
Bits and Pieces of Culture
Koordynatorka:
Barbara Głuszcz – Szkoła Podstawowa nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie
Kraje partnerskie:
Włochy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr
Obszary tematyczne:
język obcy, informatyka/TIK, geografia, sztuka, muzyka, plastyka, historia, WOS, wychowanie fizyczne
Języki:
angielski
Strona projektu:
TwinSpace
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2021
Pomysł na temat naszego projektu narodził się w związku z chęcią przyłączenia się do wspólnego świętowania Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego. Celem projektu było zapoznanie się z kulturą krajów partnerskich, jak też pogłębienie wiedzy o kulturze swojej ojczyzny. W trakcie wielu interesujących zadań uczniowie rozwijali kompetencje cyfrowe i językowe, a także umiejętności przekrojowe, które są bardzo ważne w dzisiejszym społeczeństwie. W naszym projekcie staraliśmy się powiązać „stare” z „nowym” – uczniowie tworzyli nowe treści, korzystając z informacji o „starych” i przedstawiając je przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Odwoływaliśmy się też do współczesności, eksperymentując z nowoczesnymi formami przekazu.
Projekt realizowany jest w synergii programów Erasmus+ i eTwinning. Część zaplanowanych zadań zrealizowano podczas spotkań stacjonarnych. Ze względu na pandemię COVID-19 część mobilności odbyła się w trybie wirtualnym.
Uczniowie w wielu zadaniach pracowali w międzynarodowych grupach. Dzięki temu udoskonalili kompetencje miękkie (umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji), które są najbardziej pożądane przez współczesnych pracodawców, a więc przydadzą się uczniom, kiedy wkroczą na rynek pracy. Uczniowie rozwinęli też swoje kompetencje cyfrowe – poznali nowoczesne serwisy i z powodzeniem wykorzystują je do nauki, jak też sprawnie posługują się nimi w czasie wolnym od zajęć.
Pracując nad wspólnymi produktami, uczniowie rozwijali umiejętność zdobywania, nabywania, przetwarzania nowej wiedzy i umiejętności. Poznali kulturę krajów partnerskich i w naturalny sposób poprawili swoje umiejętności językowe. Wytworzone materiały mogą służyć jako pomoce wizualne na lekcjach angielskiego, geografii, historii, plastyki. Przygotowane dla partnerów gry miejskie mogą pomóc w zorganizowaniu dla społeczności szkolnej nietypowych lekcji języka angielskiego.
Najważniejsze wspólne rezultaty:
- Padlet z prezentacjami szkół, pytaniami i odpowiedziami
- Quiz o partnerach
- Maskotka
- Plakaty Postermywall i quiz o bezpieczeństwie w Internecie
- Filmy i mapy myślowe Popplet o krajach partnerskich
- Filmy prezentujące kolędy (każdy partner śpiewa swoją kolędę, a następnie refren kolędy z innego kraju)
- Film z piosenką świąteczną (każda szkoła śpiewa inną zwrotkę)
- Interaktywne kolaże o tradycjach bożonarodzeniowych
- Voicethread z potrawami (zgadywanie składników)
- Książka kucharska (potrawy gotowane w Hiszpanii)
- Prezentacja masek karnawałowych
- Mini słowniczek (Voicethread) ze zwrotami w różnych językach
- Piosenka i taniec projektu
- Prezentacja przedstawiająca lalki motanki w strojach ludowych poszczególnych krajów
- Film prezentujący pieśni ludowe śpiewane przez zespoły międzynarodowe
- Ebook o historii miast partnerów i Escape Room sprawdzający zdobytą wiedzę
- WebQuest i plakaty Postermywall o pisarzach
- Ebook o popularnych książkach
- Oś czasu z pisarzami (Sutori)
- Profil maskotki z dyskusją o książkach
- Komiksy
- Prezentacja miejsc z listy światowego dziedzictwa
- Prezentacja i interaktywna mapa ze współczesnymi cudami architektury
- Interaktywna mapa z ulubionymi miejscami uczniów
- Prezentacja słynnych obrazów
- Kolekcje odtworzonych obrazów, memów i selfie
- Gry planszowe z pytaniami przygotowanymi przez uczestników wymian – w trakcie, gotowa jedna „Bits and Pieces of Music & Dance”
- Voicethread z obrazkami narysowanymi przez uczniów i wymyślonymi na ich podstawie historiami
Liczne pozytywne uwagi, a nawet zachwyt nad umiejętnościami polskich uczniów ze strony nauczycieli z innych krajów poprawiły ich samoocenę – dzieci są dumne, że były liderami swoich grup i odniosły sukces na arenie międzynarodowej.
Dzięki nowoczesnym narzędziom internetowym pedagodzy udoskonalili swój warsztat pracy i sprawnie wykorzystują swoje umiejętności w pracy zdalnej, a udany eksperyment z wirtualnymi mobilnościami dodał im odwagi i pewności siebie.
Barbara Głuszcz
Najnowsze komentarze