytmy (dodawać nowe głosy/ścieżki)
- podzielić się na grupy (każda szkoła to inna rodzina instrumentów) i stworzyć jeden wspólny utwór - jeden wspólny algorytm
- realizować lekcję w tym samym czasie podczas telekonferencji (w tej wersji lekcji dodatkowo uczniowie mogą kształcić język projektu (lekcja zostanie przeprowadzona w języku projektu))
- w ramach poznawania języków narodowych, poznać określenia narodowe związane z programowaniem i/lub muzyką
- w ramach poznawania kultur narodowych, na podstawie algorytmu utworu, zagrać i wysłuchać melodii ludowej (lub najbardziej znanej/lubianej) danego kraju
- w wersjach papierowych i scalonych (zapisany cały algorytm), mogą dołożyć wartości rytmiczne wg określonego przez wszystkich partnerów zapisu
- w ramach telekonferencji lub innych form uzgodnień tworzyć jednolity system znaków (kodów) oznaczających w różnych algorytmach te same instrumenty i/lub dźwięki, i/lub inne elementy muzyczne (tworzyć quazi język programowania).
opracował: Piotr Dylewski
Inne scenariusze oraz projekty eTwinning związane z nauką programowania znajdują się w zakładce Programowanie z eTwinning.