eTwinning: Where Education Meets Democracy

eTwinning: Where Education Meets Democracy

W jakim społeczeństwie będą żyły nasze dzieci? Jak będą uczestniczyć w jego działaniach? Odpowiedzi musimy szukać w ich edukacji. Odegra ona kluczową rolę w kształtowaniu przyszłego świata i jego obywateli. To w szkołach dowiedzą się jak aktywnie i demokratycznie być jego częścią. eTwinning, Europejska Społeczność Szkół, od 2005 roku pomogła pond 700 tysiącom nauczycieli i milionom uczniów współpracować w europejskich projektach, angażujących ich różnice kulturowe i budujących fundamenty ich europejskiego obywatelstwa.

Podczas Europejskiej konferencji eTwinning ponad 500 nauczycieli spotkało się w Mandelieu-la-Napoule, we Francji, aby wspólnie zastanowić się nad rozwijaniem i promowaniem demokratycznego uczestnictwa w pracy szkół, rozwijaniem umiejętności, postaw, wartości i odpowiedniego nastawienia uczniów, dzięki którym będą aktywnie uczestniczyć w budowaniu demokracji.

Niezwykle istotne jest w tym procesie odpowiednie przygotowanie nauczycieli do podjęcia tego wyzwania. Wykład, prezentacje, 50 sesji warsztatowych – to wszystko zostało opracowane z myślą o czekających ich zadaniach.

Gości spotkania powitali Anne Gilleran i Santi Scimeca z Centralnego Biura eTwinning zapraszając na scenę Jean-Marc Merriaux z Francuskiego Ministerstwa Edukacji i Młodzieży, Sophie Fouace z Reseau Canope oraz Sophię Eriksson Waterschoot z Komisji Europejskiej.

Wykład School as a democracy labs wygłosiła profesor Isabel Menezes z Uniwersytetu w Porto, prezentując założenia szkoły jako miejsca narodzin młodego obywatela, świadomego swoich praw i obowiązków: …bo jeśli nie w szkole, to gdzie?

Głównym punktem wieczoru była jednak ceremonia rozdania nagród w konkursie europejskim. Szczegóły oraz pełną listę laureatów znajdziecie tutaj.

Nagranie transmisji z ceremonii:

Tę cześć programu prowadziła Irene Pateraki w towarzystwie członków jury konkursowego oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej. Wśród laureatów na scenie pojawiły się także projekty z udziałem polskich eTwinnerów: Zwycięzca kategorii 16-19 lat : In Sight In Mind  realizowany w Zespole Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku Mazowieckim przez Ewę Drużbalską-Kopkę oraz zwycięzca kategorii specjalnej Język angielski: Be a buddy, not a bully! ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Zaborze prowadzony przez Monikę Mojsiejonek i Kamila Matrasa.

W kategorii Nagroda Marie-Skłodowskiej Curie sponsorowanej przez Krajowe Biuro eTwinning w Polsce nagrody wręczał dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, dr Paweł Poszytek. Zwycięski projekt to MARS, here we come … 

Raz jeszcze serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom!

Przez kolejne dwa dni uczestnicy aktywni brali udział w 50 różnych sesjach warsztatowych, skupionych wokół tematu demokratycznego uczestnictwa, prezentujących interesujące narzędzia, aplikacje i platformy wspomagające proces nauczania, ułatwiające podejmowanie tematów trudnych dydaktycznie. W ofercie znalazł się także warsztat prowadzany przez polską ambasadorkę programu eTwinning – Joannę WaszkowskąCogito ergo sum? Literacy – where are tou going? – dotyczący m.in. ‘fake-newsów’, różnych form propagandy i sposobów jej oddziaływania. W sesjach poświęconych dobrym praktykom można było obejrzeć prezentację zwycięskich projektów, w tym In Sight in Mind.

 

W przerwach między spotkaniami i warsztatami uczestnicy brali udział w grze integracyjnej, również dedykowanej przewodniemu tematowi konferencji, która pozwoliła poczuć im zasady demokracji. Wspólnie mieli zdecydować w jaki sposób będą przechowywać i rozpowszechniać swoje własne dziedzictwo kulturowe.

 

Podczas konferencji swoją premiera miała także najnowsza publikacja If not in schools, where? gdzie możecie znaleźć nie tylko wprowadzenie do zagadnienia demokratycznego uczestnictwa, ale także konkretne narzędzia i scenariusze działań. Już wkrótce dostępna będzie także w polskiej wersji językowej:

If not in schools, where?  

 

Zwycięski projekt In sight in Mind: