Busy Bugs in my Bag

Busy Bugs in my Bag

Szkoła:
Calineczka Przedszkole Językowo Muzyczne w Gdańsku

Koordynatorzy:
Magdalena Dybiżbańska-Klinkosz

Szkoły partnerskie:
Escola La Benaula, Hiszpania
Yerevan N89 Basic school, Armenia

Obszary tematyczne:
sztuka, muzyka, plastyka, nauki przyrodnicze, informatyka, język obcy,

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/71571

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Laureat europejskiego konkursu eTwinning 2020
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2020

 

Projekt realizowany był z dziećmi w wieku 5 lat. Stanowił doskonałe uzupełnienie programu przedszkolnego, ponieważ zawierał elementy matematyki, muzyki, przyrody, plastyki i zagadnień społecznych. Podczas projektu dzieci badały życie, budowę i zwyczaje różnych owadów. Wspólnie decydowały, które z nich chcą poznać bliżej i określały, które kwestie interesują je najbardziej.

Największą motywacją dla uczniów była możliwość komunikowania się z dziećmi z innych krajów oraz podejrzenia tego, jak wygląda ich sala, szkoła, plac zabaw, itp. Partnerzy postawili na dużą samodzielność dzieci – to one decydowały o tym, o których robakach i czego będą się uczyć. Pracowały nad wybranymi zagadnieniami w różnych konfiguracjach: samodzielnie (np.: przedstawianie się, stworzenie kartek świątecznych, praca nad słownikiem), w parach (np.: tworzenie materiałów potrzebnych do zajęć, dialogi, ćwiczenie gry w statki), w małych grupach (np.: współpraca przy tworzeniu wspólnego kalendarza, tworzenie elementów potrzebnych do BUGS DISCOVERIES), jako cała grupa (BUGS DISCOVERIES, spotkania online, nagrywanie zagadek, historyjki, słownika, działania kreatywne online – logo, zgadywanki) oraz jako małe grupy składające się z przedstawicieli z różnych państw (cykl życia gąsienicy, słownik).

Uczniowie mieli też okazję samodzielnie przeprowadzać badania dotyczące wyglądu oraz miejsca zamieszkania poszczególnych owadów Do pracy udało się zaangażować również rodziców – pomagali uczestnikom projektu w wyszukiwaniu informacji oraz przygotowywaniu się do zajęć. Wspólna praca sprawiła dzieciom wiele radości.

Projekt pokazał uczniom również, jak ważna jest znajomość języka obcego. Służył im do prostej komunikacji z kolegami i dał możliwość lepszego poznania ich przedszkola, zainteresowań, rodzin.

Jako nauczyciel rozwinęłam swój warsztat w zakresie prowadzenia projektów oraz przekonałam się, że warto inwestować czas w takie przedsięwzięcia. Nauczyłam się wielu rzeczy (szczególnie z zakresu nowych technologii) od moich partnerów. Po tym projekcie jestem pewna, że co roku będę wzbogacać program najstarszej grupy przedszkolnej o takie działania. Dają one nie tylko możliwość praktycznego wykorzystania umiejętności językowych, ale też wprowadzenia ciekawych tematów na zajęcia i pokazania dzieciom celu  tej nauki i radości jaka może z tego płynąć. Nasze przedszkole także zyskało nowe doświadczenie oraz zainteresowanie ze szkoły rodziców i potencjalnych klientów. Również nasza praca jako nauczycieli uległa zmianie – rozwinęła się współpraca pomiędzy nauczycielami z różnych dziedzin. Dużo częściej pracujemy nad wspólnymi pomysłami i dajemy dzieciom więcej możliwości wyboru i okazji do podejmowania decyzji.

Koordynatorka