Bits and Pieces of Culture 

Bits and Pieces of Culture 

 

Koordynatorka:
Barbara Głuszcz – Szkoła Podstawowa nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie

Kraje partnerskie:
Włochy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr

Obszary tematyczne:
język obcy, informatyka/TIK, geografia, sztuka, muzyka, plastyka, historia, WOS, wychowanie fizyczne

Języki:
angielski

Strona projektu:
TwinSpace

Nagrody i wyróżnienia:

 

Pomysł na temat naszego projektu narodził się w związku z chęcią przyłączenia się do wspólnego świętowania Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego. Celem projektu było zapoznanie się z kulturą krajów partnerskich, jak też pogłębienie wiedzy o kulturze swojej ojczyzny. W trakcie wielu interesujących zadań uczniowie rozwijali kompetencje cyfrowe i językowe, a także umiejętności przekrojowe, które są bardzo ważne w dzisiejszym społeczeństwie. W naszym projekcie staraliśmy się powiązać „stare” z „nowym” – uczniowie tworzyli nowe treści, korzystając z informacji o „starych” i przedstawiając je przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Odwoływaliśmy się też do współczesności, eksperymentując z nowoczesnymi formami przekazu.

Projekt realizowany jest w synergii programów Erasmus+ i eTwinning. Część zaplanowanych zadań zrealizowano podczas spotkań stacjonarnych. Ze względu na pandemię COVID-19 część mobilności odbyła się w trybie wirtualnym.

Uczniowie w wielu zadaniach pracowali w międzynarodowych grupach. Dzięki temu udoskonalili kompetencje miękkie (umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji), które są najbardziej pożądane przez współczesnych pracodawców, a więc przydadzą się uczniom, kiedy wkroczą na rynek pracy. Uczniowie rozwinęli też swoje kompetencje cyfrowe – poznali nowoczesne serwisy i z powodzeniem wykorzystują je do nauki, jak też sprawnie posługują się nimi w czasie wolnym od zajęć.

Pracując nad wspólnymi produktami, uczniowie rozwijali umiejętność zdobywania, nabywania, przetwarzania nowej wiedzy i umiejętności. Poznali kulturę krajów partnerskich i w naturalny sposób poprawili swoje umiejętności językowe. Wytworzone materiały mogą służyć jako pomoce wizualne na lekcjach angielskiego, geografii, historii, plastyki. Przygotowane dla partnerów gry miejskie mogą pomóc w zorganizowaniu dla społeczności szkolnej nietypowych lekcji języka angielskiego.

Najważniejsze wspólne rezultaty:

  • Padlet z prezentacjami szkół, pytaniami i odpowiedziami
  • Quiz o partnerach
  • Maskotka
  • Plakaty Postermywall i quiz o bezpieczeństwie w Internecie
  • Filmy i mapy myślowe Popplet o krajach partnerskich
  • Filmy prezentujące kolędy (każdy partner śpiewa swoją kolędę, a następnie refren kolędy z innego kraju)
  • Film z piosenką świąteczną (każda szkoła śpiewa inną zwrotkę)
  • Interaktywne kolaże o tradycjach bożonarodzeniowych
  • Voicethread z potrawami (zgadywanie składników)
  • Książka kucharska (potrawy gotowane w Hiszpanii)
  • Prezentacja masek karnawałowych
  • Mini słowniczek (Voicethread) ze zwrotami w różnych językach
  • Piosenka i taniec projektu
  • Prezentacja przedstawiająca lalki motanki w strojach ludowych poszczególnych krajów
  • Film prezentujący pieśni ludowe śpiewane przez zespoły międzynarodowe
  • Ebook o historii miast partnerów i Escape Room sprawdzający zdobytą wiedzę
  • WebQuest i plakaty Postermywall o pisarzach
  • Ebook o popularnych książkach
  • Oś czasu z pisarzami (Sutori)
  • Profil maskotki z dyskusją o książkach
  • Komiksy
  • Prezentacja miejsc z listy światowego dziedzictwa
  • Prezentacja i interaktywna mapa ze współczesnymi cudami architektury
  • Interaktywna mapa z ulubionymi miejscami uczniów
  • Prezentacja słynnych obrazów
  • Kolekcje odtworzonych obrazów, memów i selfie
  • Gry planszowe z pytaniami przygotowanymi przez uczestników wymian – w trakcie, gotowa jedna „Bits and Pieces of Music & Dance”
  • Voicethread z obrazkami narysowanymi przez uczniów i wymyślonymi na ich podstawie historiami

 

Liczne pozytywne uwagi, a nawet zachwyt nad umiejętnościami polskich uczniów ze strony nauczycieli z innych krajów poprawiły ich samoocenę – dzieci są dumne, że były liderami swoich grup i odniosły sukces na arenie międzynarodowej.

Dzięki nowoczesnym narzędziom internetowym pedagodzy udoskonalili swój warsztat pracy i sprawnie wykorzystują swoje umiejętności w pracy zdalnej, a udany eksperyment z wirtualnymi mobilnościami dodał im odwagi i pewności siebie.

Barbara Głuszcz